본 연구는 건강증진병원 4곳에 근무하는 간호사의 건강교육수행의 영향 요인을 분석하는 서술적 조사연구이다. 자료수집 기간은 2013년 5월 20일부터 6월 30일까지 40일간으로 본 연구는 K병원 생명윤리위원회의 승인 후 시작하였다. 수집된 자료는 SPSS/WIN 20.0 프로그램을 이용하여 빈도와 백분율, 평균과 표준편차, Mann-Whitney U, ANOVA, Scheffe, Pearson''s correlation coefficient, Hierarchial regression analysis로 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 건강증진병원 간호사의 건강증진역할모델인식은 평균 226.89, 건강교육에 대한 자기효능감은 평균 18.52, 건강교육수행은 평균 15.68점이었다. 건강증진병원 간호사의 학력, 근무경력에 따라 건강증진역할모델인식에 유의한 차가 있었다. 건강증진병원 간호사의 흡연여부에 따라 건강교육에 대한 자기효능감에 유의한 차가 있었다. 건강증진병원 간호사의 학력에 따라 건강교육수행에 유의한 차가 있었다. 건강증진병원 간호사의 건강교육수행에 영향 미치는 요인은 건강교육에 대한 자기효능감(β=.297), 역할모델인식(β=.262), 학력(β=.161)이며, 25.1%의 설명력을 보였다(F=6.874, p<.001). 본 연구의 결과를 토대로 다음과 같은 제언을 하고자 한다. 첫째, 건강증진병원 간호사의 건강교육수행에 영향 미치는 요인 중, 건강증진역할모델인식과 건강교육에 대한 자기효능감을 높이기 위한 연구를 제언한다. 둘째, 선행연구의 부족으로 본 연구는 건강교육수행여부에 대해서만 측정하였으나, 추후 교육의 질을 반영한 연구가 필요할 것이다. 셋째, 건강증진병원과 건강증진병원 간호사에 대해 반복연구로 일반화할 수 있는 연구를 제언한다.
(Abstract) This is a descriptive study to analyze the influence factor of health education for nurse in health promoting hospital. The data were collected from 231 nurses of 4 health promoting hospital which agreed to this study in Korea from May 20 to June 30, 2013. The collected data were analyzed by frequency, percentage, mean, standard deviation, ANOVA, Scheffe, Pearson''s correlation coefficient, Hierarchial regression analysis using IBM(SPSS) Program 20.0. The finding of this study were as follows: For health promoting hospital nurses, the mean score of health promotion role model recognition was 226.89, in self-efficacy of health education, 18.52, in health education performance, 15.68. Health promoting hospital nurses’ health promotion role model recognition to general characteristics showed significant differences according to education level and clinical experiences. Health promoting hospital nurses’Self-efficacy of health education to health behavior showed significant differences according to smoking status. Health promoting hospital nurses’health education performance to general characteristics showed significant differences according to education level. Factors influencing health promoting hospital nurses’health education performance were identified as health promotion role model recognition(β=.262), self-efficacy for health education(β=.297), education level(β=.161). These factors explained 25.1% of health education performance reported by health promoting hospital nurses (F=6.874, p<.001). On the result of this study, I will suggest 3 proposals below: First, Among the factors influencing health promoting hospital nurses’health education performance, health promotion role model recognition and self-efficacy can be improved. So I propose the study for better role model recognition and self-efficacy. Second, Because of the lack in advanced research, health education performance was measured by two categories, performed or not. The quality of education should be reflected on follwing studies. Third, The replication study that can be generalized is needed on health promoting hospital and nurses there.
목 차서 론 1연구의 필요성 1연구 목적 4용어 정의 5문 헌 고 찰 6건강증진병원 6간호사의 건강교육 7연 구 방 법 11연구설계 11연구대상 12연구도구 12자료수집방법 15자료분석방법 16연 구 결 과 17일반적 특성 17건강증진행위 19간호사의 건강증진역할모델인식, 건강교육에 대한 자기효능감, 건강교육수행 및 건강교육수행 장애요인 20일반적 특성과 건강증진행위에 따른 건강증진역할모델인식, 건강교육에 대한 자기효능감 및 건강교육수행의 차이 22임상경력, 건강증진역할모델인식 및 건강교육에 대한 자기효능감과 건강교육수행간의 상관관계 25건강교육수행에 미치는 영향 요인 26논 의 28결론 및 제언 32참 고 문 헌 33Abstract 41부 록 43