본 연구는 산학실습활동이 관광관련학과 학생들의 직업의식 변화와 진로결정수준에 미치는 영향관계를 분석하고 그 효과성을 검증함으로써 향후 학생들의 진로지도에 발전 방향을 제시하고자 하였다.
기존 선행연구들을 바탕으로 관광관련전공 대학생들을 대상으로 설문을 실시하였으며, 빈도분석, 탐색적 요인분석, 대응 표본 t-test, 회귀분석, LIMDEP를 이용한 우도비율검정(Likelihood Ratio Test)을 통해 실증적 분석을 하였다.
연구의 결과를 요약하면 먼저, 산학실습 품질과 학제에 따라 산학실습 전·후 직업의식의 차이를 비교해 본 결과 유의한 차이를 미치지 않는 것으로 나타났다. 다음으로, 산학실습 이전 직업의식이 진로결정수준에 미치는 영향에서는 직업가치가 높고 직업태도가 명확할수록 전공확신이 높은 것으로 나타났으며, 직업 이유가 확실할수록 진로미결정이 낮게 나타나는 것을 알 수 있었다. 산학실습 이후 직업의식이 진로결정수준에 미치는 영향에서는 산학실습전과 달리 직업이유가 확실할수록 전공확신을 높이는 것으로 유의하게 영향을 미친 반면, 진로미결정에는 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 또한, 산학실습 이전과 이후 모두 직업태도가 진로 갈등을 높이는 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 산학실습 이후 학생들의 진로갈등은 이전 보다 더욱 높아진 결과를 보여주었다. 끝으로, 산학실습품질에 따른 집단의 직업의식이 진로결정수준에 미치는 영향 차이에서는 두 집단 간의 유의한 차이가 있는 것으로 나타났으며, 학제에 따른 집단의 직업의식이 진로결정수준에 미치는 영향 차이에서도 산학실습을 경험한 2년제 학생들의 경우 4년제 학생들에 비해 전반적으로 직업의식이 진로결정수준에 미치는 영향이 큰 것을 알 수 있었다.
이와 같은 연구 결과를 통해, 현재 산업체에서 진행하고 있는 산학실습은 학생들의 직업의식 고취 및 긍정적 의식 변화를 이끌어 내지 못하고 있으며, 이는 학생들을 충분히 고려하지 못하고 편향된 프로그램 운영에서 기인한다고 보여 진다. 이에 학생·학교·산업체 모두에게 유용한 실습 프로그램의 개발 및 운영에 관한 구체적 지침이 마련되어야 할 것이다. 또한, 학생들의 직업의식이 진로결정수준에 미치는 영향관계에서는 대체로 유의미한 영향관계를 확인 할 수 있었으며, 특히 산학실습 이후 학생들의 진로 미결정 율이 높아진다거나, 진로 갈등이 보다 커진다는 점을 확인 할 수 있었고, 이는 실습 이후 학생들이 보다 적극적으로 진로에 대해 고민하고 탐색 하는 동기가 되었다는 점에서 상당히 긍정적으로 보여 진다. 나아가 보다 다양한 형태의 진로 탐색 프로그램 개발에 대한 지원과 연구가 보다 활발하게 이루어 져야 할 것이다. 끝으로, 산학실습품질이 전공에 대한 확신 및 진로결정 수준에 중요한 변인임을 확인 할 수 있었고, 질 높은 프로그램 운영을 위한 산업체의 책임 있는 실천과 학교의 지원, 학생의 준비성이 수반 되어야 함을 시사하고 있다.
본 연구는 산학실습활동에 관한 연구와 직업의식 및 진로결정수준에 관련한 향후 연구에 토대를 제공하는 학문적 단초를 제공하였다는데 의의를 가진다.
This study was to suggest the developmental direction of future career guidance for the students by analyzing the effect relationship of the industry-academic practical training activity on the students related to the tourism''s changes in the occupational consciousness, and by verifying its effectiveness.
To achieve the purpose of this study, this study was to execute the questionnaire as an object of students majoring in the tourism in junior colleges and senior colleges in the capital region and the provinces. Furthermore, this study was to execute the empirical analysis through the Frequency Analysis, Exploratory Factor Analysis, Matching Sample T-test, Regression Analysis, and Likelihood Ratio Test with LIMDEP.
From the result of this research above, it may be summed up as follows.
First of all, as a result of comparing with the difference in the occupational consciousness before·after the industry-academic practical training according to the quality and school system of industry-academic practical training, there was no significant difference. As to the effect of occupational consciousness before the industry-academic practical training on the career decision level, the higher the occupational value was and the more the occupational attitude was obvious, the higher the conviction of major was. In addition, this study has found out that the more the reason for occupation was clear, the less the career indecision was. As to the effect of occupational consciousness after the industry-academic practical training on the career decision level, it affected significantly contrary to one before the industry-academic practical training that the more the reason for occupation was clear, and the higher the conviction of major was, but it did not affect the career indecision. Furthermore, both the occupational attitude before·after the industry-academic practical training affected the increase of carrier conflict. This study has shown that the students'' career conflict after the industry-academic practical training became higher than before.
Lastly, this study has found out that there was significant difference between two groups in the effect of the group occupational consciousness by the quality of industry-academic practical training on the career decision level. As to the difference in the effect of group occupational consciousness by the school system on the career decision level, in case of junior college students who experienced the industry-academic practical training, generally the occupational consciousness seemed to affect the career decision level higher than that of the senior college students.
Through such research findings, the industry-academic practical training under way in the industries does not inspire the students'' occupational consciousness and make positive changes in the consciousness. It may be caused by the biased operation of program, not considering the students thoroughly. Accordingly, it needs to set up specific guidelines of development and operation of useful practice program to all the students·schools·industries. Furthermore, this study has found out that there was general significant effect relationship of students'' occupational consciousness on the career decision level. In particular, this study has found out that there was high rate of students'' career indecision after the industry-academic practical training or there was growing career conflict. It could be remarkably positive in that it supplied motive for the students who could worry their careers and experience their career exploration more actively after the practical training. Furthermore, it requires more active support and research on the career exploration program with various forms. In conclusion, this study has found out that the quality of industry-academic practical training was an important variable to the conviction of majoring and career decision level. In particular, this study was to suggest that it needed to involve the responsible practice by the industries for the high quality of program operation and support by the schools, and the students'' preparedness.
This study has a further significance in providing the beginning of academy for a good foundation of future research on the industry-academic practical training activities and on the occupational consciousness and career decision level.
제 1 장 서 론 1제 1 절 연구 배경 및 문제 제기 1제 2 절 연구 목적 및 구성 3제 2 장 이론적 고찰 5제 1 절 산학실습 51. 산학실습의 개념 62. 산학실습 교육의 의의 및 필요성 63. 산학실습에 관한 선행연구 8제 2 절 직업의식 101. 직업의식의 개념 102. 직업의식에 관한 선행연구 13제 3 절 진로결정수준 161. 진로결정수준의 개념 162. 진로결정수준에 관한 선행연구 18제 3 장 연구 설계 22제 1 절 연구모형 및 가설설정 221. 연구모형 222. 가설설정 231) 실습 전후 직업의식의 차이 232) 실습이전 직업의식이 진로결정수준에 미치는 영향 233) 실습이후 직업의식이 진로결정수준에 미치는 영향 234) 직업의식과 진로결정수준의 영향관계에 대한 집단의 차이 24제 2 절 변수의 조작적 정의와 측정방법 및 설문지 구성 261. 변수의 조작적 정의 및 측정방법 261) 산학실습 262) 직업의식 263) 진로결정수준 272. 설문지 구성 27제 3 절 자료수집 및 분석방법 291. 자료수집 292. 분석방법 29제 4 장 실증분석 31제 1 절 표본의 특성 31제 2 절 측정변수의 타당성 및 신뢰도 검증 331. 직업의식에 대한 타당성과 신뢰도 분석 342. 진로결정수준에 대한 타당성과 신뢰도 분석 363. 산학실습품질에 대한 타당성과 신뢰도 분석 384. 구성개념간의 상관관계 39제 3 절 연구가설 검증 401. 산학실습 전후 직업의식의 차이 402. 실습이전 직업의식이 진로결정수준에 미치는 영향 423. 실습이후 직업의식이 진로결정수준에 미치는 영향 444. 직업의식과 진로결정수준의 영향관계에 대한 집단의 차이 465. 가설검증 결과요약 52제 5 장 결론 53제 1 절 연구결과의 요약 및 시사점 53제 2 절 연구의 한계점과 향후 연구방향 56[참고문헌] 57국내문헌 57국외논문 62[설문지] 64[Abstract] 70