본 연구는 다양한 영역에서 활발하게 활용 중인 시뮬레이션 교육방법을 활용하여 대장내시경 검사 사례 기반 간호시뮬레이션 학습 시나리오를 개발하고 간호학생들에게 수업을 운영해 봄으로써 최종적으로 시뮬레이션 학습의 효과를 확인하고자 하였다. 더불어 본 연구 결과로 시뮬레이션 간호교육의 효율성을 높이고, 앞으로의 발전 방향을 제시하고자 한다. 연구는 단일군 사전 사후(One-group pretest-posttest design) 유사실험설계 연구이다. 연구 시작 전 G광역시에 소재한 H대학의 연구윤리심의위원회의 심의(1041223- 201408-HR-024-01)를 통과하였으며, 간호학과 3학년을 대상으로 임상실습에서 가장 중요한 핵심기본간호술과 임상실습 경험에 대하여 조사한 후, 이와 더불어 C도에 소재한 M시 종합병원의 신규 간호사를 대상으로 간호 업무의 빈도수를 조사하여 연구에 반영토록 하였다. 연구기간 및 절차는 2014년 8월부터 11월까지 총 11회에 걸쳐 진행되었으며 각 단계별로 시나리오와 관련된 개념을 충분히 이해하도록 시나리오에 대한 사전교육 후 시뮬레이션 학습 20분, 디브리핑 30분으로 1차 기본 시뮬레이션 교육과 2차 심화 시뮬레이션 교육으로 진행하였다. 연구의 대상은 H대학 간호학과 3학년 학생들로 본 연구의 목적과 절차를 이해하고 연구 참여에 동의한 단일군 71명으로 구성되었다. 연구도구는 Keller(1993)가 개발하고 김진원(2009)이 수정·보완한 학습동기 측정도구, 한국교육개발원(1992)이 개발하고 황선영(2003)이 수정·보완한 학습태도 측정도구, Sherer등(1982)이 개발하고 홍혜영(1995)이 번역한 자기효능감 측정도구를 사용하였다. 자료분석은 SPSS/WIN 21.0 Program을 이용하여 분석하였으며, 대상자의 일반적 특성은 실수와 백분율로 간호시뮬레이션 학습 전과 후의 학습동기, 학습태도 및 자 기효능감은 Independent t-test를 실시하였고 평가도구의 신뢰도는 Cronbach’s α 를 산출하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 대장내시경 검사 사례 기반 간호시뮬레이션 교육 전 후에 학습동기 점수는 향상되었다. 둘째, 대장내시경 검사 사례 기반 간호시뮬레이션 교육 전 후에 학습태 도 점수는 향상되었다. 셋째, 대장내시경 검사 사례 기반 간호시뮬레이션 교육 전 후에 자기효능감 점수는 향상되었다. 이상의 결과로 대장내시경 검사 사례 기반 간호시뮬레이션 교육은 간호학생의 이론적 지식과 실무를 통합할 수 있는 것으로 확인되었으며, 간호학 교육에 있어 긍정적인 결과를 제시하였다. 향 후 임상에서 이루어지고 있는 다양한 특수검사 사례를 적용한 시뮬레이션 교육 시나리오를 개발하여 간호학생의 실습교육에 적용할 것을 권장한다.
Purpose: This study developed a learning scenario for nursing simulation based on the cases of colonoscopy by using a simulation education method which is actively used in various fields, and applied it to a lesson for the nursing students. Ultimately, it aims to examine the effect of this simulation learning. Moreover, through the research findings, it attempts to improve the efficiency of nursing education and to suggest a direction for development. Method: We used a one-group pretest-posttest design in quasi experimental basis. Before starting the experiment, we passed deliberation of Institutional Revie w Board of H University in G metropolitan city (1041223-201408 -HR-024-01). We also conducted researches not only with third-year nursing students on their clinical experiences and their basic nursing skills which are the most important in clinical training, but with the newly hired nurses of the general hospital in M city, C province on the frequency of their nursing work, so that we could reflect it in our study. The experiment had been conducted 11 times from August to November 2014. In order to make the subjects fully understand the concepts regarding the scenarios of each step, we held the 20-minute simulation education and 30-minute debriefing after performing preliminary education; in other words, we conducted the first basic simulation education and the second intensive simulation education. The subjects consisted of one group of 71 third year nursing students of H Univer sity who fully understood the purpose and procedure of this study and agreed to parti cipate in it. With regard to the research tools, it included the instrument of learnin g motivation developed by Keller(1993) and revised by Kim, Jinwon(2009), the instrum ent of learning motivation developed by the Korean Educational Development Instit ute(1992) and revised by Hwang, Seonyeong(2003), and the instrument of self-effic acy developed by Sherer et al.(1982) and translated by Hong, Hyeyeong(1995). To analyze the data SPSS/ WIN 21.0 Program was used. The general characteris tics of the subjects were put on a realnumber and percentage basis. With regard to the learning motivation, learning attitude, and self-efficacy before/after learning nursing simulation, the independent t-test was performed. In addition, with regard to the reliability of assessment tool, Cronbach’s α was computed. Result: Colonoscopy simulation learning secenario focused was developed. including three clinical situation scenarios involving patients with colonoscopy, simulation flow sheets checklists. The hypothesis 1 sating that “Colonoscopy practice-based nursing simulation training learning motivation score will increase” was supported( t=-2.83, p=.006). The hypothesis 2 sating that “Colonoscopy practice-based nursing simulati on training study attitude score will increase” was supported(t=-2.65, p=.010). The hypothe sis 3 sating that “Colonoscopy practice-based nursing simulation training self-efficacy scor e will increase” was supported(t=-2.75, p=.008). Conclusion: As indicated above it was found that the nursing simulation education based on the cases of colonoscopy can integrate the nursing student’s theoretical knowledge and practical work; this suggests the positive results for nursing education. It is recommended to develop a scenario for simulation education applied various special inspection cases which are now undergoing clinical testing, so as to apply it to the nursing training education. Key words: Colonoscopy, Simulation, Learning motivation, Study attitude, Self-efficacy.
목차
제1장 서론 1제1절 연구의 필요성 1제2절 연구 목적 3제3절 연구 가설 4제4절 용어의 정의 4제2장 연구방법 및 절차 6제1절 대장내시경 검사 사례 기반 간호시뮬레이션 학습 프로그램 설계 61. 시나리오 개발을 위한 연구자의 준비 62. 학습자와 학습 환경에 대한 분석 63. 시뮬레이션 수업의 설계 7제2절 대장내시경 검사 사례 기반 간호시뮬레이션 학습 시나리오 개발 111. 시나리오 선정 112. 시뮬레이션 학습 시나리오 내용 개발 113. 시나리오 흐름도와 간호 중재 체크리스트 구성 124. 시나리오와 간호 중재 체크리스트 내용 타당도 검정 125. 시나리오 모의 운영 및 평가 13제3절 대장내시경 검사 사례 기반 간호시뮬레이션 학습 시나리오의 효과검정 151. 연구설계 152. 연구대상 163. 연구도구 164. 연구진행 및 자료수집 175. 자료분석 19제4절 윤리적 고려 19제5절 연구의 제한점 20제3장 연구결과 21제1절 대장내시경 검사 사례 기반 간호시뮬레이션 학습 시나리오 개발 21제2절 대장내시경 검사 사례 기반 간호시뮬레이션 학습 시나리오 효과검정 221. 일반적 특성 222. 가설검정 24제4장 논의 25제1절 대장내시경 검사 사례 기반 간호시뮬레이션 학습 시나리오 개발 25제2절 대장내시경 검사 사례 기반 간호시뮬레이션 학습 시나리오 효과검정 27제5장 결론 및 제언 29제1절 결론 29제2절 제언 30※ 참고문헌 31※ 부록 37※ ABSTRACT 54