본 연구의 목적은 위암으로 위절제술을 시행 받을 예정인 환자를 위한 표준화된 수술 전 교육 프로그램을 개발하여 수술 후 환자의 자가간호지식, 자가간호수행, 만족도 및 신체회복에 미치는 효과를 검증하고자 한다. 본 연구의 방법은 위암으로 진단받고 위절제술을 시행 받을 예정인 환자를 대상으로 표준화된 수술 전 교육 프로그램의 개발을 위한 방법론적 연구와 개발된 표준화된 수술 전 교육의 효과검증을 위해 비동등성 대조군 전후 시차 설계를 이용한 유사실험연구의 2단계로 구성되어 있다. 위암환자 교육에 대한 문헌고찰과 환자 면담을 시행하여 교육 요구를 파악하였고, 전문가 집단의 타당도 검증을 거쳐 표준화된 수술 전 교육 프로그램을 개발하였다. 교육 운영 준비 과정으로 교육 제공자인 간호사의 개별 차이를 최소화하기 위해 교육 전, 후로 수술 전 환자 간호에 대한 지식을 측정하였고, 간호사 교육을 시행하여 실험군을 대상으로 수술 전 교육을 시행하도록 하였다. 개발된 교육 프로그램의 효과검증을 위해 2015년 5월에서 8월까지 서울 소재 Y대학 S종합병원에서 위암으로 위절제술을 시행 받기 위해 입원한 환자 중 실험군은 31명, 대조군은 32명이 포함되었다. 실험군과 대조군 모두 자가간호지식에 대한 사전조사를 시행하였고, 실험군에게 태블릿 PC를 이용한 파워포인트, 실물모형을 가지고 20분간 개별 교육한 뒤 리플릿을 제공하였다. 신체회복과 관련된 통증 정도, 폐합병증 발생, 위장관 운동의 회복 정도는 실험군과 대조군 모두 의무기록을 열람하여 조사하였고, 수술 후 6일째 자가간호지식과 자가간호수행, 환자 만족도에 대한 사후조사를 시행하여 교육에 대한 효과를 평가하였다. 본 연구의 결과, 자가간호지식은 실험군과 대조군의 집단, 시점, 집단과 시점 간에 모두 통계적으로 유의한 차이(P=<.001)를 보여 교호작용이 있었고, 자가간호수행도 통계적으로 유의하게 높은 차이(P=<.001)를 보였다. 수술 후 신체회복과 관련된 통증 정도는 실험군과 대조군의 집단, 시점 간에 통계적으로 유의한 차이(P=<.001)를 보였으나 집단과 시점 간에는 통계적으로 유의한 차이(P=.917)를 보이지 않아 교호작용이 없었다. 폐합병증 발생과 관련된 수술 후 48시간까지의 최고치 체온(P=.192)과 무기폐 발생의 유무(P=.213), 위장관 운동의 회복과 관련된 수술 후 첫 가스배출시간(P=.299)과 장마비 발생의 유무(P=.719)에서는 모두 통계적으로 유의한 차이를 보이지 않았다. 환자 만족도는 통계적으로 유의하게 높은 차이(P=<.001)를 보였다. 본 연구에서 개발한 위암수술 전 교육 프로그램은 위암수술 후 환자의 자가간호지식과 자가간호수행, 만족도를 증가시켰으며, 신체회복 중에서도 특히 통증 정도에 효과적이었으므로 임상실무에서 위암수술 환자를 위한 간호중재로 활용할 수 있을 것으로 생각된다. 추후 본 연구의 교육 프로그램을 기초로 하여 최소 침습 수술을 이용하여 위암수술을 받는 환자를 위한 교육 자료의 개발이 필요할 것이라 생각된다.
PURPOSE: To investigate the effects of a standardized preoperative education program on the self-care knowledge, self-care performance, satisfaction, and physical recovery of stomach cancer patients who underwent gastrectomy. METHODS: This study was composed of two stages. First stage was methodological study to develop a standardized preoperative education program. Second stage was nonequivalent control group non-synchronized design to validate the effect of developed program. A standardized preoperative education was applied to the experimental group that included 31 patients, and a conventional leaflet was applied to the control group that included 32 patients from May to August, 2015. A pre-survey of both groups about self-care knowledge was conducted. The experimental group received individual tutoring for 20 minutes, using a tablet PC Power Point presentation and a mock-up, and each individual in this group was then also given an educational brochure. For both groups, the pain level associated with physical recovery, the incidence of pulmonary complications, and the degree of recovery of bowel movement were investigated from medical records. At 6 days after surgery, a post-survey about self-care knowledge, self-care performance, and patient satisfaction were conducted in both groups. RESULTS: There was significant difference and interaction between group, time, group and time in self-care knowledge(P≤.001). There was also significant difference in self-care performance(P≤.001). Although there was significant difference in pain levels associated with physical recovery after surgery between group, time(P≤.001), there was no interaction between group and time(P=.917). There was no significant difference in the highest body temperature up to 48 hours after surgery(P=.192), the presence or absence of atelectasis(P=.213) associated with pulmonary complications, the time of the first expelling of gas(P=.299), the presence or absence of ileus(P=.719) associated with the recovery of bowel movement. There was significant difference in patient satisfaction(P≤.001). CONCLUSION: The preoperative education program developed in this study was found to increase self-care knowledge, self-care performance, and satisfaction after surgery, and to be effective particularly in reducing pain levels during physical recovery. It can be used as a nursing intervention for patients undergoing stomach cancer surgery in clinical practice.