1980년대 이래로 수출입 물동량이 매년 증가함에 따라 무역업과 유관된 물류업계도 동반성장을 이루었으며 경제가 활성화 되면서 고객의 니즈가 고도화, 다양화됨에 따라 다품종 소량생산 품목의 수요가 증가하였다. 본 연구는 소량 LCL 화물의 수요 또한 증가하고 있고 이러한 LCL 화물을 집하, 보관, 선적, 운송, 보험 등 기타 운송에 관한 모든 것을 화주로부터 수탁 받아 대리업무를 시행하는 국제물류주선인(Freight Forwarder)에 대한 대화주 서비스의 품질을 높이고자 진행 되었다. 오늘날의 포워더는 공급체인 안의 한 구성원으로써 화주에 대한 물류프로세스 혁신, 물류컨설팅, 참여업체간 협업체계 강화 등으로 끊임없이 경쟁력을 강화하면서 고객 니즈에 대응해 나가야 한다. 그러기 위해서 본 연구에서는 화주들이 포워딩서비스를 이용하며 포워더에게 원하는 서비스와 그에 상응하는 개선방안을 제시하는데 목적이 있다. 그러기위해서 선행연구를 거쳐 화주기업 및 포워더를 포함한 전문가집단과 심층면접을 거쳐 요인을 도출한 후 이를 토대로 실제 포워딩서비스를 받고있는 화주기업의 담당자들에게 설문을 실시하였다. 그 결과 제조업, 유통업을 포함한 수출입 기업 등에서 43개의 유효한 응답을 확보하여 IPA(Importance -Performance Analysis)분석기법을 활용하여 연구를 진행하였다. 분석결과 화주기업에서는 비용적 측면에 대한 관심도가 매우 높았으며, 물류비를 절감하여 이윤을 극대화하는 것에 가장 큰 관심을 나타내고 있었고, 포워더는 이를 잘 파악하여 상호간에 파트너쉽을 발휘하여 신뢰관계를 형성해 나가야 할 것이라는 결론을 얻었다. 화물배송 관련 업무 및 통관업무, 기타 문제해결 능력에 대해서는 대체적으로 만족하나, 문제발생 시에 만족도가 급감하는 것을 방지하기 위해 포워더는 항시 서비스품질을 유지하고 있어야 한다는 결론을 도출하였다. 기타 복합연계 운송정보, 업계평판 및 인지도, 물류설계 및 컨설팅 등의 항목 등에서 현재의 중요도는 높지 않지만 향후 개선해 나가야 할 요소들로 포워더는 장기적인 계획을 수립하여 점진적으로 개선해 나가야 할 것이다. 이외에 차량 네트워트망보유 및 담당자의 친절도 등 포워딩서비스 업체가 기본적으로 갖추어야 할 서비스 품질에 대해서도 노력을 기울여야 한다는 결론을 얻게 되었다. 본 연구는 이러한 분석 결과들을 토대로 포워딩업체가 향후 고객전략을 수립 시에 기초자료로 활용할 수 있도록 개선방안을 제시하고 있다.
As import/export cargo volumes have increased every year, trading and related logistics industries have grown simultaneously. As the economy has improved, customer needs have been multiplied and diversified, leading to increases in the demand for small-quantity batch production products. Consequently, demand for small-quantity LCL cargoes has been increasing. The present study was conducted to improve the quality of services by international freight forwarders who handle everything related to transportation of LCL cargoes, such as collection, storage, shipping, transportation, insurance, etc. The forwarders of today are one of many parts of supply chains. They should respond to customer needs, while reinforcing their competitiveness through logistics process innovation for shippers, logistics consulting, and reinforcement of cooperation systems between participating companies. To that end, the present study aims to present the services shippers want from forwarders when they use forwarding services. Thus, relevant factors were derived through in-depth interviews with expert groups including shipper companies and forwarders. Based on the results of the interviews, a questionnaire survey was conducted with the persons in charge in shipper companies that actually receive forwarding services. As a result of the survey, 43 effective answers were secured from export/import companies (including manufacturing businesses and logistics businesses) and analyzed using the IPA (Importance-Performance Analysis) technique. Survey results indicated that shipper companies were highly interested in pricing, as well as the maximization of profits through reduction of logistics costs. Also, forwarders must understand these factors, so that both parties can build a trusting partnership. Another result indicated that forwarders should always maintain service quality to prevent rapid decreases in shippers’ satisfaction if a problem occurs. However, shippers are generally satisfied with cargo delivery-related work, custom clearance work, and problem-solving efforts. Other items, such as composite linked transportation information, industry reputation and recognition, logistics design, and consulting, are not currently high priority, but should be improved. Forwarders should establish long term plans to gradually improve these elements. Another survey result revealed that forwarders should provide basic service quality, including vehicle network retention and the positive behavior of those in charge. Based on these results, this study presents improvement measures that can be utilized as basic data by forwarders when they formulate customer strategies.
제 1장 서론 1제1절 연구의 배경 및 목적 1제2절 연구의 방법과 구성 3제2장 현황분석 5제1절 화주의 정의 및 주요업무 24제2절 LCL화물 현황 27제3절 포워더(Forwarder)의 정의 및 주요업무 29제3장 선행연구 16제1절 연구의 차별성 16제4장 실증분석 38제1절 IPA(Importance-Performance Analysis) 분석 38제2절 평가기준 도입 40제3절 IPA(Importance-Performance Analysis) 분석결과 44제4절 개선방안 제시 44제5장 결 론 47제1절 연구결과 요약 및 시사점 제시 48제2절 연구의 한계점 및 향후 연구방향 52참고문헌 53Abstract 57부록 59