본 연구에서는 어머니의 정서표현 및 정서표현양가성, 유아의 정서조절, 문제행동과의 관계를 살펴보고 어머니의 정서표현 및 정서표현양가성과 유아의 문제행동의 관계에서 유아의 정서조절이 매개효과를 갖는지 확인하고자 하였다. 이를 위해 전라북도에 위치한 3개의 유치원과 2개의 어린이집에 재원중인 만 3세~5세 자녀를 둔 어머니 342명과 담임교사를 대상으로 어머니의 정서표현 척도(SEFQ), 어머니의 정서표현양가성 척도(AEQ-K), 유아의 정서조절 척도(ERC), 유아의 문제행동 척도(K-CBCL) 설문지를 실시하여 자료를 수집하였다. 자료분석을 위해 t-검증 F-검증, 상관분석, 단순회귀분석, 중다회귀분석을 실시하였다. 주요 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 유아의 성별에 따른 문제행동의 차이를 검증한 결과, 내재화 문제행동에서는 유의한 차이가 나타나지 않았고 외현화 문제행동에서 유의한 차이가 있는 것으로 나타나 남아가 여아보다 외현화 문제행동이 높은 것으로 나타났다. 유아의 연령에 따른 문제행동의 차이를 검증한 결과, 만 3세가 만 4세, 만 5세보다 내재화 및 외현화 문제행동이 높은 것으로 나타났다. 둘째, 어머니의 정서표현 및 정서표현양가성, 유아의 정서조절, 문제행동의 관계를 살펴본 결과, 어머니의 정서표현과 문제행동 간에는 어머니의 긍정적 정서표현 정도가 낮을수록, 부정적 정서표현 정도가 높을수록 유아의 내재화 및 외현화 문제행동 증가하는 것으로 나타났다. 어머니의 정서표현양가성과 문제행동 간에는 어머니의 정서표현이 자기방어 및 관계적양가성이 높을수록 유아의 내재화 및 외현화 문제행동이 증가하는 것으로 나타났다. 유아의 정서조절과 문제행동 간에는 기능적 정서조절이 낮을수록 역기능적 정서조절이 높을수록 내재화 및 외현화 문제행동이 증가하는 것으로 나타났다. 어머니의 정서표현과 유아의 정서조절 간에는 어머니의 긍정적 정서표현 정도가 높을수록, 부정적 정서표현 정도가 낮을수록, 기능적 정서조절이 높고 어머니의 긍정적 정서표현 정도가 낮을수록, 부정적 정서표현 정도가 높을수록 역기능적 정서조절이 높은 것으로 나타났다. 어머니의 정서표현양가성과 유아의 정서조절 간에는 어머니의 정서표현이 자기방어양가성이 높을수록 기능적 정서조절은 낮고 역기능적 정서조절은 높은 것으로 나타났다. 셋째, 어머니의 정서표현 및 정서표현양가성과 유아의 문제행동의 관계에서 유아의 정서조절의 매개효과를 검증한 결과, 어머니의 긍정적 정서표현과 유아의 내재화 문제행동의 관계에서 유아의 정서조절이 부분 매개효과를 갖는 것으로 나타났고 어머니의 긍정적 정서표현과 유아의 외현화 문제행동의 관계에서는 유아의 정서조절이 완전 매개효과를 갖는 것으로 나타났다. 또한, 어머니의 부정적 정서표현과 유아의 내재화 및 외현화 문제행동의 관계에서 유아의 정서조절이 부분 매개효과를 갖는 것으로 나타났다. 한편, 어머니의 자기방어양가성과 유아의 내재화 및 외현화 문제행동의 관계에서 유아의 정서조절이 부분 매개효과를 갖는 것으로 나타났다. 반면에, 어머니의 관계적양가성과 유아의 내재화 및 외현화 문제행동의 관계에서는 유아의 정서조절이 매개효과를 갖지 않는 것으로 나타났다.
본 연구를 통해 유아의 정서조절 뿐만 아니라 어머니의 정서 관련 양육행동 및 정서적 특성이 유아의 문제행동에 미치는 중요한 기제임을 확인할 수 있었다. 아동상담과 부모교육에서 어머니의 정서 관련 양육행동과 정서적 특성에 대한 세부적인 개입이 무엇보다 효과적일 수 있음을 시사한다.
The purpose of this study was to confirm the mediating effects of preschoolers’ emotional regulation on the relation between their mothers’ emotional expression and its ambivalence, investigating the relation between mothers’ emotional expression and its ambivalence, preschoolers’ emotional regulation and problematic behaviors. Participants were comprised of teachers and mothers with 342 preschoolers ranging between three to five years of age from three kindergartens and two nurseries in Jeollabuk-do. Several questionnaires seeking a variety of information were passed out to mothers and teachers. These questionnaires included: Mothers’emotional expression questionnaire(SEFQ), Mothers’ emotional expression ambivalence questionnaire(AEQ-K), Preschoolers’ emotional regulation questionnaire(ERC) and Preschoolers’ problematic behavior questionnaire(K-CBCL). The data were collected from the results. Several analyses were conducted from the collected data, including: t-test, f-test, correlation analysis, simple regression analysis, and multiple regression analysis. The results will be discussed in the subsequent paragraphs. First, there was no significant difference in internalized problematic behaviors while there was significant difference in externalized behaviors related to problematic behaviors according to preschoolers’ gender. In other words, boys showed more externalized problematic behaviors than girls. For the difference of problematic behaviors according to preschoolers’ age, the preschoolers at the age of three showed more internalized and externalized problematic behaviors than those at the age of four and five. Second, for the relationship between mothers’ emotional expression and its ambivalence, preschoolers’emotional regulation, and problematic behaviors, as mothers’positive emotional expression was low and mothers’negative emotional expression was high, their preschoolers showed more and more internalized and externalized problematic behaviors. And as mothers’ emotional expression was self-defensive and relational ambivalence was high, their preschoolers showed more and more internalized and externalized problematic behaviors. As preschoolers’ functional emotional regulation was low and preschoolers’ dysfunctional emotional regulation was high, their internalized and externalized problematic behaviors increased. As mothers’ positive emotional expression was high and negative emotional expression was low, their preschoolers’functional emotional regulation became high. On the contrary, as mothers’ positive emotional expression was low and negative emotional expression was high, their preschoolers’ dysfunctional emotional regulation became high. Also, as mothers’ emotional expression had more self-defensive ambivalence, their preschoolers’ functional emotional regulation was low and dysfunctional emotional regulation was high. Third, for the relation between mothers’ emotional expression and its ambivalence and preschoolers’ problematic behaviors, the test of the mediating effects of preschoolers’ emotional regulation showed that it had partial mediating effects on the relation between mothers’ positive emotional expression and preschoolers’ internalized problematic behaviors and had complete mediating effects on the relation between mothers’ positive emotional expression and preschoolers’ externalized problematic behaviors. Also the results showed that preschoolers’ emotional regulation had partial mediating effects on the relation between mothers’ negative emotional expression and preschoolers’ internalized and externalized problematic behaviors. Meanwhile, preschoolers’ emotional regulation had partial mediating effects on the relation between mothers’ self-defensive ambivalence and preschoolers’ internalized and externalized behaviors. On the other hand, preschoolers’ emotional regulation had no mediating effects on the relation between mothers’ relational ambivalence and preschoolers’ internalized and externalized behaviors. With this study it was possible to confirm that mothers’ emotional parenting style and emotional trait as well as preschoolers’emotional regulation are important mechanisms for preschoolers’ problematic behaviors. It suggests that the detailed intervention for mothers’ emotion-related parenting practices and emotional traits can be more effective than anything else related to child counseling and parent education.
I. 서 론 11. 연구의 필요성 및 목적 12. 연구문제 73. 용어정의 8II. 이론적 배경 101. 유아의 문제행동 102. 어머니의 정서표현 및 정서표현양가성 123. 유아의 정서조절 164. 어머니의 정서표현 및 정서표현양가성, 유아의 정서조절, 문제행동 간의 관계 181) 어머니의 정서표현 및 정서표현양가성과 유아의 문제행동 간의관계 182) 유아의 정서조절과 문제행동 간의 관계 203) 어머니의 정서표현 및 정서표현양가성과 유아의 정서조절 간의 관계 214) 어머니의 정서표현 및 정서표현양가성, 유아의 정서조절, 문제행동 간의 관계 23III. 연구방법 261. 연구대상 262. 측정도구 271) 어머니의 정서표현 272) 어머니의 정서표현양가성 283) 유아의 정서조절 304) 유아의 문제행동 313. 연구절차 334. 자료 분석 33Ⅳ. 연구결과 351. 유아의 성별과 연령에 따른 문제행동의 차이 352. 어머니의 정서표현 및 정서표현양가성, 유아의 정서조절, 문제행동 간의 관계 363. 어머니의 정서표현 및 정서표현양가성과 유아의 문제행동의 관계에서 유아의 정서조절의 매개효과 391) 어머니의 정서표현과 유아의 문제행동의 관계에서 유아의 정서조절의 매개효과 402) 어머니의 정서표현양가성과 유아의 문제행동의 관계에서 유아의 정서조절의 매개효과 43Ⅴ. 결론 및 제언 471. 요약 및 논의 472. 의의 및 제언 53참고문헌 56국문초록 66부록 : 설문지 68