본 연구는 일반고 학생들이 지각하고 있는 진로결정자기효능감이 진로준비행동에 미치는 영향과 이 관계에서 진로태도성숙의 매개효과를 검증하여 일반고에서의 진로교육에 구체적이고 실천적인 교육계획에 도움을 주는 것을 목적으로 한다. 이 연구 목적을 달성하기 위해 설정한 연구문제는 첫째, 일반고 학생의 학년에 따라 진로결정자기효능감, 진로준비행동, 진로태도성숙 수준에 차이가 있는가, 둘째, 일반고 학생의 진로결정자기효능감, 진로준비행동, 진로태도성숙은 어떤 관계가 있는가, 셋째, 진로결정자기효능감과 진로준비행동의 관계에서 진로태도성숙의 각 하위요인별 매개효과는 어떠한가 이다. 연구대상으로 경기도 김포시에 위치한 일반고에 재학중인 남녀학생으로 임의 선정하였다. 총 500부의 설문지를 배포하였고 최종적으로 474부의 자료를 활용하였다. 수집된 자료는 SPSS 23.0을 사용하여 분석하였다. 먼저 상관분석을 통해 주요 변인간의 관련성을 살펴보았고, 각 변인간의 영향관계와 매개효과를 확인하기 위해 3단계회귀분석을 사용하였다. 이의 유의성 검증을 위해 Sobel Test를 실시하였다. 연구문제에 따른 연구결과 및 논의는 다음과 같다. 첫째, 진로결정자기효능감이 1학년에 비해 3학년이 높게 나타났으며, 진로준비행동에 있어서도 3학년이 가장 높은 점수를 나타냈다. 둘째, 진로결정자기효능감과 진로준비행동, 진로태도성숙간의 상관관계를 살펴본 결과 진로태도성숙과 진로결정자기효능감, 진로결정자기효능감과 진로준비행동간에 강한 정적인 상관관계가 있는 것으로 검증되었고, 진로태도성숙과 진로준비행동사이에도 정적인 상관이 유의하였다. 셋째, 진로태도성숙의 하위요인중에서 결정성 요인만이 진로결정자기효능감과 진로준비행동 사이의 관계에서 부분적으로 매개하는 것으로 나타났다. 연구문제에 대한 결과분석을 바탕으로 내린 결론은 다음과 같다. 첫째, 진로결정자기효능감과 진로준비행동의 수준은 3학년이 가장 높게 나타났다. 졸업을 앞둔 경우에 특히 진로에 대한 관심이 높아지고 그에 준비도 더 많이 하게 된다. 그러므로 고3이라 하더라도 수능에 치중한 교육뿐 아니라 진로와 직업에 관한 정보제공이나 자기효능감을 높일 수 있는 진로교육도 소홀이 해서는 안 될 것이다. 둘째, 진로결정자기효능감, 진로태도성숙, 진로준비행동의 세 변인은 정적인 상관관계를 가지고 있었다. 이는 일반고 학생을 대상으로 진로교육을 계획할 때 진로에 대한 자기의 능력과 신념을 향상시키고 진로발달단계에 따라 성숙된 진로태도를 가질 수 있도록 세부적으로 교육과정을 설계해야함을 시사한다. 셋째, 진로결정자기효능감과 진로준비행동사이에서 진로태도성숙의 하위요인별로 부분적인 매개효과가 나타났다. 긍정적인 매개변인인 진로태도성숙의 결정성의 수준을 높일 수 있는 프로그램을 개발하여 진로교육현장에서 활용한다면 진로준비행동을 높이는데 도움을 줄 수 있을 것이다. 본 연구 결과는 일반고 학생들에게 효과적인 진로교육을 하기 위한 기초자료로서 활용될 수 있다. 또한 진로태도성숙이 가지는 매개 역할을 확인함으로써 진로교육에 있어 다양하고 세부적인 활동을 계획하는 것이 요구됨을 확인하는데 연구의 의의가 있다.
This study aimed at offering help with making a detailed and practical education plan for career education in general high school by verifying the effects of career decision making self-efficacy perceived by students in general high school on career preparation behavior and the mediating effect of career attitude maturity in the relationship between career decision making self-efficacy and career preparation behavior. To this end, the following research questions have been set. First, is there any difference in the level of career decision making self-efficacy, career preparation behavior and career attitude maturity according to the school year of general high school students? Second, what relationship is found among general high school students'' career decision making self-efficacy, career preparation behavior and career attitude maturity? Third, how is the mediating effect of each sub-factor of career attitude maturity in the relationship between career decision making self-efficacy and career preparation behavior? The subjects of the study were randomly selected from male and female students attending general high school in Gimpo City, Gyeonggi-do. A total of 500 questionnaires were distributed and finally the dates from 474 questionnaires were used. The collected data were analyzed using SPSS 23.0. To begin with, the relatedness between main variables was examined through correlation analysis and three-stage regression analysis was employed to check the influencing relationship and mediating effect of each variable. For the verification of significance, the Sobel Test was conducted. According to the research questions, the following results and discussion have been made. First, compared with 10th graders, 12th graders displayed higher career decision making self-efficacy and career preparation behavior. Second, the results from the examination of career decision making self-efficacy, career preparation behavior and career attitude maturity verified that career attitude maturity was strongly positively related to career decision making self-efficacy, which was also strongly positively related to career preparation behavior. Third, among the sub-factors of career attitude maturity, determination factor alone turned out to partially mediate in the relationship between career decision making self-efficacy and career preparation behavior. Based on the analysis of the results of research questions, the following conclusions have been made. First, 12th graders showed the highest level of career decision making self-efficacy and career preparation behavior. In particular students who are going to graduate soon tend to have high interest in their career and prepare for it more. Therefore, 12th graders should be given not only education focused on university entrance exams but also information on career and occupation or career education which increases self-efficacy. Second, the three variables of career decision making self-efficacy, career attitude maturity and career preparation behavior were found to be positively correlated. This suggests that when planning career education for students in general high school, a detailed curriculum should be designed in order to help students to improve their abilities and beliefs on career and to develop a mature career attitude according to career development stage. Third, career attitude maturity showed a partial mediating effect by sub-factor in the relationship between career decision making self-efficacy and career preparation behavior. Therefore, it is expected that if a program which can raise the level of the determination of career attitude maturity (a positive mediating variable) is developed and used in the career education field, it will help students to improve career preparation behavior. The results of this study can be used as basic data for effective career education for students in general high school. In addition, the study is significant in that it confirmed the mediating role of career attitude maturity, and thus confirming that planning various and detailed activities is required in career education.
목차
제1장 서론 1제1절 연구 목적과 필요성 1제2절 연구문제 8제2장 이론적 배경 9제1절 일반고등학교 91. 일반적 현황 92. 고등학교에서 2009 개정 교육과정과 2015 개정 교육과정의 특징과 진로교육 103. 일반고의 진로교육의 필요성 14제2절 진로결정자기효능감 161. Bandura의 자기효능감 162. 진로결정자기효능감 17제3절 진로태도성숙 20제4절 진로준비행동 24제5절 진로결정자기효능감, 진로준비행동, 진로태도성숙의 변인관계 28제3장 연구방법 34제1절 연구대상 및 연구 방법 341. 연구대상 342. 연구절차 35제2절 측정 도구 361. 진로결정자기효능감 372. 진로태도성숙 403. 진로준비행동 42제3절 자료 분석 방법 45제4장 연구결과 47제1절 연구대상자의 일반적 특성 47제2절 기술통계량 및 정규성 검토 481. 진로결정자기효능감 482. 진로태도성숙 493. 진로준비행동 49제3절 연구결과 501. 학년에 따른 변인 간 차이 502. 주요변인 간 상관관계 543. 진로태도성숙의 하위요인별 매개효과 검증 56(1) 결정성의 매개효과 분석 56(2) 독립성의 매개효과 분석 58(3) 목적성의 매개효과 분석 59(4) 준비성의 매개효과 분석 60(5) 확신성의 매개효과 분석 62제5장 결론 및 제언 64제1절 결론 및 논의 64제2절 제언 68참고문헌 70ABSTRACT 83부록 86