본 연구는 국가대표 태권도선수들을 대상으로 사회·심리학적 요인인 사회적지지, 자기결정성, 정서 및 경기력과의 관계를 규명하고, 심층면담을 통하여 최고 수준의 선수들의 경험 제시와 다양한 의미를 심도 있게 분석하여 경기력요인을 추출하는데 목적이 있다. 본 연구의 목적을 달성하기 위해 통합방법연구를 통해 선행연구를 기초로 타당도와 신뢰도 검증을 통한 설문지를 조사도구로 하여 양적연구를 수행하였다. 본 연구의 양적 조사는 연구자가 설정한 자료수집기간 동안 조사대상인 서울특별시, 경기도, 강원도, 충청도, 대구광역시, 상무에 소재해 있는 각 고등학교, 대학교, 실업팀, 상무의 해당 지역 학교 및 군부대에 직접 방문하여 담당코치 및 감독, 교수에게 협조를 받아 현장에서 설문지를 직접 배포하고, 설문 문항에 대한 내용과 목적을 자세히 설명한 뒤 질문문항에 대하여 자기평가기입법(self-administration method)으로 작성하도록 하였다. 모든 문항의 응답이 완료된 설문지는 현장에서 즉시 회수하여 총 330부를 확보하였다. 이중 설문지의 응답이 불성실하거나 한 문항이라도 완성되지 못한 16부의 자료를 제외한 최종유효표본 314부를 선정하여 결과처리에 사용하였다. 이를 뒷받침하고 보완하기 위하여 현상학적 연구방법을 적용한 심층면담으로 질적연구를 수행하여 최고 수준의 선수들의 경험 제시와 다양한 의미를 심도 있게 분석하여 경기력요인을 추출하고 범주화하였다. 이와 같은 연구목적을 달성하기 위하여 첫째, 태권도선수들의 인구통계학적 특성에 따라 사회적지지, 자기결정성, 정서 및 경기력에 차이를 분석하였다. 둘째, 태권도선수들의 사회적지지가 자기결정성에 미치는 영향, 셋째, 사회적지지가 정서에 미치는 영향, 넷째, 사회적지지가 경기력에 미치는 영향, 다섯째, 자기결정성이 경기력에 미치는 영향, 여섯째, 정서가 경기력에 미치는 영향, 그리고 마지막으로 태권도 최상의 경기력을 보유하기 위한 사회·심리학적인 요인을 탐색하기 위하여 심층면담을 실시하였다. 설문지로 수집된 자료는 빈도분석, 탐색적 요인분석, 신뢰도분석, -검정, 일원변량분석, 상관관계분석, 다중회귀분석의 방법으로 처리하였다. 또한, 심층면담에서는 2017년 7월 현재 태릉선수촌에 입촌해 있는 31명의 국가대표 태권도 겨루기선수 중 전문가 회의를 통해 10명의 면담자를 선정하고 비구조화, 반구조화 면담을 실시하였다. 이 중 2명의 연구참여자는 시간의 제약 및 시합출전 등의 이유로 충분한 면담이 이뤄지지 않아 8명의 연구참여자만을 최종 분석하였다. 이와 같은 절차 및 자료 분석을 통한 연구 결과에 따른 결론은 다음과 같다. 첫째, 태권도 선수들의 인구통계학적 특성에 따른 사회적지지, 자기결정성, 정서, 경기력에 유의한 차이가 나타났다. 성별에 따라 사회적지지는 여자가 남자보다 물질적지지를 더 높게 인지하였고, 남자가 여자보다 자기결정성 중 자율성과 경기력을 높게 인지하는 것으로 나타났으며, 정서에서 긍정적정서는 남자가 여자보다 높게 인지하였고, 부정적정서는 여자가 남자보다 높게 인지하였다. 연령에 따른 사회적지지 중 정서적지지, 물질적지지, 자기결정성 중 유능성, 관계성, 경기력에 모두 22세 이상의 집단에서 높게 인지하는 것으로 나타났지만, 정서 중 부정적정서에서는 20-21세 이하의 집단에서 더 높게 인지하는 것으로 나타났다. 국가대표경험유무에 따라서는 국가대표경험이 있는 집단이 사회적지지 중 평가적지지, 정서적지지, 정보적지지, 자기결정성 중 유능성, 자율성, 그리고 경기력에서 대표 경험이 없는 집단에 비해 높게 인지하는 것으로 나타났다. 정서에서 긍정적인 정서는 대표경력자가, 부정적인 정서에서는 대표경력이 없는 집단에서 높게 나타났다. 운동경력에 따라서는 사회적지지와 자기결정성, 정서에서는 차이가 나타나지 않았으며, 경기력의 경우 10년 초과의 집단이 가장 높게 인지하는 것으로 나타났다. 입상경험에 따라서 자기결정성 중 유능성과 자율성, 정서 중 긍정적정서와 부정적정서, 그리고 경기력의 요인에서 국제대회에 입상한 경험이 있는 집단이 높게 나타났으며, 부정적정서에서는 입상경험이 없는 집단이 높게 나타났다. 사회적지지에서는 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 둘째, 태권도 선수들의 사회적지지가 자기결정성에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 태권도 선수들의 사회적지지가 정서에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 태권도 선수들의 사회적지지가 경기력에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 다섯째, 태권도 선수들의 자기결정성이 경기력에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 여섯째, 태권도 선수들의 정서가 경기력에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 일곱째, 심층면담을 통해 태권도 선수들의 경기력에 영향을 미치는 사회·심리적 요인을 사회적지지, 동기, 정서, 신체적요인, 심리적요인, 자기조절의 6개의 대분류와 긍정적지지, 부정적지지, 내적동기, 외적동기, 긍정 정서, 부정정서, 체격요인, 체력요인, 투혼, 자긍심, 불안처치, 경기운영, 자기관리의 13개의 중분류로 범주화하였다.
This study examined the relations between sociopsychological factors of social support, self-determination, emotions and athletic performance among taekwondo players from the national team and conducted in-depth analysis of experiences of the top-class players and their diverse significance. By doing so, the study aimed at deriving factors of athletic performance. For the purpose, the study, based on the precedent studies through integrated methodology, conducted quantitative research using the questionnaires as a research tool by means of validity and reliability tests. Quantitative survey of this study was done during the data collection period set by the researcher himself by his direct visit to the targets of survey - high schools, universities, professional teams located at Soeul, Gyeonggi-do, Gangwon-do, Chungcheong-do, Daegu Metropolitan City and schools, military troops around Korea Armed Forces Athletic Corps. And the researcher himself distributed questionnaire sheets at the scene by getting cooperation from the engaged coaches, directors and professors, explained the purpose and survey questions in detail and let the subjects answer the question using a self-administration method. Totally 330 sheets were collected immediately after the subjects completed the answers. Of these, 314 were used for final analysis, excluding 16 with insincere or incomplete answers. To back up and supplement this, the study conducted qualitative research via in-depth interviews using phenomenological methodology and carried out in-depth analysis of experiences of the top-class players and their diverse significances. And then the study derived and categorized factors of athletic performance. As the first measure for the purpose of research, the study analysed the differences in social support, self-determination, emotions and athletic performance depending on demographic characteristics of taekwondo players. And it conducted analysis in sequence as below. The effect of social support of taekwondo players on self-determination; the effect of social support on emotions; the effect of social support on athletic performance; the effect of self-determination on athletic performance; the effect of emotions on athletic performance. And then the study conducted in-depth interviews in a bid to explore sociopsychological factors to maintain the best athletic performance of taekwondo players. Collected data of questionnaires underwent frequency analysis, exploratory factor analysis, reliability analysis, t-test, one-way analysis of variance, correlation analysis, multiple regression analysis. Along the way, for in-depth interviews, the study selected 10 interviewees from 31 taekwondo players stationed at Korean National Training Center as of July, 2017 via expert''s meeting and conducted unstructured and semi-structured interviews. Of these, two subjects were excluded due to time limits and so totally eight subjects became interviewees. Conclusions were as follows, as a result of data analysis as per above process. First, there were significant differences in social support, self-determination, emotions and athletic performance according to sociopsychological characteristics of taekwondo players. In the aspect of social support by gender, females had higher awareness of materialistic support than males, and males had higher awareness of autonomy out of self-determination and athletic performance than females. While, in the field of emotions, males had more positive emotion than females, and females had more negative emotion than males. In the aspect of social support by age, groups older than 22 years had higher awareness of all of emotional support, materialistic support out of social support and competence, connectedness out of self-determination and athletic performance, whereas in the field of negative emotion out of emotions, groups younger than 20-21 years had higher awareness thereof. In the aspect of whether or not taekwondo players had been a member of the national team, groups with that experience had higher awareness of appraisal support, emotional support, informative support and competence, autonomy out of self-determination and athletic performance than the groups without. In the field of emotions, those with the career of the national team had higher awareness of positive emotions, and those without had higher awareness of negative emotions. According to the athletic careers, there was no difference in social support, self-determination, emotions, while in the field of athletic performance, groups with more than 10 years had the highest awareness thereof. Depending on experiences of being awarded, groups with experiences of being awarded in international games had higher awareness of competence, autonomy out of self-determination, positive and negative emotion out of emotions and athletic performance, whereas those without had higher awareness of negative emotions. Meanwhile, there was no significant difference in social support. Second, social support of taekwondo players had a significant effect on their self-determination. Third, social support of taekwondo players had a significant effect on their emotions. Fourth, social support of taekwondo players had a significant effect on their athletic performance. Fifth, self-determination of taekwondo players had a significant effect on their athletic performance. Sixth, emotions of taekwondo players had a significant effect on their athletic performance. Lastly, the study, using in-depth interviews, categorized sociopsychological factors affecting athletic performance of taekwondo players into six large categories of self-determination, motive, emotions, physical factor, mental factor, and self-control as well 13 mid categories of positive emotion, negative emotion, internal motive, external motive, positive emotion, negative emotion, physical build factor, physical fitness factor, fighting spirit, self-respect, treatment of anxiety, game operation, self-management.
Ⅰ. 서 론 11. 연구의 필요성 12. 연구 목적 53. 연구문제 54. 연구모형 75. 용어의 정의 8Ⅱ. 이론적배경 101. 사회적지지 102. 자기결정성 173. 정서 254. 경기력 325. 질적연구 방법론 36Ⅲ. 연구방법 391. 연구대상 391) 양적연구 조사대상 392) 질적연구 참여대상 402. 자료수집 441) 양적자료수집 442) 설문지 구성 443) 설문지 구성 타당도 및 신뢰도 464) 질적 자료 수집 503. 자료 분석 531) 양적연구 532) 질적연구 543) 통합방법 연구 574) 연구의 윤리성 58Ⅳ. 연구결과 및 논의 591. 인구통계학적 특성에 따른 사회적지지, 자기결정성, 정서, 경기력의 차이 591) 성별에 따른 사회적지지, 자기결정성, 정서, 경기력의 차이 592) 연령에 따른 사회적지지, 자기결정성, 정서, 경기력의 차이 623) 국가대표 경험유무에 따른 사회적지지, 자기결정성, 정서, 경기력의 차이 674) 운동경력에 따른 사회적지지, 자기결정성, 정서, 경기력의 차이 705) 입상경험에 따른 사회적지지, 자기결정성, 정서, 경기력의 차이 752. 사회적지지, 자기결정성, 정서, 경기력의 상관관계 분석 793. 사회적지지가 자기결정성에 미치는 영향 811) 사회적지지가 유능성에 미치는 영향 812) 사회적지지가 자율성에 미치는 영향 823) 사회적지지가 관계성에 미치는 영향 834. 사회적지지가 정서에 미치는 영향 841) 사회적지지가 긍정적정서에 미치는 영향 842) 사회적지지가 부정적정서에 미치는 영향 865. 사회적지지가 경기력에 미치는 영향 861) 사회적지지가 경기력에 미치는 영향 866. 자기결정성이 경기력에 미치는 영향 881) 자기결정성이 경기력에 미치는 영향 887. 정서가 경기력에 미치는 영향 891) 정서가 경기력에 미치는 영향 898. 태권도 선수들의 경기력에 대한 사회·심리학적 요인 901) 사회적지지 942) 동기 1023) 정서 1114) 신체적요인 1155) 심리적요인 1196) 자기조절 131Ⅴ. 결론 및 제언 1411. 결론 1412. 제언 144참고문헌 145Abstract 167부록 설문지 171국가대표 태권도 선수들의 심층면담 동의서 175