본 연구는 부모의 양육태도 군집유형에 따라 유아의 사회·정서발달인 성격, 정서지능, 사회적 유능감이 어떠한 차이를 나타내는지 밝히고, 유아의 사회·정서발달을 증진시킬 수 있는 부모의 양육태도를 탐색하고자 하는데 목적이 있다. 이러한 목적에 따라 선정된 연구문제는 다음과 같다. 연구문제 1. 부모의 양육태도 군집유형은 어떻게 분류되는가? 연구문제 2. 부모의 양육태도 군집유형은 유아의 사회·정서발달 특성에 어떠한 차이를 나타내는가? 2-1. 부모의 양육태도 군집유형에 따라 유아의 성격에는 차이가 있는가? 2-2. 부모의 양육태도 군집유형에 따라 유아의 정서지능에는 차이가 있는가? 2-3. 부모의 양육태도 군집유형에 따라 유아의 사회적 유능감에는 차이가 있는가? 연구의 대상은 서울시, 경기도, 대전에 있는 유아교육기관 58개소에 재원중인 만 4세 ∼ 5세 유아 507명과 그들의 부모 1,014명(아버지 507명, 어머니 507명), 유아들의 담임교사 102명이다. 부모의 양육태도를 측정하기 위해 부모의 양육태도 질문지는 Schaefer(1959)의 Maternal Behavior Research Instrument(MBRI)를 이원영(1983)이 번안하고 배문주(2005)가 수정한 도구를 사용하였다. 유아의 성격을 측정하기 위해 최미숙과 박지연(2013)이 5요인(Big Five) 성격모형을 기초로 유아용 성격검사를 개발한 도구를 사용하였으며, 유아의 정서지능을 측정하기 위해 Salovey와 Mayer(1990)의 정서지능 모형에 기초하여 제작한 이병래(1997)의 측정도구를 다시 수정 한 정안나(2008)의 도구를 사용하였다. 유아의 사회적 유능감을 측정하기 위해서는 Pease, Clark과 Crase(1979)가 개발한 유아용 아이오와 사회적 유능감 척도(Iowa Social Competency Scale; ISCS)를 박윤정(1997)이 번안하고 남궁령(2015)이 수정한 도구를 사용하였다. 본 연구에서는 SPSS 18.0 통계프로그램을 사용하여 자료를 분석하였다. 부모의 양육태도 군집유형을 위해 계층적 군집분석과 비계층적 K-means 군집분석을 실시하였으며, 부모의 양육태도 군집유형을 통해 유아의 사회·정서발달 특성에 차이가 있는지를 검증하기 위해 일원변량분산분석과 사후검증을 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 아버지와 어머니의 양육태도를 군집유형화하여 ‘민주적인 양육방식’, ‘권위있는 양육방식’, ‘애정결여 양육방식’, ‘과보호 양육방식’으로 4개의 군집유형을 도출하였다. 이를 구체적으로 살펴보면 다음과 같다. 부모의 양육태도 모두 애정적이고 자율적으로 나타난 군집 1을 유아를 통제하지 않고 정서적인 관계를 중요시하며 양육하는 ‘민주적 양육집단’으로 명명하였다. 부모의 양육태도 중 아버지는 애정이 낮고 통제적이지만 어머니는 애정적이고 자율적인 양육태도가 나타났다. 따라서 군집 2를 아버지와 어머니의 통제·자율 양육태도가 조합되는 ‘권위있는 양육집단’으로 명명하였다. 아버지와 어머니 모두 애정과 자율적인 양육태도가 매우 낮으며, 통제적 양육태도가 높게 나타났다. 따라서 군집 3을 애정이 없고 지나친 기대와 간섭을 통해 자녀를 양육하는 ‘애정결여 양육집단’으로 명명하였다. 부모의 양육태도 모두 애정을 가지고 자녀를 대하지만 어머니의 양육태도는 자녀에게 자율적인 부분을 주지 않고 과한 애정으로 자녀를 양육하는 집단으로 나타났다. 따라서 군집 4를 ‘과보호 양육집단’으로 명명하였다. 둘째, 부모의 양육태도 군집유형에 따른 유아의 성격 하위요인인 친화성, 개방성, 성실성은 유의한 차이가 나타났다. 유아의 성격인 친화성, 개방성, 성실성은 민주적 양육집단과 권위있는 양육집단에서 높게 나타났으며, 애정결여 양육집단에서 낮게 나타났다. 셋째, 부모의 양육태도 군집유형에 따른 유아의 정서지능 하위요인인 정서인식, 정서이해, 정서조절은 유의한 차이가 나타났으나 정서표현은 유의한 차이가 나타나지 않았다. 유아의 정서지능인 정서인식, 정서이해, 정서조절은 부모의 애정적이고 자율적인 부분이 일치되는 민주적 양육태도에서 높게 나타났다. 넷째, 부모의 양육태도 군집유형에 따른 유아의 사회적 유능감 하위요인인 지도력, 불안정서는 유의한 차이가 나타났으나 반응능력에서는 유의한 차이가 나타나지 않았다. 유아의 사회적 유능감인 지도력은 민주적 양육집단에서 지도력이 높게 나타났으며, 불안정서가 낮게 나타났다. 이상과 같이, 부모의 양육태도 군집 중 애정적이고 자율적으로 양육하는 민주적 양육집단이 유아의 사회?정서발달에 많은 긍정적인 영향을 미치고 있음을 알 수 있다. 이러한 결과는 본연구의 부모 군집유형과 유아의 사회·정서발달에 문화적, 시대적 독특성이 반영되어 차이를 나타낸 것을 보여준다. 따라서 유아의 긍정적인 사회?정서발달을 향상시키기 위해서 아버지와 어머니의 일치된 양육태도에 대한 합의가 필요하며, 애정적이고 자율적인 민주적 양육태도를 통해 자녀와의 긍정적인 관계가 이루어 질 수 있도록 노력해야 한다.
The purpose of this study was to investigate differences in the Social and Emotional development of young children: personality, emotional intelligence, and social competence, according to the type of parenting attitude cluster and to investigate parenting attitudes that can promote the social and emotional development of young children. The research questions of this study were as follows:
1. How is the parenting attitude cluster classified? 2. What differences does the parenting attitude cluster make in the Social and Emotional development characteristics of young children?
2-1. Is there any difference in the personalities of young children according to the type of parenting attitude cluster? 2-2. Is there any difference in the emotional intelligence of young children according to the type of parenting attitude cluster? 2-3. Is there any difference in the social competence of young children according to the type of parenting attitude cluster?
The subjects participating in this research 507 young children aged 4 and 5 enrolled at 58 childhood education institutes in Seoul, Gyeonggi province and Daejeon: 1,014 parents(507 fathers and 507 mothers) and 102 teachers teaching young children at the above institutes. To measure the parenting attitude, we used the instrument translated by Lee, Won Young(1983), from Schaefer’s (1959) Maternal Behavior Research Instrument(MBRI), and revised by Bae, Moon Ju(2005). children''s personalities were assessed using the personality inventory for children developed by Choi, Mi Sook and Park, Ji Yeon(2013) based on the Big Five trait model. children''s emotional intelligence was evaluated using the scale to measure their emotional intelligence from the construct by Lee, Byoung Rae(1997), which is based on the framework for emotional intelligence presented by Salovey and Mayer(1990). Jeong, An Na(2008) revised it later. Lastly, children''s social competencies were assessed with the Korean version of the Iowa Social Competency Scale(ISCS) originally developed by Pease, Clark, and Crase(1979). The scale was translated by Park, Yoon Jeong(1997) and revised by Namkoong, Ryeong(2015). Data analysis was performed with SPSS 18.0. To determine parenting style clusters, a hierarchical clustering analysis and non-hierarchical K-means clustering were conducted. To test for differences in children''s social and emotional developmental characteristics based on the parenting style cluster, a one-way analysis of variance (ANOVA) and post-hoc test were conducted. The study results were as follows. First, four parenting style clusters were derived based on parenting behaviors of the fathers and mothers: democratic parenting, authoritative parenting, affection-deficit parenting, and overprotective parenting. Below, the clusters are described in detail. Both fathers and mothers in Cluster 1 showed affectionate and autonomous parenting behavior and the cluster was named “democratic parenting” to reflect parenting that is conducted without controlling children; rather, this style regards the emotional relationship as important. Parents in Cluster 2 showed a differential parenting style depending on gender; specifically, fathers were less affectionate and more controlling, whereas mothers were affectionate and autonomous in their parenting style. Hence, this cluster was classified as “authoritative parenting,” meaning that the father’s controlling style is blended with the mother’s autonomous style. In Cluster 3, both fathers and mothers showed very low levels of affectionate and autonomous parenting and high levels of controlling parenting. Thus, Cluster 3 was classified as “affection-deficit parenting,” in which parents rear children with excessive expectations and interference, showing little affection. Lastly, both parents in Cluster 4 were affectionate toward children, though the mothers were overly affectionate, not letting children be autonomous. Thus, the cluster was termed “overprotective parenting.” Second, personality sub-factors such as friendliness, openness, and conscientiousness in young children showed significant differences according to the parenting style cluster. Friendliness, openness, and conscientiousness were higher in young children whose parents were in either democratic or authoritative parenting clusters and lower in those whose parents were in the affection-deficit parenting cluster. Third, regarding children‘s emotional intelligence, three sub-factors?perception, understanding, and regulation of emotion-were significantly different according to the parenting style cluster, but the expression of emotion was not. Perception, understanding, and regulation of emotion were higher in young children whose parents exercised a democratic parenting style characterized by affection and autonomy. Fourth, regarding children‘s social competencies, two sub-factors?leadership and anxiety?were significantly different according to the parenting style cluster, though response capability was not different. Leadership was higher and anxiety lower in young children whose parents were in the democratic parenting cluster. Based on these results, The findings demonstrate that among the parenting style clusters, democratic parenting, which is characterized by an affectionate and autonomous parenting style, has positive influences on young children social and emotional development. To promote positive social and emotional development in young children, fathers and mothers should reach an agreement on a consistent parenting style and try to establish a positive relationship with their children via democratic parenting behavior.
Ⅰ. 서론 11. 연구의 필요성 및 목적 12. 연구문제 8Ⅱ. 이론적 배경 91. 부모의 양육태도 91) 부모의 양육태도 개념 92) 부모의 양육태도 차원 112. 유아의 사회정서발달 특성 131) 유아의 성격 132) 유아의 정서지능 163) 유아의 사회적 유능감 193. 부모의 양육태도 유형과 유아의 사회정서발달 221) 부모의 양육태도 군집유형 222) 군집유형별 유아의 사회정서발달 특성 27Ⅲ. 연구방법 291. 연구대상 292. 연구도구 343. 연구절차 414. 자료분석 43Ⅳ. 연구결과 451. 변인의 일반적 경향 452. 부모의 양육태도 군집유형 473. 부모의 양육태도 군집유형에 따른 유아의 성격 574. 부모의 양육태도 군집유형에 따른 유아의 정서지능 615. 부모의 양육태도 군집유형에 따른 유아의 사회적 유능감 66Ⅴ. 논의 및 제언 701. 논의 702. 결론 및 제언 81참고문헌 83부록 100Abstract 130