이 연구는 청각장애학생을 대상으로 스토리텔링 미술교육을 적용하는 과정에서 나타난 청각장애학생의 학습태도, 자아정체감, 그리고 학업스트레스 변화 등을 제안하기 위하여 사례연구로 수행되었다. 이 연구를 위하여 2명의 청각장애 남학생이 참여하였다. 두 명의 연구 참여자는 일반 고등학교에서 통합교육을 받고 있으며, 인공와우를 착용하고 있다. A 학생은 구어와 필담으로 의사소통이 가능하며, B 학생은 구어, 필담, 그리고 수어로 의사소통이 가능하다. 연구 참여자는 초등학교 5학년과 6학년에 재학할 당시부터 연구자와 관계 형성을 하였고 스토리텔링 미술교육은 중학생에서 고등학생 진학 후 까지 약 2년 1개월 동안 참여하였다. 스토리텔링 미술교육의 영향력을 분석하기 위한 자료 수집은 프로그램 결과물, 개인면담, 그리고 연구자 직접관찰 및 현장노트 등을 통하여 수행하였다. 전문가 집단을 통한 자료 분석에서 학습태도는 3개의 핵심주제와 2개의 핵심어가 생성되었고, 자아정체감에서는 2개의 핵심주제와 4개의 핵심어가 나타났다. 학업스트레스에서는 1개의 핵심주제와 3개의 핵심어가 나타났다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 청각장애학생의 학습태도에 영향을 미친 스토리텔링 미술교육은 시각적 단서 제공으로 학습에 대한 흥미유발로 초기에 수동적인 학습태도에서 긍정적이고 적극적인 학습태도로의 변화가 되었음을 알 수 있다. 또한 직접경험을 통한 창의력 사고 확장으로 학습 이해력이 증가되는 계기가 되었다. 또한 지도하는 교사의 자질과 전문성도 청각장애학생의 긍정적 학습태도 형성에 중요한 매개적 역할을 하는 것으로 사료된다. 둘째, 청각장애학생을 위한 스토리텔링 미술교육이 정체감 형성에 영향을 미친 결과는 시각 및 청각 등을 통한 통합적 표현방식을 제공하고 이를 학습하는 과정에서 사회성 발달과 자아정체감을 탐색할 수 있는 계기를 제공받았으며, 또한 미래설계 및 삶의 원동력을 제공과 자아실현에 대한 고뇌와 깨달음을 통한 자아발견의 과정이 원동력으로 작용하였다. 셋째, 스토리텔링 미술교육이 청각장애학생의 학업스트레스에 영향을 미친 결과는 새 학기 및 학업에 대한 불안감으로 형성된 부정적 태도 해소, 학업동기와 학업성취 향상 등을 통해 학업 스트레스 감소에 도움을 준 것으로 나타났다. 결론적으로 청각장애학생의 특성이 고려된 스토리텔링 미술교육은 청각장애학생의 학습태도와 자아정체감 형성, 그리고 학업스트레스에 긍정적인 영향을 제공하는 원동력으로 작용했음을 이 연구에서는 제안하고 있다.
The purpose of this study was to describe the effects of storytelling art education on the hearing impaired students’ attitude change, self-identity, and academic stress. Two male students with hearing impairment participated in this study. Two research participants were receiving inclusive education at general high schools and wearing cochlear implants. A student was able to communicate with speech and writing, and sentences, and B student could communicate with speech, writing, and sign language. The data collection for analyzing the influence of storytelling art education was conducted through document, interview, direct observation, participation observation, documentary, physical artifacts. In the learning attitudes, three contents and two concepts were created, and two contents and four concepts were derived from self-identity. In academic stress, one contents and three concepts appeared. The results of the study were that: (a) the characteristics of storytelling art education, which affected the change of attitude of hearing impaired students, became an opportunity to increase creativity thinking and learning comprehension through visual cues, interest, and direct experience; (b) the storytelling arts education for the hearing impaired students influenced the formation of identity. The result of this study is to provide integrated expression through visual and auditory, and provide an opportunity to explore social development and self-identity in the course of learning In addition, it provided the driving force of future design and life, and the process of self-discovery through agony and enlightenment of self-realization acted as a driving force; and (c) the result of affecting the academic stress of the hearing impaired student relieved the anxiety about the study. Stimulating learning, stimulating aggression, helping to reduce academic stress, increasing self confidence, emotional stability and high self concept formation. Therefore this study concluded that storytelling art education considering the characteristics of the hearing impaired students acted as a driving force to change the attitude of the hearing impaired student, to create the identity feeling, and to have a positive effect on the academic stress.