이 연구는 프로축구구단의 사회적 책임활동과 기업평판, 브랜드자산, 경쟁우위, 경영성과와의 구조적 관계를 규명하여 프로축구 구단의 기업성과를 증대시키기 위한 마케팅 전략으로 사회적 책임활동의 중요성을 제고 시키는 데 목적이 있다. 연구의 대상은 2018년 8월 19일과 9월 1일에 춘천 송암 경기장에서 개최된 강원FC 홈경기 대학생 이상의 관중들로서 최종 분석에 309명의 자료가 활용되었다. AMOS 18.0을 활용한 구조방정식 모형 분석을 실시하여 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 프로축구구단의 사회적 책임활동 중 경제적 책임, 윤리적 책임, 환경적 책임은 기업평판에 정(+)적 영향을 미치는 것으로 나타났으나 자선적 책임은 평판에 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 둘째, 기업평판은 브랜드자산에 정(+)적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 브랜드자산은 경쟁우위에 정(+)적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 브랜드자산은 경영성과에 정(+)적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 다섯째, 경쟁우위는 경영성과에 정(+)적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이상의 연구를 종합해보면 프로축구구단의 사회적 책임활동은 호의적인 기업평판을 형성하게 하여 브랜드자산을 더욱 확고히 만들어주는 수단이 된다. 또한 구단의 브랜드자산은 경쟁우위와 경영성과에 긍정적인 영향을 미쳐 구단의 운영을 지속할 수 있도록 하는 원동력이 되는 것을 알 수 있다. 따라서 구단은 지역사회와는 호의적인 관계로 형성할 필요가 있으며, 이를 위해서는 사회적 책임활동을 강화해야한다. 하지만 보여주기 식의 사회적 책임활동을 수행하기보다 지역사회와 밀착된 사회적 책임활동을 이행할 필요가 있다. 사회적 책임활동에 대해 지역주민과 관중이 인지할 수 있도록 적극적 홍보 전략이 요구된다. 사회적 책임활동에 대한 구단의 노력은 관중과 지역사회로 하여금 심리적 거리를 더욱 가깝게 이어줄 것이며, 좁혀진 심리적 거리는 경기장으로 더욱 많은 관중을 유입시킬 수 있을 것이다.
This research is a marketing strategy for enhancing business performance by proving a structured relationship of the football club''s social responsibility, reputation, brand asset, competitive advancement and management. Also, this study is meant to raise the importance of social responsibility. The subjects of research are spectators who are university students and played the Kangwon Fc''s home game at Chuncheon Songam Stadium on August 19, 2018 and September 1, 2018, and the material of three hundred and nine members is utilized in the final analysis. A structural equation modeling analysis was conducted utilizing AMOS 18.0. The results are shown below. First, it reveals that among the social responsibility activities of the professional football team, economic responsibility, ethical responsibility, and environmental responsibility have positive effects on the reputation of the corporation, but charitable responsibility doesn''t have an effect. Second, it says that the reputation of the corporation has a positive effect on brand equity. Third, it says that the brand equity has a positive effect on competitive advantage. Fourth, brand equity was shown to have a positive influence on business results. Fifth, competitive advantage was shown to also have a positive influence on business results. By viewing all of these results, the pro football club''s social duty is a method to solidify brand equity by establishing a positive brand reputation. Furthermore, the club''s brand equity is a driving force that places a positive influence on the overall competitive advantage and the business result, thus, carrying on the management of the club. Therefore, the club needs to form a favorable relationship with its community, so it should enforce social responsibility. But it is necessary to have social responsibility be related to the community rather than doing it for show. It requires strategizing acts of social responsibility that local residents and spectators can recognize. The club’s efforts to show social responsibility will make them more connected to spectators and the community. This will also attract more spectators to the stadium.
목차
국문초록 ⅰ표 목 차 ⅴ그림목차 ⅵⅠ. 서 론 11. 연구의 필요성 12. 연구의 목적 33. 연구가설 34. 용어의 정의 7Ⅱ. 이론적 배경 91. 사회적 책임활동 92. 기업평판 133. 브랜드자산 164. 경쟁우위 205. 경영성과 21Ⅲ. 연구방법 251. 연구대상 및 표집방법 252. 조사도구 263. 타당도 및 신뢰도분석 284. 사전조사 355. 조사절차 및 자료처리 방법 36Ⅳ. 결과 및 논의 381. 상관관계분석 382. 연구모형의 적합도 393. 가설검증 404. 논의 42Ⅴ. 결론 및 제언 471. 결론 472. 제언 48참고문헌 50부 록 : 설문지 64Abstract 68