이 연구는 도심 속 파크골프장의 장소정체성을 파헤치기 위해 렐프의 현상학적 장소론에 주목하였다. 파크골프를 공간학적 관점에서 관철함으로써 그것으로부터 재생산되는 장소이미지와 정체성을 이해하는데 목적이 있다. 렐프는 장소정체성을 장소의 구성요소와 장소이미지를 강조하였다. 이러한 이론적 틀에 입각하여 파크골프장의 장소정체성을 분석하기 위해 질적연구의 사례연구를 이용하였다. A지역에 소재하는 빨강 파크골프장을 연구환경으로 선정하였다. 또한, 연구참여자 선정을 위해 비확률 표집 중의 하나인 유목적 표집과 눈덩이 표집을 혼용하였으며, 빨강 파크골프장의 이용객 중심으로 총 10명을 최종 연구참여자로 선정하였다. 자료수집은 참여관찰, 심층면담, 관련자료 수집을 통해 자료를 수집하였다. 그리고 참여관찰, 심층면담을 통해 얻어진 자료들에 대해 Creswell(2013)이 제시한 질적연구 자료분석 방법을 이용하여 분석을 실시하였다. 이상의 연구방법을 통해 도출된 결과는 다음과 같다. 첫째, 빨강 파크골프장의 장소정체성 구성요소이다. 빨강 파크골프장의 장소정체성은 다음의 3가지 구성요소를 함축하고 있었다. 먼저, 물리적 환경으로 도시 안에 존재하는 탁 트인 공간이다. 빨강 파크골프장은 도심 내 자연 숲이라는 요소를 지니고 있었으며, 이는 도심 안에 조성된 도심 같지 않은 공간으로 그 물리적 환경의 의미를 나타내고 있었다. 그리고 인간의 활동 측면에서는 운동하기, 친교하기, 두뇌 활동하기의 요인을 지니고 있었다. 빨강 파크골프장은 걷기, 스윙하기 등의 신체활동을 누릴 수 있는 공간적 요소를 가지고 있었다. 또한, 새로운 유대관계를 형성할 수 있는 계기가 되었으며, 기존의 연대관계를 보다 강화할 수 있는 커뮤니티 의미를 내포하고 있었다. 마지막으로 빨강 파크골프장은 상시적인 장년층의 놀이터 의미로서 함축적 요인이 나타났다. 파크골프장은 장년층의 여가문화 공간으로 생산적인 여가활동이 가능한 공간적 의미를 가지고 있었다. 구체적으로 건강관리를 통해 장기적인 관점에서 의료비를 절감할 수 있는 실천의 장소로 건강 지향적 공간의 의미를 내포하고 있었다. 또한, 파크골프장은 비소비 지향적 공간의 의미도 가지고 있었다. 일반 골프에 비해 절대적으로 비용이 낮다고 인식되고 있었을 뿐 아니라, 여타 신체활동 혹은 여가활동에 비해서도 효용대비를 상대적으로 적은 비용으로 즐길 수 있다고 여겨지고 있었다. 둘째, 빨강 파크골프장의 장소이미지이다. 먼저 문화적 공간이다. 빨강 파크골프장은 상업적 이미지보다는 대중 문화적 관점이 보다 많이 투영되고 있었다. 즉, 특정 집단 혹은 세대를 위한 산업적 측면보다는 다양한 계층의 사람들이 함께 즐길 수 있는 문화적 공간인 셈이다. 또한, 빨강 파크골프장은 비자본주의적 공간의 의미를 지니고 있었다. 자본주의적 관점에서 조성되고 형성된 공간이 아닌 순수한 비자본주의적 관점이 투영된 공간이다. 이는 현대 사회에서 이루어지고 있는 자본주의에 역행하는 공간의 이미지를 내포하고 있었다. 마지막으로 반도시성 공간이다. 파크골프장은 도심 안에 조성된 공간임에도 불구하고 도시적 이미지를 가지고 있지 않은 공간이었다. 그리고 도시 속에 건설되었음에도 파크골프장 내에서만큼은 도시를 느낄 수 없는 반인공적 공간 이미지를 나타내고 있었다.
This study takes note of Relph''s phenomenology of place and space to investigate the place identity of park golf courses in the center of a city. The study purpose is to understand place image and identity reproduced in park golf courses by gaining insight into park golf courses from a spatial perspective. Rhelp emphasized place components and image in terms of place identity. A qualitative case study was used to analyze place identity of park golf courses based on this theoretical framework. A red park golf course located in A region was selected as the research environment. Purposive sampling, a non-probability sampling method was used mixed with snowball sampling in order to select study participants and 10 total participants were finally selected. More data was collected through participant observation, in-depth interview, and collection of related data. Qualitative data analysis proposed by Creswell(2013) was performed on the data collected through participant observation and in-depth interview. The findings through the above research methods are as follows: First, there were the place identity components of the red park golf course. The place identity of the red park golf course implied the following 3 components. First of all, it was an uninterrupted and open space in the city in terms of its physical environment. It had a natural element, like a forest in the city, and it presented an urban yet natural physical environment. In terms of human activity, it contained the factors of participating in exercise, making friends and using one''s brain. It had spatial elements for enjoying physical activities such as walking, swinging, etc. It also gave an opportunity for establishing new ties and connoted the meaning of community for strengthening ties better than ever before. Lastly, it had the connotation of being a permanent leisure area for the elderly. This contained the meaning of available space for productive activities as a space for leisure and cultural activities of the elderly. It implied the meaning of a health-oriented place, a place to materially care about one''s health and to save on health care costs from a long term perspective. In addition, it had the meaning of a non-consumption-oriented space. It was recognized not only to have an absolutely lower cost than general golf courses but also to have relatively lower costs to enjoy compared to other physical or leisure activities. Second, as for the place image of the red park golf course, it was a cultural space. It was perceived to have more of a popular culture image than a commercial image. In other words, it was an enjoyable cultural space for people from all walks of life rather than a commercial space for a particular group or generation. It also showed the meaning of a non-capitalist space. Pure non-capitalist perspectives were projected on it; that it was not a space created and built from a capitalist perspective. It implied a space image going against capitalism pervasive in modern society. Finally, it was a space of anti-urbanism. It didn''t have an urban image even though it was created in the city. Furthermore, it presented an inartificial image of not being able to feel the surrounding city in at least the area of the park golf course.
목차
Ⅰ. 서론 11. 연구 필요성 및 목적 12. 연구 문제 5Ⅱ. 이론적 배경 61. 파크골프에 대한 이해 62. 이론적 틀: 에드워드 렐프의 현상학적 장소론 263. 선행연구 고찰 35Ⅲ. 연구방법 421. 연구환경 422. 연구참여자 433. 자료수집 504. 자료분석 535. 자료의 진실성 556. 연구의 윤리성 58Ⅳ. 도심 속 파크골프장의 장소정체성 구성요소 591. 물리적 환경: 도시 안에 존재하는 탁 트인 공간 612. 인간의 활동: 운동하기, 친교하기, 두뇌 활동하기 683. 의미: 장년층의 놀이터 77Ⅴ. 장소 이미지 871. 문화적 공간: 산업이 아닌 문화 향유의 공간 882. 비자본주의적 공간: 자본의 흐름에 역행하는 공간 923. 반도시성 공간: 도시를 느낄 수 없는 반인공적 공간 95Ⅵ. 결론 및 제언 1001. 결론 1002. 제언 102참고문헌 103부록 115Abstract 118