메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

이수정 (서울여자대학교, 서울여자대학교 일반대학원)

지도교수
김종남
발행연도
2019
저작권
서울여자대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

이용수7

표지
AI에게 요청하기
추천
검색

이 논문의 연구 히스토리 (2)

초록· 키워드

오류제보하기
As the recent non-suicidal self injury is shared and spread through SNS, proper intervention in non-suicidal self injury is urgent. Although there is a need for studies on non-suicidal self injury in the adolescents, there are few studies conducted on the adolescents’ non-suicidal self injury. Especially, the self-harming adolescents appears to have complex problems such as emotional adjustment problems and family problems. Therefore, this study aims to investigate the influence of family, cognitive, and emotional variables on non-suicidal self injury for constructing complex treatment models.
The purpose of this study is to verify the double mediating effect of early maladaptive schema and emotion dysregulation between adolescents'' emotional abuse and non-suicidal self injury in adolescents. To examine the relationship of these factors, total 445 students, including 92 students of middle school and 353 students of high school completed self report measure of the Fundamental Assessment of Self-mutilation (FASM), Emotional Abuse, Young Schema Questionnaire-ShortForm(YSQ-SF), The Difficulties in Emotion Regulation Scale(DERS). A total of 132 questionnaires were used for the final analysis, except for those who responded that they had suicidal intentions and those who responded insincerely. In order to examine the relationship of each variable and the double mediating effect, SPSS 21.0 and SPSS Macro PROCESS program were used.
The main results of this study are as follows. First, except for the relationship between emotional abuse and non-suicidal self injury, all variables(emotional abuse, non-suicidal self injury, early maladaptive schema, emotion dysregulation) had a statistically significant positive correlation with each other.
Second, early maladaptive schema had complete mediating effect between emotional abuse and non-suicidal self injury. Third, emotion dysregulation had complete mediating effect between emotional abuse and non-suicidal self injury.
Forth, early maladaptive schema and emotion dysregulation had complete double mediating effect between emotional abuse and non-suicidal self injury. On the other hand, the direct effects of emotional abuse on non-suicidal self-injury were not significant. These results suggest that the therapeutic intervention may be effective to change the early maladaptive schema and to improve emotion regulation ability to reduce non-suicidal self injury.

목차

I. 서론 1
II. 이론적 배경 10
1. 비자살적 자해 10
1) 비자살적 자해의 개념과 특징 10
2) 비자살적 자해 관련 이론적 설명모델 14
2. 정서적 학대 17
1) 정서적 학대의 개념과 특징 17
2) 정서적 학대와 비자살적 자해 20
3. 초기부적응도식 21
1) 초기부적응도식의 개념과 특징 21
2) 정서적 학대와 초기부적응도식 27
3) 초기부적응도식과 비자살적 자해 28
4. 정서조절곤란 31
1) 정서조절곤란의 개념과 특징 31
2) 정서적 학대와 정서조절곤란 32
3) 정서조절곤란과 비자살적 자해 34
4) 초기부적응도식과 정서조절곤란 35
5. 정서적 학대와 초기부적응도식, 정서조절곤란, 비자살적 자해와의 관계 37
III. 연구목적 및 연구문제 39
1. 연구 문제 및 가설 39
2. 연구 모형 40
IV. 연구 방법 42
1. 연구 대상 42
2. 측정 도구 43
1) 정서적 학대 척도 43
2) 자해 기능 평가지 ·44
3) 초기부적응도식 - 단절 및 거절 도식 45
4) 한국판 청소년용 정서조절곤란 척도 46
3. 연구 절차 47
4. 자료 분석 49
Ⅴ. 연구 결과 51
1. 주요 변인들의 기술통계치 51
2. 정서적 학대, 초기부적응도식, 정서조절곤란, 비자살적 자해 간의 관계 54
3. 정서적 학대, 초기부적응도식, 정서조절곤란이 비자살적 자해에 미치는 영향 55
1) 정서적 학대와 비자살적 자해의 관계에서 초기부적응도식의 매개효과 56
2) 정서적 학대와 비자살적 자해의 관계에서 정서조절곤란의 매개효과 58
3) 정서적 학대와 비자살적 자해의 관계에서 초기부적응도식, 정서조절곤란의 이중매개효과 검증 61
Ⅵ. 논의 65
1. 논의 및 결론 65
2. 연구의 의의 75
3. 연구의 제한점 및 후속연구를 위한 제언 77
참고문헌 79
부 록 101
영문초록 124

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0