본 연구는 다차원적 완벽주의 성향, 진로결정 자기효능감, 학교생활 적응의 관계를 살펴보고, 완벽주의 성향과 학교생활 적응의 관계에서 진로결정 자기효능감의 매개효과를 검증하고자 하였다. 이에 따른 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 다차원적 완벽주의 성향, 진로결정 자기효능감, 학교생활 적응의 관계는 어떠한가, 둘째, 다차원적 완벽주의 성향과 학교생활 적응의 관계에서 진로결정 자기효능감이 매개역할을 하는가이다. 연구대상은 서울과 경기도에 소재한 인문계 고등학생 350명을 대상으로 설문조사를 실시하였으며, 이중 불성실한 응답을 제외하고 총 314명을 최종분석에 사용하였다. 본 연구에서 수집된 자료의 통계처리는 SPSS 23을 사용하여 분석하였다. 분석방법은 본 연구에서 사용할 검사 도구들의 신뢰도와 변인들의 관계를 알아보기 위하여 Cronbah''s α를 산출하였으며, 변인의 일반적인 특성을 알아보기 위하여 빈도분석, 기술통계를 실시하였다. 변인들의 상관관계 분석을 실시한 후 진로결정 자기효능감의 매개효과를 검증하기 위해 Baron과 Kenny(1986)의 위계적 회귀분석 방법을 사용하였으며, 마지막으로 매개효과의 유의성을 검증하기 위해 Sobel Test를 실시하였다. 본 연구의 주요 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 상관분석에서 자기지향 완벽주의는 학교생활 적응, 진로결정 자기효능감의 전체 및 하위변인인 목표선택, 직업정보, 미래계획과 정적 상관을 나타냈다. 사회부과적 완벽주의는 학교생활 적응, 진로결정 자기효능감의 하위변인인 문제해결과 부적인 상관을 나타냈다. 그러나 타인지향 완벽주의는 학교생활 적응과 상관이 유의하지 않았으며, 진로결정 자기효능감의 하위변인인 문제해결에서 부적 상관을 미래계획은 정적상관을 나타냈다. 또한 진로결정 자기효능감의 전체 및 하위요인과 학교생활 적응은 모두 정적인 상관을 나타냈다. 둘째, 진로결정 자기효능감은 자기지향 완벽주의와 학교생활 적응의 관계에서 유의미한 영향을 미치며 완전매개역할을 하는 것으로 확인되었다. 그러나 타인지향 완벽주의와 사회부과적 완벽주의는 학교생활 적응과의 관계에서 진로결정 자기효능감이 매개하지 않았다. 본 연구는 완벽주의의 다차원적 성격에 따라 고등학생의 학교생활 적응의 결과가 다르게 나타나는 것을 확인한 것뿐만 아니라 진로결정 자기효능감이 매개변인임을 확인하여 완벽주의와 학교생활 적응에서 진로결정 자기효능감이 미치는 영향에 대한 이해를 확장하였다. 이러한 연구결과를 토대로 실제 상담 및 진로지도 장면에서 완벽주의 성향의 내담자를 접했을 때, 인지적·정서적 측면의 개입과 치료전략을 세우는 근거자료를 제공하는데 의의가 있다. 마지막으로 본 연구의 제한점과 후속 연구에 대한 제언을 논의하였다.
The purpose of this study is to examine the relationships among the high school student''s multidimensional perfectionism tendencies, career decision-making self-efficacy and school life adaptation, and to examine mediated effects on career decision-making self-efficacy between perfectionism and school life adjustment. The research agenda in the study are as follow. First, What correlations are there among multidimensional perfectionism tendencies, adaptation to school life and career decision-making self-efficacy? Second, Do mediating career decision-making self-efficacy between multidimensional perfectionism tendencies and adaptation to school life? 350 high school students were surveyed living Seoul, Gyeonggi Province for the study and finally 314 students were selected for the analysis after excepting untrustworthy surveys. SPSS 23 were used for all analysis. To identify the correlation between measurement tool''s reliability and variables, Cronbach''s α coefficient was calculated. To identity the general characteristics of variables, Frequency Analysis and Descriptive Analysis were investigated. To identify the relation among the variables, Pearson''s correlation coefficient analysis was graded. To verify the mediated effect of career decision-making self-efficacy, the procedure proposed by Baron and Kenny(1986) was used. Finally, Sobel test was conducted to verify the significance of the mediation effect. The results of the study analysis are following. First, we looked at what kind of correlation relationship exists among multidimensional perfectionism characteristics(self-oriented perfectionism, others-oriented perfectionism, and socially imposed perfectionism), adaptation to school life, and career decision-making self-efficacy. The result showed that the self-oriented perfectionism had a positive correlation with adaptation to school life, all variables of career decision-making self-efficacy, and goal selection, job information, and future plan, which are sub-variables of career decision-making self-efficacy. socially imposed perfectionism had a negative correlation with adaptation to school life, and had a negative correlation with problem solving which is a sub-variables of career decision-making self-efficacy. However, others-oriented perfectionism had not significantly correlation with adaption to school life. And it had a negative correlation with problem solving, which is a sub-variables of career decision-making self-efficacy, and had a positive correlation with future planning. Also, sub-variables of career decision-making self-efficacy and adjustment to school life were all statically positive correlated. Second, the result showed that career decision-making self-efficacy was found to play a complete mediating role in the relationship between self-oriented perfectionism and adaption to school life. However others-oriented perfectionism and socially imposed perfectionism did not mediated effect. Results of this study did not merely manifest the influence on adaptation to school life differently depending on the multidimensional perfectionism tendencies, but also verified the mediation variable of career decision-making self-efficacy to expand understanding of the influence between perfectionism and adaptation to school life. Based on these results, it is meaningful to provide evidence data for establishing a cognitive and emotional intervention and treatment strategy when meeting a client of perfectionism in a real counseling scene. Finally, we discussed limitations of this study and suggestions for future research and implications.
목차
Ⅰ. 서 론 = 11. 연구의 필요성 및 목적 = 12. 연구문제 = 6Ⅱ. 이론적 배경 = 71. 완벽주의 = 72. 학교생활 적응 = 113. 진로결정 자기효능감 = 144. 제 변인간의 관계 = 17Ⅲ. 연구방법 = 231. 연구대상 및 조사방법 = 232. 측정도구 = 241) 완벽주의 = 242) 학교생활 적응 = 253) 진로결정 자기효능감 = 263. 분석방법 = 27Ⅳ. 연구결과 = 281. 주요변인들의 기술통계 = 282. 주요변인들의 상관관계 = 293. 다차원적 완벽주의 성향과 학교생활 적응의 관계에서 진로결정 자기효능감의 매개효과 = 31Ⅴ. 논 의 = 35Ⅵ. 결론 및 제언 = 39