과체중·비만 아동의 관리는 성인비만으로 이환되지 않도록 예방하는데 역점을 두어야 하며, 단기적 체중 감소보다는 과도한 체중증가를 예방하면서 성장과 발달에 필요한 적절한 영양을 공급하고 올바른 식습관과 운동습관을 교정하는데 목적이 있다. 인지행동중재는 여러 가지 인지행동기술을 통해 일상적인 식습관과 신체활동 습관을 바람직한 방향으로 바꾸어 아동의 습관을 교정할 수 있는 이점이 있기 때문에 학령기 과체중·비만 아동의 관리에 효과적인 방법이다. 본 연구는 학령기의 과체중·비만 아동에게 적용된 인지행동중재의 효과를 규명하고 학령기 아동의 비만관리에 대한 방향을 제시하고자 수행되었다. 자료는 2019년 4월 16일부터 4월 25일까지 Medline, EMBASE, Cochrane Library CENTRAL, KISS, KoreaMed, KMbase, NDSL, KiSTi의 core DB 등을 이용하여 검색하였고, 미리 마련된 기준에 따라 29개의 연구문헌을 선정하였다. ROB 2.0에 따라 연구의 방법론적 질을 평가한 후 자료를 추출하였다. 모든 과정은 두명의 연구자가 독립적으로 수행하였다. 수집된 자료에 대한 체계적 고찰을 수행하고 RevMan 5.3과 CMA 3.0을 이용하여 메타분석하였다. 학령기 과체중·비만 아동을 위한 인지행동중재 29편 중 신체활동과 영양을 주제로 수행된 교육 단독 중재가 20편(69.0%), 교육과 운동의 병행 중재가 7편(24.1%)이었고, 사용된 인지행동기술은 목표 설정이 27편(93.1%), 자극 제어가 22편(75.9%), 자기 관찰이 20편(69.0%), 강화가 12편(41.4%)의 순이었다. 메타분석결과 인지행동중재는 학령기 과체중비만 아동의 체질량지수(SMD 0.48, 95% CI=0.31∼0.66), 신체활동(SMD 0.71, 95% CI=0.61∼0.81), 식습관(SMD 0.60, 95% CI=0.35∼0.84), 자기효능감(SMD 0.56, 95% CI=0.34∼0.79), 및 삶의 질(SMD 0.42, 95% CI=0.28∼0.55)에 통계적으로 유의한 효과를 나타냈다. 메타회귀분석 결과 인지행동중재의 1회 운영시간은 60∼90분, 기간은 24∼28주에 효과가 더 큰 것으로 확인되었으며, 운영횟수가 증가할수록 효과도 증가하였다. 결론적으로 학령기 아동의 과체중·비만을 관리하기 위해서는 신체활동과 영양에 대한 교육 중재 또는 교육과 운동수행의 병행 중재이 요구되고, 목표 설정, 자극 제어, 자기 관찰 및 보상의 인지행동기술을 활용한 인지행동중재를 적용해야하는 것이 효과적이며, 인지행동 비만관리 중재는 1회기를 60∼90분, 지속기간은 6개월 이상 적용하면 효과적이었다. 확인된 근거들을 바탕으로 학령기 아동의 비만관리를 위한 인지행동중재의 표준실무지침 개발의 기초가 될 것을 기대한다.
Management of overweight and obese children should be emphasized to prevent adult obesity. It should be aimed at providing adequate nutrition for growth and development and correcting eating habits and exercise habits while preventing excessive weight gain rather than short term weight loss. Cognitive behavioral intervention is an effective way of managing overweight and obese children in school age because it has the advantage of changing the daily eating and physical activity habits of the child by using variety of cognitive behavioral skills. The purpose of this study was to investigate the effects of cognitive behavioral interventions applied to overweight and obese children in school age and to suggest directions for obesity management of school aged children. The research data were searched from April 16 to 25, 2019 using the core DBs of Medline, EMBASE, Cochrane Library CENTRAL, KISS, KoreaMed, KMbase, NDSL and KiSTi. Twenty-nine articles were selected according to pre-established criteria. The methodological quality of the study was evaluated according to ROB 2.0 and data were extracted. All the procedures were performed independently by two researchers. A systematic review of the collected data was performed and meta-analyzed using RevMan 5.3 and CMA 3.0. Among the 29 articles on cognitive-behavioral interventions for overweight and obese children in school age, 20 (69.0%) were educational interventions on physical activity and nutrition, and 7 (24.1%) were concurrent interventions in education and exercise. The cognitive behavioral techniques used in the intervention were 27 (93.1%) goal setting, 22 (75.9%) stimulus control, 20 (69.0%) self-monitoring and 12 (41.4%) reinforcements respectively. The pooled effect sizes of cognitive-behavioral interventions were statistically significant in body mass index (SMD 0.48, 95% CI=0.31-0.66) physical activity (SMD 0.71, 95% CI=0.61-0.81), eating habit (SMD 0.60, 95% CI=0.35-0.84), self-efficacy (SMD 0.56, 95% CI=0.34-0.79), and quality of life (SMD 0.42, 95% CI=0.28-0.55). Meta-regression analysis showed that the effect of cognitive-behavioral intervention was greater in the period of 60-90 minutes per session and in the period of 24-28 weeks. In conclusion, in order to manage the overweight and obesity of school-aged children, it should be necessary to educational interventions for physical activity and nutrition, or education and exercise, and to using cognitive behavior skills such as goal setting, stimulus control, self- monitoring and reinforcement. It would be more effective to applying for 60-90 minutes in one session and 6 months or longer in duration. Based on the confirmed evidences, we expect to be the basis for the development of standard guidelines for cognitive behavior intervention for the management of obesity in school aged children.
제1장 서론 1제1절 연구의 필요성 1제2절 연구 목적 4제3절 용어의 정의 4제2장 문헌 고찰 8제1절 학령기 과체중·비만 아동의 비만관리 8제2절 학령기 아동과 인지행동중재 11제3절 학령기 과체중·비만 아동과 인지행동중재의 효과 13제3장 연구 방법 19제1절 연구 설계 19제2절 연구 대상 19제3절 자료 수집 22제4절 자료 분석 24제4장 연구 결과 28제1절 체계적고찰 28제2절 메타분석 48제5장 논의 64제6장 결론 및 제언 72참고문헌 73선정된 문헌의 목록 86국문초록 92부록 94생명윤리심의 결과 94문헌검색 전략 95선정된 문헌의 특성과 질평가 101제외문헌 목록 및 사유 168