메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

조재명 (고려대학교, 고려대학교 대학원)

지도교수
최우천
발행연도
2019
저작권
고려대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

이용수1

표지
AI에게 요청하기
추천
검색

이 논문의 연구 히스토리 (2)

초록· 키워드

오류제보하기
Aircraft structures require high safety and reliability in relation to flight. Therefore, analysis and evaluation of fatigue load durability and damage tolerance are required in the development process considering airworthiness.
The sensor pod, which is mounted outside the aircraft and performs its tactical mission, also requires structural safety and fatigue durability against the expected load history during the operational life cycle. Especially, the fatigue phenomenon of the structure due to various loads repeatedly generated according to the mission during the flights or flight has a great influence on the damage of the airborne structure, so fatigue life analysis from the design stage is necessary.
In general, the prediction of the fatigue life of an aircraft structure is known to be relatively accurate using a time-domain fatigue life prediction method using a stress spectrum developed based on the operating history of an actual aircraft.
However, in the case of mission equipment such as sensor pods, fatigue life prediction in the frequency-domain applying dynamic vibration condition is more general considering the efficiency of fatigue analysis. In this fatigue analysis in frequency domain, it is difficult to comprehensively apply the actual flight loads, so a complementary method considering the effects of typical loads is needed.
In this thesis, the fatigue life prediction method based on static and dynamic loads is newly proposed considering the complex aircraft loads and compared with the previous methods. In addition, fatigue life of sensor pod was analyzed under three conditions: endurance vibration condition, Buffett vibration condition, and the combined loads condition of the performance vibration and Maneuver loads. As a result, the fatigue life of the sensor pod was shown to meet the required fatigue life under the three major load conditions.

목차

1. 서 론 1
1.1 연구 배경 1
1.2 연구 동향 4
1.3 연구목적 및 내용 7
2. 센서 포드와 비행하중 9
2.1 센서 포드 9
2.2 비행하중 10
3. 피로 이론 13
3.1 시간 영역의 피로수명 분석법 15
3.1.1 응력-수명 관계 15
3.1.2 평균응력 효과 17
3.1.3 노치 효과 18
3.1.4 피로손상 합산법 20
3.1.5 응력 집계법 21
3.2 주파수 영역의 피로수명 분석법 24
3.2.1 랜덤 프로세스 25
3.2.2 구조물 운동방정식 27
3.2.3 피로수명 계산법 28
3.2.4 협대역의 방법 32
3.2.5 STEINBERG의 방법 33
3.2.6 DIRLIK의 방법 34
3.2.7 LALANNE의 방법 35
4. 피로수명 분석 방법론 36
5. 피로 해석 38
5.1 피로해석 모델링 38
5.2 피로해석 결과 1: 내구성 진동 조건 45
5.3 피로해석 결과 2: 버핏 진동 조건 53
5.4 피로해석 결과 3: 동적 진동과 기동하중의 결합하중 조건 58
5.5 해석 결과 비교 63
6. 고 찰 65
7. 결 론 69
8. 참고 문헌 72

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0