본 연구의 목적은 대학생의 부모-자녀 의사소통, 자아존중감, 정서지능, 그리고 대인관계유능성 변인 간의 관계를 통합적으로 살펴보고자 하였다. 즉, 대학생 부모-자녀 의사소통이 자아존중감과 정서지능을 매개로 대인관계유능성에 미치는 경로를 탐색하고자 하였다. 왜냐하면 부모-자녀 의사소통, 자아존중감, 정서지능이 독립적으로 대인관계 관련 변인들과 연구되어져 왔으나 이 세 가지의 변인들이 대인관계유능성에 미치는 경로를 알아본 연구는 찾기가 드물었기 때문이다. 따라서 이들 변인들을 통합적으로 살펴보는 것은 의미가 있는 것으로 판단했고, 1) 부모-자녀 의사소통, 자아존중감, 정서지능, 대인관계유능성의 관계는 어떠한가? 2) 부모-자녀 의사소통과 대인관계유능성의 관계에서 자아존중감과 정서지능이 순차적으로 매개하는가?의 연구문제를 설정하고 이들 변인간의 관계성을 알아보고자 하였다. 이를 위해 경기도의 한 대학교에 재학 중인 대학생 총 468명을 대상으로 설문을 실시하였고, 불성실하게 응답하였거나 미 응답한 30부를 제외한 총 438부(남학생 127명, 여학생 311명)를 최종 분석에 사용하였다. 자료분석은 SPSS/WIN 19.0 프로그램을 이용하여 상관분석을 실시하였고, 측정도구의 신뢰도를 검증하기 위해 문항 내적합치도(Cronbach’s α) 값을 산출했으며, 기술통계를 통해 평균과 표준편차를 알아보았다. 그리고 부모-자녀 의사소통과 대인관계유능성의 관계에서 자아존중감과 정서지능이 매개역할을 하는지를 알아보기 위해 AMOS 20.0을 사용하여 구조모형 검증을 실시하였다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 변인들 간의 유의한 상관이 있는지를 알아본 결과 독립변인인 부모-자녀 의사소통은 종속변인인 대인관계유능성과 통계적으로 유의한 관계가 있었고, 매개변인인 자아존중감과 정서지능과도 유의한 상관이 있었다. 매개변인으로 설정한 자아존중감과 정서지능은 유의한 상관을 보였고, 정서지능은 대인관계유능성과 유의한 상관이 있었다. 따라서 부모-자녀 의사소통은 자아존중감과 정서지능을 정적으로 예측하였고, 자아존중감과 정서지능의 수준이 높을수록 대인관계유능성의 수준이 높아지는 것을 예측할 수 있었다. 둘째, 구조모형 검증에 앞서 각 측정변인들이 잠재변인을 적절히 구인하는지를 확인하는 확인적 요인분석을 통해 측정모형을 검증하였다. 그 결과 모든 변수의 절대 값이 정상분포가정을 충족하는 결과를 보여주었고, 잠재변인인 부모-자녀 의사소통, 자아존중감, 정서지능, 대인관계유능성 간의 관계도 모두 통계적으로 유의한 것으로 나타났다. 그러나 정서지능의 측정변인 중 하나인 타인정서이해의 적합도 지수가 다소 낮게 나타나서 본 연구에서는 이를 제외한 수정모형으로 연구모형 검증을 실시하였다. 셋째, 각 변인들의 관계성에 대한 검증을 위해 연구모형과 대안모형(경쟁모형)을 설정하여 검정한 결과 부모-자녀 의사소통과 대인관계유능성의 관계를 자아존중감과 정서지능이 순차적으로 매개하는 것으로 나타났다. 즉, 채택된 연구모형(완전매개)의 부모-자녀 의사소통, 자아존중감, 정서지능, 대인관계유능성 간의 경로계수를 살펴본 결과 부모-자녀 의사소통은 자아존중감과 정서지능에 정적인 영향을 미친 것으로 나타났으며, 자아존중감은 정서지능과 대인관계유능성에 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 부모-자녀 의사소통과 정서지능의 경로에서 자아존중감의 간접효과가 유의하게 나타났으며, 자아존중감과 대인관계유능성의 경로에서도 정서지능의 간접효과가 유의하게 나타났다. 따라서 부모-자녀 의사소통과 대인관계유능성의 경로에서 자아존중감과 정서지능이 순차적으로 매개하여 유의한 간접효과가 있는 것으로 나타났다. 이상의 연구결과를 종합해보면, 부모-자녀 간 의사소통 유형과 자아존중감 및 정서지능이 대인관계유능성에 대해 유의한 영향을 미쳤기 때문에 이들 변인의 중요성이 부각되었고, 특히 가정 내 의사소통이 긍정적이며 원만한 대인관계의 형성을 위해 중요하다는 사실을 확인할 수 있었다. 동시에 대인관계유능성에 영향을 미치는 자아존중감과 정서지능의 개발과 향상을 위해서는 건강한 부모-자녀 의사소통이 선행되어야 한다는 시사점을 얻을 수 있었다. 그러나 본 연구에서는 아동과 청소년 및 대학생으로 이어지는 발달적 관점에서의 변화 양상을 반영하지 못했다는 제한점 등이 있기 때문에 추후연구에서는 이를 더욱 탐구해야 할 것으로 판단되었다. 이러한 제한점에도 불구하고 본 연구는 부모-자녀 의사소통과 대인관계유능성의 관계에서 자아존중감과 정서지능을 이중매개로 설정하고 이들 변인간의 관련성을 통합적으로 살펴본 것은 본 연구가 갖는 의의라고 볼 수 있다. 이러한 본 연구의 목적과 결과를 바탕으로 본 연구의 시사점 및 추후연구의 방향 등을 논의하였다.
The purpose of this study was to examine integrally four variables of parent-child communication, self-esteem, emotional intelligence, and interpersonal competence. In other words, this study attempted to explore the path of parent-child communication on interpersonal competence through self-esteem and emotional intelligence. Because parent-child communication, self-esteem, and emotional intelligence have been studied with variables related to interpersonal relations, few studies have considered these variables comprehensively. Therefore, 1) what is the relationship between parent-child communication, self-esteem, emotional intelligence, and interpersonal competence? 2) Does self-esteem and emotional intelligence mediate the relationship between parent-child communication and interpersonal competence? This study set up research questions and examined their relationship. For this purpose, a total of 468 university students attending K university were surveyed and a total of 438 students(127 male, 311 female) were used for the final analysis, excluding 30 unsuccessful or unresponsive students. For data analysis, correlation analysis was conducted using SPSS / WIN 19.0 program, and the item Cronbach''s α value was calculated to verify the reliability of the measurement tool. In addition, the structural model was verified using AMOS 20.0 to examine whether self-esteem and emotional intelligence play a mediating role in parent-child communication and interpersonal competence. Also, the mediating effect of self-esteem and emotional intelligence was verified by the bootstrap procedure proposed by Shrout and Bolger(2002). The research results are as follows. First, as a result of examining whether there is a significant correlation between the variables set in this study, parent-child communication as an independent variable had a significant correlation with interpersonal competence as a dependent variable. And there was also a significant correlation between self-esteem and emotional intelligence. Self-esteem and emotional intelligence, which were set as mediators, were significantly correlated, and emotional intelligence was significantly correlated with interpersonal competence. Therefore, parent-child communication predicted self-esteem and emotional intelligence positively, and the higher the level of self-esteem and emotional intelligence, the higher the level of interpersonal competence. Second, before verifying the structural model, as a result of verifying the measurement model through confirmatory factor analysis to verify whether each measurement variable properly recruits potential variables, the absolute value of all variables met the normal distribution assumption. And the relationship between parent-child communication, self-esteem, emotional intelligence, and interpersonal competence, which are potential variables, were all significant, but the fitness index of understanding of other emotions, one of the measuring variables of emotional intelligence, was rather low. So the research model was verified by the modified model except for the understanding of other emotions. Third, in order to verify the relationship between each variable, two models of research model and alternative model(competition model) were established and tested. As a result, in the relationship between parent-child communication and interpersonal competence, self-esteem and emotional intelligence play a sequential mediating role. In other words, the path coefficients between parent-child communication, self-esteem, emotional intelligence, and interpersonal competence of the adopted research model(complete mediation) showed that parent-child communication had a positive effect on self-esteem and emotional intelligence. Self-esteem has a positive effect on emotional intelligence and interpersonal competence. The indirect effect of self-esteem was significant in the path of parent-child communication and emotional intelligence, and the indirect effect of emotional intelligence was also significant in the path of self-esteem and interpersonal competence. Therefore, in the path of parent-child communication and interpersonal competence, self-esteem and emotional intelligence were shown to have a significant indirect effect through to play a sequential mediating role. Taken together, the results of parent-child communication type, self-esteem, and emotional intelligence had a significant effect on interpersonal competence. So data were available to reemphasize the importance of in-home communication for the formation of positive and smooth interpersonal relationships. At the same time, it was suggested that healthy parent-child communication should be preceded for the development and improvement of self-esteem and emotional intelligence that affect interpersonal competence. However, in this study, all variables were measured through self-reported research methods of university students, the study subjects were limited to specific universities, and there were other important factors that could affect university students'' interpersonal competence. In addition, it is considered that further research should be further explored because there are limitations in reflecting changes in developmental aspects leading to children, adolescents, and university students. Despite these limitations, previous studies have independently examined the relationship between self-esteem or emotional intelligence in the relationship between parent-child communication and interpersonal competence. And based on the fact that these two variables are double-mediated and few studies have been conducted together, an integrated examination of the relevance of these variables in university students can be seen as the greatest advantage and significance of this study. Based on the purpose and results of this study, the implications and future directions of this study were discussed.