본 연구는 무용학원과 수강생 사이의 관계혜택과 성인 취미 발레 수강생의 자기결정성이 관계몰입과 만족 및 관계지속의도에 미치는 영향에 대한 규명을 통해 무용학원의 마케팅 전략 수립과 수강생과의 관계유지 및 발전에 유용한 정보를 제공하는데 목적이 있다. 본 연구의 목적을 달성하기 위해 서울, 경기, 인천 지역의 무용학원에서 수강중인 ‘성인 취미 발레 수강생’을 모집단으로 선정하였으며, 연구의 수행을 위해 측정도구는 설문지를 사용하였다. 총 250부의 설문지 중 불성실한 자료 48부를 제외한 총 202부를 최종 분석 자료로 사용하였으며, 표집방법은 비확률 표본 추출법 중 편의표본추출을 사용하였다. 본 연구의 자료 처리 방법으로는 SPSS 20.0과 AMOS 20.0을 이용하였으며, 연구 대상자들의 인구통계학적 특성을 알아보기 위해 빈도분석을 실시하였다. 또한 본 연구에서는 성인 취미 발레 수강생의 관계혜택과 자기결정성이 관계몰입, 만족 및 관계지속의도에 미치는 영향을 분석하기 위하여 단일차원성이 입증된 각 요인들에 대해 상관관계분석을 진행한 뒤 구조방정식 모형을 이용한 경로분석을 실시하였다. 이와 같은 연구방법 및 절차를 통해 본 연구에서는 다음과 같은 결과를 도출하였다. 첫째, 무용학원과 수강생 사이의 관계혜택 중 하위요인인 고객화 혜택이 수강생의 관계몰입에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 무용학원과 수강생 사이의 관계혜택 중 하위요인인 심리적 혜택이 수강생의 관계몰입에 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 셋째, 무용학원과 수강생 사이의 관계혜택 중 하위요인인 사회적 혜택이 수강생의 관계몰입에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 무용학원과 수강생 사이의 관계혜택 중 하위요인인 경제적 혜택이 수강생의 관계몰입에 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 다섯째, 수강생의 자기결정성 중 하위요인인 자율성이 수강생의 관계몰입에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 여섯째, 수강생의 자기결정성 중 하위요인인 유능성이 수강생의 관계몰입에 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 일곱째, 수강생의 자기결정성 중 하위요인인 관계성이 수강생의 관계몰입에 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 여덟째, 수강생의 관계몰입이 만족에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 아홉째, 수강생의 만족이 관계지속의도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 따라서 무용학원 경영자는 관계마케팅의 효과를 극대화하기 위해 수강생들과 함께하는 다양한 이벤트를 기획하고 전문적인 마케팅 전략을 수립해야 할 것이다. 또한 데이터베이스 축적을 통한 수강생 정보 관리 및 정보공유체계가 확립되어야 하며 수강생의 성향과 특성을 파악하여 다양하고 체계적인 무용프로그램이 제공되어야 할 것이다.
This study has a certain purpose to provide a helpful information by building a marketing strategy for dance academy and by keeping a close relationship with academy student according to an effect of both relational benefit between dance academy and student and their self-determination of adult amateur ballet student on a relational commitment and satisfaction and relationship continuity intention. To achieve a goal of study, this study selects adult amateur ballet student in Seoul, Gyeonggi, and Incheon as a subject of study, furthermore, it selects the questionnaires as a measurement for performance of study. From 250 papers of questionnaires, this study collects 202 papers as a final analysis data except not completed 48 papers, moreover, it conducts the convenience sampling method from non-probability sampling as a sampling method. Therefore, this study conducts the SPSS 20.0 and AMOS 20.0 to handle this data and also it conducts the frequency analysis to understand a demographic characteristics for a object of study. To analyze the effect of relational benefit, self-determination of adult amateur ballet students, their relational commitment, their satisfaction, and their relationship continuity intention, this study conducts the correlation-ship analysis for factors, which are verified with single dimension and it also conducts the path analysis based on structural equation modeling. Through a research method and its process, here is a result of study as follows. First, there is a positive effect of customer loyal benefits from a sub-factor of relational benefits between the dance academy and their students on the student’s relational commitment. Second, there is no certain effect of student’s mental benefit from a sub-factor of relational benefits between the dance academy and their students on the student’s relational commitment. Third, there is a positive effect of social benefits from a sub-factor of relational benefits between the dance academy and their students on the student’s relational commitment. Fourth, there is no certain effect of financial benefits from a sub-factor of relational benefits between the dance academy and their students on the student’s relational commitment. Fifth, there is a positive effect of autonomy from a sub-factor of student’s self-determination on the student’s relational commitment. Sixth, there is no certain effect of competence from a sub-factor of student’s self-determination on the student’s relational commitment. Seventh, there is no certain effect of relationship from a sub-factor of student’s self-determination on the student’s relational commitment. Eighth, there is a positive effect of student’s relational commitment on their satisfaction. Ninth, at last, there is a positive effect of student’s satisfaction on the student’s relationship continuity intention. As a result, this study suggests that manager of dance academy should establish various events for their students and professional marketing strategy to maximize an effect of relationship marketing, moreover, based on collected the data base they need to manage their student’s information and information sharing system. Finally, the manager of dance academy need to provide various and concrete dance program according to student’s type and characteristics.