본 연구의 목적은 태권도 수련이 신체구성 및 체력향상에 미치는 영향과 동작을 기억해야 하는 품새 수련 중 청각과 시각자극이 주어졌을 때 인지기능에 미치는 영향을 숙련된 수련생을 대상으로 연구하고자 하였다. 태권도 수련을 1년 이상 한 후에 국기원 승품 심사에 합격한 1품 이상의 숙련된 초등학생 19명을 대상으로 청각·시각자극 품새 집단 10명과 일반태권도 집단 9명으로 구성하였다. 대상자는 12주간 주 4회를 진행했으며, 1일 운동시간은 준비운동 및 체력운동 15분, 태권도 기본동작 15분, 태권도 품새 20분, 마무리 운동 5분, 총 55분으로 진행하였다. 위의 프로그램은 두 집단 간 동일하게 진행하였으며, 청각·시각 태권도 집단은 공인 품새에 청각과 시각자극을 주는 방식으로, 일반 태권도 프로그램 집단은 기존의 공인 품새를 실시하였다. 신장(cm)의 경우 청각·시각 태권도 집단은 140.47 ±8.78에서 141.94±8.55로 일반태권도 집단은 136.47±8.58에서 138.16±9.22로 두 집단에서유의하게 증가 하였고, 체중(kg)의 경우 청각·시각 태권도 집단은37.58±12.58에서 39.19±13.42로 일반태권도집단은 35.60±8.12에서 37.42±8.45로 두 집단에서 사전과 사후에 유의하게 증가하였다. 근지구력(회)은 청각·시각자극 태권도 집단은 45.50±19.17에서 75.50±44.71로 일반 태권도 집단은 29.44±17.36에서 34.44±20. 56로 유의하게 증가하였고 심폐지구력(회)은 일반 태권도 집단에서 52.56±36.20에서 60.44±38.78로 유의하게 증가하였다. 청각·시각자극 집단에서는 주의력(스트룹 단어는 68.40±12.22에서 77.20±14.63로 색상은 54.20±7.79 에서 60.60±14.33로 단어-색상은31.10±7.62에서 36.80±8.16로)검사가 유의하게 증가하였고, 일반 태권도 집단에서는 주의력(스트룹 색상은 45.11±10.60에서 48.89±9.10 단어-색상은 27.67± 27.67±8.44에서 31.33±8.35로)검사에서 유의하게 증가하였다. 본 연구 결과 숙련된 초등학생을 대상으로 12주간의 태권도 수련 후 두 집단에서 신체구성, 체력 및 주의력이 향상되었으며, 청각·시각자극 태권도 참여 집단이 주의력(스트룹 단어)검사에서 긍정적 영향을 미친 것으로 결론지을 수 있다. 주제어 : 태권도, 초등학생, 신체구성, 체력, 인지기능
The purpose of this study was to investigate the effects of Taekwondo training on body composition and physical fitness improvement and the effects of stimulation on cognitive function when auditory and visual stimulation were given during Poomsae training to remember the movements of Taekwondo training. After a year of taekwondo training, 19 experienced elementary school students who had passed the Kukkiwon competition examination were composed of 10 auditory and visual stimulation poomsae groups and 9 general Taekwondo groups. The subjects performed four times a week for 12 weeks, and the daily exercise time consisted of 15 minutes of warm-up and physical exercise, 15 minutes of taekwondo basic movement, 20 minutes of taekwondo poomsae, and 5 minutes of finishing exercise and a total of 55 minutes. The above program was conducted equally between the two groups, and the auditory and visual Taekwondo group gave the public poomsae auditory and visual stimulation, and the general Taekwondo program group performed the existing public poomsae. In the case of height, the auditory and visual Taekwondo group and the general Taekwondo group increased significantly, and the weight was increased significantly in the two groups. The muscle endurance of the auditory and visual stimulation group and the normal Taekwondo group was increased significantly, and the cardiopulmonary endurance was increased significantly only in the normal Taekwondo group. In the auditory and visual stimulation group, attention (stroop word, color, word-color) test was significantly increased, and in the normal Taekwondo group, attention (stroop color, word-color) test was significantly increased. The results of this study showed that the two groups improved their physical composition, physical fitness and attention after 12 weeks of Taekwondo training for the skilled elementary school students, and that the group participating in Taekwondo with auditory and visual stimulation had a positive effect on attention (stroop word) test. Key words : Taekwondo, Elementary School Students, body composition, Physical Fitness, Cognitive Function
목차
목 차Ⅰ. 서론 11. 연구의 필요성 12. 연구 목적 43. 연구의 가설 44. 연구의 제한점 4Ⅱ. 연구 방법 51. 연구 대상자 52. 연구추진 일정 63. 연구 설계 74. 측정 항목 85. 측정 방법 86. 처치 방법 117. 자료처리 방법 15Ⅲ. 연구 결과 161. 신체구성 162. 체력 193. 인지기능 23Ⅳ. 논의 261. 신체구성의 변화 262. 체력의 변화 273. 인지기능의 변화 29Ⅴ. 결론 31참고문헌 32