본 연구는 요양병원에 근무하는 간호사를 대상으로 일가치감, 조직커뮤니케이션 만족과 간호역량과의 관계를 확인하고 간호역량에 미치는 영향을 파악하여 간호역량을 향상시키기 위한 기초 자료를 제공하기 위해시도된 서술적 조사 연구이다. 자료수집은 D 광역시 8개 요양병원에 근무하는 161명의 간호사를 대상으로 구조화된 설문지에 의해 2019년 7월 20일부터 2019년 8월 12일까지 진행되었다. 자료분석은 SPSS WIN 25.0 프로그램을 이용하여 Independent t-test, ANOVA, Scheffe test, Pearson''s correlation coefficients 및 Stepwise multiple regression으로 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 1. 대상자의 일가치감의 정도는 평균 3.42점(±0.61), 조직커뮤니케이션 만족의 정도는 평균 3.16점(±0.42) 및 간호역량은 평균 2.58점(±0.44)이었다. 2. 대상자의 일반적 특성에 따른 간호역량의 차이에서는 현재 직위(F=5.37, p=.006), 근무형태(F=2.92, p=.036), 교육수준(F=10.47, p<.001),휴직경험(t=2.33, p=.021)과 급여만족도(F=8.33, p<.001)에서 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 3. 대상자의 일가치감, 조직커뮤니케이션 만족과 간호역량 간의 상관분석 결과에서는 간호역량에 대한 일가치감(r=.65, p<.001)과 조직커뮤니케이션 만족(r=.56, p<.001)은 각각 통계적으로 유의한 양의 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 그외 일가치감과 조직커뮤니케이션 만족 간 상관관계 또한 통계적으로 유의한 양의 상관관계를 나타내었다(r=.57, p<.001). 4. 단계적 다중회귀분석에 의하여 확인된 대상자의 간호역량을 예측하는 요인으로는 일가치감의 가치 관련 정서(β=.41, p<.001)와 일 관련 가치(β=.18, p=.013), 조직커뮤니케이션 만족의 조직전망(β=.20, p=.001)을 포함하여, 일반적 특성에서 현재 직위가 일반간호사인 경우(β=-.16,p=.005), 급여불만족을 가진 경우(β=-.15, p=.018), 휴직경험이 없고(β=.14, p=.015) 전문학사의 교육수준인 경우(β=-.12, p=.027)인 것으로 확인되었다. 이들 변수들이 간호역량을 57% 설명하는 것으로 나타났다. 본 연구를 바탕으로 요양병원 간호사의 간호역량을 증진시키기 위해서는 일에 대한 가치관련 정서와 일 관련 가치에 의한 일가치감과 조직전망에 대한 긍정적인 지각을 통한 조직커뮤니케이션 만족을 높일 수 있는 방안을 마련하고, 일반간호사나 전문학사 및 휴직 등으로 재취업을하는 간호사에 대한 업무역량 강화를 위한 프로그램 개발과 급여와 같은 복지후생에 대한 제도적 검토가 필요하다고 사료된다.
The purpose of this descriptive research is to identify the relationship between perceived value of work, organizational communication satisfaction, and nursing competence for nurses working in long-term care hospitals, and to identify the effects on nursing competence and provide strategies for improving nursing competence. The subjects of this study were 161 nurses working at 8 long-term care hospitals in D metropolitan city. Data collection was performed with the structured questionnaire from July 20, 2019 to August 12, 2019. Data analysis was performed using SPSS WIN 25.0 program. Specific data analysis was performed by frequency and percentage, mean and standard deviation, Independent t-test, ANOVA, Scheffe test, Pearson''s correlation coefficients and stepwise multiple regression. The results of this study are as follows. 1. The mean of perceived value of work value was 3.42 (± 0.61), organizational communication satisfaction was 3.16 (± 0.42) and nursing competence was 2.58 (± 0.44). 2. There was a statistically significant difference in nursing competence according to the general characteristics of the subjects is the current position (F=5.37, p=.006), work pattern (F=2.92, p= .036), education level (F=10.47, p<.001). ), no experience of leave of absence (t=2.33, p=.021) and pay satisfaction (F= 8.33, p<.001). 3. The correlation between the perceived value of work, organizational communication satisfaction and nursing competence of the subjects showed that the perceived value of work for nursing competence (r=.65, p<.001) and organizational communication satisfaction (r=.56, p<.001) had a statistically significant positive correlation with each other. The correlation between other perceived value of work and organizational communication satisfaction also showed a statistically significant positive correlation (r=.57, p<.001). 4. The factors predicting the nursing competence of the subjects identified by the stepwise multiple regression analysis were the value-related emotions of perceived value of work (β=.41, p<.001), work-related values (β=.18, p=.013), and organizational outlook for organizational communication satisfaction (β=.20, p=.001), staff nurses (β=-.16, p=.005), dissatisfaction with pay (β=-.15, p=.018), no experience of leave of absence (β= .14, p=.015), and at the educational level of associate degrees (β=-.12, p=.027). These variables were found to account for 57% of nursing competence. Based on this study, in order to improve nursing competence of nurses in long-term care hospital, it is necessary to improve work-related emotion and work-related values and to provide a plan to raise organizational communication satisfaction through positive perception of organizational prospects and to develop a program to reinforce job competences for the staff nurses, associate degrees, and nurses who are reemployed after leave of absence and to review a welfare such as a pay institutionally.
목차
제1장 서론 1제1절 연구의 필요성 1제2절 연구의 목적 4제3절 용어의 정의 4제2장 문헌고찰 7제1절 요양병원 간호사의 간호역량 7제2절 간호역량에 미치는 영향요인 10제3장 연구방법 17제1절 연구 설계 17제2절 연구 대상 17제3절 연구 도구 17제4절 자료수집방법 및 윤리적 고려 20제5절 자료 분석 20제4장 연구결과 22제1절 대상자의 일반적인 특성 22제2절 대상자의 일가치감, 조직커뮤니케이션 만족과 간호역량의 정도 24제3절 대상자의 일반적인 특성에 따른 간호역량의 차이 26제4절 대상자의 일가치감, 조직커뮤니케이션 만족과 간호역량의 상관관계 29제5절 대상자의 간호역량에 영향을 미치는 요인 32제5장 논의 34제6장 결론 및 제언 42제1절 결론 42제2절 제언 45참고문헌 46국문요약 55Abstract 57부록1 대상자 설명문 60부록2 설문지 61부록3 임상윤리 위원회 승인서 67