2010년 10월 「지방행정체제 개편에 관한 특별법」과 2013년 「지방분권 및 지방행정체제개편에 관한 특별법」이 제정되면서 기존의 주민자치위원회가 주민자치회로 전환되는 법적 근거가 마련되고, 전국적으로 주민자치회 시범사업이 진행되고 있다. 특히 2017년부터 ‘서울형 주민자치회’ 시범사업이 본격적으로 실시되면서 주민자치회의 역할과 가능성에 관심이 모이고 있다. 그러나 ‘서울형 주민자치회’ 시범사업 실시 과정 중에도 주민자치회 임원 구성에서 주민 대표성을 확보하지 못하는 문제가 드러나고, 인적 구성의 측면에서 오히려 기존 주민자치위원회로 회귀하는 현상까지 보고되고 있다. 본 연구는 ‘서울형 주민자치회’ 시범사업의 위원 및 임원 구성에 대한 평가와 주민 대표성 확보 방안을 모색하는 것을 목적으로 한다. 이를 위해 민주적 대표 구성에 관한 이론적 논의를 바탕으로 ‘서울형 주민자치회’ 시범사업을 진행하고 있는 23개 자치구의 주민자치회 실시?운영에 관한 조례를 ‘민주적 참여’의 보장과 ‘민주적 대표성’의 확보, ‘민주적 책임’의 실현 등을 바탕으로 비교?분석하였다. 또한 시범사업을 진행하고 있는 23개 자치구 중 5개 자치구의 현장 전문가를 대상으로 심층면접이 실시되었다. 이 연구결과 ‘서울형 주민자치회’ 위원 및 임원의 구성을 민주적 대표 구성의 관점에서 문제점을 파악하고 다음과 같은 개선방안을 제시하였다. 먼저 ‘민주적 참여’ 보장의 관점에서 첫째, 주민자치회 위원의 정원을 동 인구수에 비례하여 확대하고, 둘째, 위원 공개추첨 시 단체회원의 우선 배정률을 낮추거나 폐지해야 한다. 셋째, 위원 자격의 연령 제한을 없애고, 아동과 외국인 등 사회적 약자와 소수의 주민들의 참여를 확대한다. 넷째, 위원 및 임원의 역할에 대한 조정이 필요하다. 다음으로 ‘민주적 대표성’ 확보라는 관점에서 첫째, 특정 성별 비율과 40대 이하 15% 이상의 참여 기준을 강화하고, 위원 구성 시 추첨방식을 체계화할 필요가 있다. 둘째, 임원 선출로 인한 잦은 갈등의 대안으로 3∼4명의 위원을 임원 대표단으로 구성하고 대표단 내에서 추첨이나 교대로 회장을 정하는 방안을 제시하였다. 마지막으로 ‘민주적 책임’의 실현 측면에서 평가기준이나 책임기준을 강화하지 않고 위원 및 임원의 체계적인 교육을 강화하고 임기 주기를 단축하여 다양한 주민에게 주민자치와 주민자치회 경험을 제공하는 것이 효과적이다. 이러한 관점에서 주민자치회 위원 및 임원의 구성을 다양한 이해관계가 있는 ‘주민 축소판’으로 만들어야 한다는 의견을 제시하였으며, 이는 민주적 책임 의식이 높은 주민자치회를 구성하는 가장 현실적인 방법이다. 본 연구에서는 서울시 23개 주민자치회 시범사업을 실시하고 있는 자치구별 조례를 분석하고, 5개 자치구 현장 전문가 심층면접을 통해 자료를 수집?활용하였다. 그러나 서울시 주민자치회 시범사업이 아직 진행 중이고, 모든 자치구의 상황에 대한 조사가 이루어지지 않아 다양한 변수를 충분히 파악하지 못하는 한계가 있다. 따라서 본 연구는 ‘서울형 주민자치회’ 시범사업에 대한 중간평가로 간주하고, 향후 주민자치회의 민주적 대표 구성에 대한 심도 있는 연구가 이루어져야 한다.
Abstract
A study on the Composition of democratic representation of the Residents Autonomy Board: Focusing on the Seoul-type Residents Autonomy Board
Sue-Gyung Shin Graduate school for social innovation business Hanshin University (Advisor, Sanghun Lee)
In October 2010, 「the Special Act on the Reorganization of the Local Government System 」and the 2013 「Special Act on the Reorganization of Local Power and Local Government System」 were enacted, establishing a legal basis for the conversion of the existing Resident autonomy committee into a the Residents Autonomy Board. As a result, a pilot project of the Residents autonomy board has recently been underway nationwide. In particular, since 2017, a pilot project of the ‘Seoul-type Residents Autonomy Board’ has been conducted in earnest, and interest has been gathered in the role and possibility of the Residents autonomy board. However, even during the implementation of the ‘Seoul-type Residents Autonomy Board’ pilot project, a problem was revealed that it was not possible to secure the representation of residents in the composition of the residents autonomy board. Rather, it is reported that the phenomenon of returning to the existing Resident autonomy committee in terms of personnel composition. The purpose of this study is to evaluate the composition of members and executives of the ‘Seoul-type Residents Autonomy Board’ pilot project and seek ways to secure representation of residents. To this end, based on theoretical discussions on the composition of democratic representatives, the ordinance on 23 autonomous districts of the ‘Seoul-type Residents Autonomy Board’ was compared and analyzed based on the guarantee of ‘Democratic Participation’, securing ‘Democratic Representation’, and realizing ‘Democratic Accountability’. In addition, in-depth interviews were conducted with field experts from five autonomous districts among the pilot projects. As a result of this research, the composition of the members and executives of the ‘Seoul-type Residents Autonomy Board’ identified the problem from the perspective of democratic representative composition and suggested the following improvements. In terms of guaranteeing ''Democratic Participation,'' first, expanding the number of members of the residents autonomy board relative to the population of number. Second, the priority allocation rate of group members shall be reduced or abolished in the public lottery of members. Third, eliminate age restrictions on the qualifications of members, and expand participation of socially weak and minority people, such as children and foreigners. Fourth, adjustments to the roles of members and executives are required. Next, in terms of securing ‘Democratic Representation’; First, the need to strengthen the standard of participation of the percentage of certain genders and 15% or more in their 40s and younger, and to systematize the sortition method when the members are formed. Second, as an alternative to frequent conflicts due to the election of executives, three to four members will be composed of executive delegations and the chairman will be selected by lottery or rotation system within the delegation. Finally, in terms of realizing "democratic responsibility," it is effective to provide various residents with experience in residents autonomy and residents autonomy board by increasing systematic education of committee members and executives and reducing the term cycle, rather than strengthening the criteria for evaluation or responsibility. From this point of view, it was suggested that the composition of residents autonomy board’s members and executives should be made into ‘residents'' miniatures’ with various interests, and this is the most realistic way to form a residents autonomy board with a high sense of democratic accountability. In this study, the ordinance of each autonomous district, which is conducting pilot projects of 23 autonomous councils in Seoul, was analyzed and data was collected and utilized through in-depth interviews with experts in five autonomous districts. However, the pilot project of the ‘Seoul-type Residents Autonomy Board’ is still in progress, and there is a limit to not fully understanding various variables as no investigation has been conducted into the situation of all autonomous districts. Therefore, this study should be considered an interim evaluation of the ‘Seoul-type Residents Autonomy Board’ pilot project, and in-depth research on the composition of democratic representatives of the Residents Autonomy Board should be conducted in the future.
목차제1장 서 론 1제1절 연구의 배경과 목적 1제2절 연구의 범위와 방법 3제2장 이론적 논의 5제1절 민주적 대표 구성 51. 민주적 대표 구성의 역사와 의의 52. 민주적 대표의 자격 기준 103. 민주적 대표 구성의 조건 13제2절 선행연구 검토 171. 주민자치와 주민자치위원회 172. 주민자치회 시범사업의 배경 183. 주민자치회 주민 대표성 문제와 대안 18제3장 ‘서울형 주민자치회’ 법적 근거 및 현황 22제1절 ‘서울형 주민자치회’ 제도 및 추진 과정 221. 주민자치회 법적 근거 222. ‘서울형 주민자치회’ 추진 과정 243. ‘서울형 주민자치회’ 구성 현황 25제2절 연구 설계 271. 연구 문제 및 분석의 틀 272. 조사 설계 28제4장 ‘서울형 주민자치회’에 대한 조사결과 및 개선방안 30제1절 ‘서울형 주민자치회’ 자치구별 조례에 대한 조사결과 301. 민주적 참여 302. 민주적 대표성 343. 민주적 책임 37제2절 ‘서울형 주민자치회’ 현장 전문가 심층면접 조사결과 391. 민주적 참여 보장 392. 민주적 대표성 확보 433. 민주적 책임 실현 45제3절 ‘서울형 주민자치회’ 민주적 대표 구성의 문제점 471. 민주적 참여의 문제 472. 민주적 대표성의 문제점 493. 민주적 책임의 문제점 50제4절 서울시 주민자치회 민주적 대표 구성을 위한 개선방안 521. 민주적 참여 보장을 위한 개선방안 522. 민주적 대표성 확보를 위한 개선방안 573. 민주적 책임 실현을 위한 개선방안 58제5장 결론 59제1절. 연구의 요약 및 시사점 59제2절 연구의 한계 및 향후 연구방향 63참고문헌 64Abstract 69부록 72