본 연구의 주된 목적은 자기결정성 이론(Self-Determination Theory; Deci & Ryan, 1985) 중에서 목표내용이론(Goal Content Theory), 기본욕구이론(Basic Needs Theory) 및 유기체 통합이론(Organismic Integration Theory)을 적용하여 무용학과 대학생들의 생애목표 유형, 기본 심리적 욕구에 대한 만족과 좌절, 학습동기로서 무용참여에 대한 자기결정적 동기 그리고 심리적 행복감 간의 인과적 관계를 분석하고, 이들 변수간의 관계가 학년과 무용경력 수준에 관계없이 동일하게 적용될 수 있는지를 검증하는 데에 두었다. 이를 위해 횡단적 연구설계에 의한 조사연구가 실시되었다. 연구대상은 편의표집법을 통해서 수도권 소재의 5개 대학의 무용학과로부터 표집된 480명의 남녀 대학생들이었다. 자료는 생애목표, 기본 심리적 욕구의 만족과 좌절, 행동조절 그리고 심리적 행복감을 측정하는 검사지를 이용하여 실시되었다. 자료분석은 기술통계, 확인적 요인분석, 신뢰도 분석, 상관분석, 구조방정식모형 분석 및 다집단 분석을 통해 처리되었다. 구조방정식모형 분석과 다집단 분석을 실시한 결과는 다음과 같다.
첫째, 무용학과 대학생들의 성취지향목표는 직접적으로 심리적 행복감을 감소시키는 역할을 한다. 하지만 명예와 부를 위한 이들의 성취지향목표는 기본욕구만족과 욕구좌절, 그리고 자기결정적 동기를 통해 심리적 행복감에 간접적인 영향을 미치지 않는다. 둘째, 무용학과 대학생들의 삶지향목표는 직접적으로 심리적 행복감을 촉진시키는 역할을 한다. 또한 자기성장과 긍정적인 관계형성에 대한 삶지향목표는 기본욕구에 대한 좌절감은 감소시키고 기본욕구에 대한 만족을 충족시켜 내적으로 자신의 행동을 자율적으로 조절하게 함으로써 심리적 행복감을 증진시키는데 기여한다. 셋째, 무용학과 대학생들의 심리적 행복감에 영향을 미치는 생애목표 유형, 기본욕구에 대한 만족과 좌절 그리고 자기결정적 동기의 효과는 저학년과 고학년 학생들에 따라 다르다. 넷째, 무용학과 대학생들의 심리적 행복감에 영향을 미치는 생애목표 유형, 기본욕구에 대한 만족과 좌절 그리고 자기결정성 동기의 효과는 무용경력이 낮은 학생과 높은 학생들에 따라 다르다.
본 연구결과는 다른 전공분야의 대학생들과 비교할 때 무용학과 대학생들이 대학을 졸업한 후 경제적 성공과 명예추구, 자기성취, 이미지 등의 성취지향적인 목표보다는 화목한 가정과 좋은 인간관계 유지, 여가활동, 자기수용 등의 삶지향적인 목표를 추구할수록 인간의 가장 보편적인 욕구인 자율성과 유능성 그리고 관계성에 대한 욕구들이 충족되고 자율적으로 학업을 수행하려는 동기가 높아짐으로써 행복감을 경험한다는 사실을 시사한다. 따라서 무용전공 대학생들은 앞으로 성공적인 삶을 위해 자신의 심리적 행복감을 증진시킬 수 있는 방법을 적극적으로 탐색하고, 후속 연구에서는 무용전공 대학생들의 심리적 행복감을 증진시킬 수 있는 멘토링과 상담 프로그램을 개발하여 그 효과를 규명하는 것이 필요하다.
The purpose of this study is two-fold. First, it attempts to investigate the effects of life goals on psychological happiness through basic needs satisfaction, basic needs frustration, and self-determined motivation among university dance students using goal content theory, basic needs theory, and organistic integration theory as three mini theories of the self- determination theory (SDT; Deci & Ryan, 1985; Ryan & Deci, 2000). Secondly, it tests the structural invariance across grades and dance careers. Subjects were 453 university dance students (69 males, 384 females). Five identical questionnaire packages containing assessments of goal contents, basic psychological need satisfaction, basic psychological need frustration, , motivational regulations, and psychological happiness were given to participants. Six hypotheses were analyzed with structural equation modeling. The results of the structural equation modeling and multi-group analysis were as follows as:
Firstly, achievement directed goal among university dance students directly reduce psychological happiness. But their achievement directed goals for honors and wealth do not influence to psychological happiness via basic psychological need satisfaction, basic psychological need frustration, and self-determined motivation. Secondly, life directed goal among university dance students directly increase the level of psychological happiness. Their life directed goals for self-growth and positive interpersonal building reduce basic psychological need frustration and fulfil basic psychological need satisfaction which, in turn, contribute to enhance psychological happiness as changing in autonomous regulation of behaviors. Thirdly, the effects of the types of life goals, basic psychological need satisfaction, basic psychological need frustration, and motivational regulation of behaviors on university dance students’ psychological happiness were variant across grades. Fourthly, the effects of the types of life goals, basic psychological need satisfaction, basic psychological need frustration, and motivational regulation of behaviors on university dance students’ psychological happiness were variant across low and high dance careers.
Findings suggest that university dance students need to pursued life directed goals such as family harmony, good interpersonal relationship, active leisure activity, self-acceptance than achievement directed goals such as economical success, honors, extrinsic achievement, and images. The reason is that life directed goals among university dance students are crucial for facilitating their psychological happiness throughout basic psychological need satisfaction and self-determined motivation.