손 현 정 강원대학교 대학원 간호학과 여성은 중년기로 접어들면서 다양한 신체적 변화를 비롯하여 정서적?심리적 건강문제에도 봉착하게 된다. 이를 적절히 관리하지 못하면 고혈압, 당뇨 등의 심혈관 질환을 비롯한 비만, 골다공증 등의 만성질환과 우울증에 이환될 수 있으며 이는 노년기의 건강에도 영향을 미칠 수 있다. 따라서 중년여성의 건강증진에 대한 관심과 실천이 중요하며 여러 측면에서 대책이 요구된다. 한편, 전 세계적으로 인터넷 보급률이 급격히 높아지면서 인터넷 건강정보추구행위에 참여하는 중년여성의 인구도 빠르게 증가하고 있다. e-헬스 리터러시를 갖추고 인터넷 건강정보추구행위를 수행할 때 건강증진행위가 효과적으로 이루어질 수 있다. 그러나 중년여성들의 건강증진행위 및 관련 요인들과의 관계에서 e-헬스 리터러시와 인터넷 건강정보추구행위가 어떠한 영향을 미치는 지에 대한 연구는 부족한 실정이다. 이를 위해 본 연구에서는 Pender (1996)의 3차 건강증진모형과 선행연구 고찰을 기반으로 중년여성의 e-헬스 리터러시와 인터넷 건강정보추구행위를 통한 건강증진행위의 구조모형을 구축하여 변수들 간의 인과관계 및 중요성을 파악하여 효과적인 간호중재를 마련하는 근거를 제공하고자 시도되었다. 본 연구는 2020년 3월 20일부터 3월 31일까지 강원도, 경기도, 충청북도의 G시, S시, C시에 거주하면서 인터넷 건강정보추구행위를 수행한 경험이 있는 40∼64세의 중년여성을 대상으로 실시되었다. 대상자들은 구조화된 설문지에 자가보고식 방법으로 응답하였으며, 총 248부의 자료가 분석에 포함되었다. 자료 분석은 SPSS 23.0 프로그램을 이용한 기초통계분석과 AMOS 24.0 프로그램을 이용하여 이루어졌다.
본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 가설모형의 적합도 지수는 정규화 된 χ2=2.221, RMR=.019, RMSEA=.070, TLI=.906, CFI=.921로 나타나 본 연구의 가설모형이 중년여성의 건강증진행위를 설명하는 모형으로 적합함을 확인하였다. 둘째, 중년여성의 건강증진행위에 영향을 미치는 변인은 지각된 자기효능감, 사회적 지지, e-헬스 리터러시, 지각된 장애성, 지각된 유익성이었으며 이들 변인이 건강증진행위를 설명하는 설명력은 56.1%로 나타났다. 가장 영향력이 큰 변수는 지각된 자기효능감이었다. 셋째, 중년여성의 사회적 지지에 영향을 미치는 변인은e-헬스 리터러시와 인터넷 건강정보추구행위로 나타났으며 이들의 설명력은 19.8%였다. 넷째, 중년여성의 지각된 자기효능감에 영향을 미치는 변인은 사회적 지지와 인터넷 건강정보추구행위로 나타났으며 e-헬스 리터러시는 직접적인 효과는 유의하지 않았지만 간접효과는 있었다. 이들의 설명력은 66.1%였다. 다섯째, 중년여성의 지각된 장애성에 영향을 미치는 변인은 지각된 자기효능감, 사회적 지지, 인터넷 건강정보추구행위로 나타났으며 이들의 설명력은 23.2%였다. 사회적 지지와 인터넷 건강정보추구행위는 간접효과를 나타내 총효과가 유의하였고 e-헬스 리터러시는 간접효과는 있었지만 총효과는 유의하지 않은 것으로 나타났다. 여섯째, 중년여성의 지각된 유익성에 영향을 미치는 변인으로는 인터넷 건강정보추구행위가 유의하였다. 설명력은 22.2%로 나타났다.
본 연구에서는 중년여성의 건강증진행위 수준을 확인하고 이들의 건강증진행위에 영향을 미치는 변수들 간의 인과관계를 확인할 수 있었다. 연구결과를 요약해보면, 중년여성은 e-헬스 리터러시를 수반한 인터넷 건강정보추구행위를 통하여 건강증진행위의 유익성을 지각하고 자기효능감을 높일 수 있다. 인터넷 건강정보추구과정에서 사회적 지지와 자기효능감 수준이 높을 때 건강증진행위 관련 장애성은 낮아지고 건강증진행위 수행 수준도 증가하게 된다. 본 연구는 중년여성이 건강증진행위를 수행함에 있어 이러한 단계별 간호중재 전략을 마련하는 기초가 될 수 있을 것이다.
주제어: 중년여성, e-헬스 리터러시, 인터넷 건강정보추구행위, 건강증진행위, 구조모형
The Influence of Internet Health Information Seeking Behaviors and e-Health Literacy on Health Promotion Behaviors in Middle-Aged Women Son Hyeon Jeong Department of Nursing Graduate school, KangWon National University Abstract As women enter middle age, they experience various physical changes and emotional and psychological health problems. If these problems are not properly managed, they can lead to various chronic diseases such as hypertension, diabetes, osteoporosis or depression, which can result in serious health problems in old age. Therefore, attention needs to be paid to health promotion in middle-aged women. Meanwhile, with a rapid increase of internet use worldwide, middle age women also actively participate in internet health seeking behaviors. With a proper level of e-health literacy, internet health information seeking behaviors can effectively promote health behaviors. However, little is known about the influence of internet health information behaviors and e-health literacy on health promotion behaviors in middle aged women. The purpose of this study was to establish a structural equation model on health promoting behaviors of middle aged women. Based on Pender''s 3rd health promotion model and a literature review, this study established a hypothetical model of health promotion behaviors in middle aged women and identified pathways of relationships among e-health literacy, internet health information seeking behaviors and other variables on health promotion behaviors. Participants were middle-aged women aged 40 to 64 who had experience of internet health information seeking behaviors in K, S and C cities in Gangwon-do, Gyeonggi-do, and Chungcheongbuk-do in South Korea. Data collection was conducted using a structured questionnaire from March 20 to March 31, 2020. Data of 248 participants were analyzed using a SPSS version 23.0 program and an AMOS version 24.0 program.
A summary of the results of this study is as follows.
First, the goodness-of-fit index for the hypothetical model was normalized =2.221, RMR=.019, RMSEA=.070, TLI=.906, CFI=.921. Therefore the hypothetical model of this study was verified to be adequate in explaining health promotion behaviors in midde-aged women. Second, the variables affecting the health promotion behavior in middle-aged women were perceived self-efficacy, social support, e-health literacy, perceived benefit, and perceived barrier. These variables explained 56.1% of the model. Perceived self-efficacy had the greatest impact. Third, e-health literacy and Internet health information seeking behaviors were found to affect social support, explaining 19.8 % of the model. Forth, social support and internet health information-seeking behavior were variables affecting perceived self-efficacy, with direct and indirect effects of e-health literacy. They explained 66.1 % of the model. Fifth, self-efficacy, social support, and internet health information-seeking behaviors were found to be variables affecting perceived barriers, with 23.2 % of variances. Social support and internet health information-seeking behaviors had an indirect effect, and the total effect was significant. e-health literacy had an indirect effect, but the total effect was not significant. Sixth, internet health information seeking behavior significantly influenced perceived benefits. It explained 22.2 % of the model.
This study established and confirmed the structural equation model explaining health promotion behaviors and identified the causal relationship of variables that affect the health promotion behavior of middle-aged women. Prior to health promotion activities, internet health information seeking activities with e-health literacy can help middle-aged women to perceive benefits of the health promotion behaviors and to improve self-efficacy. By increasing social support and self-efficacy, middle-aged women reduce perception of barriers and increase health promotion behaviors. This study will become the basis for developing step-by-step nursing interventions for increasing health-promotion behaviors in middle-aged women.
Key words: Middle-aged women, e-health literacy, Internet health information seeking behavior, health promotion behavior, self-efficacy, structural model
목 차Ⅰ. 서론 11. 연구의 필요성 12. 연구의 목적 43. 용어의 정의 5Ⅱ. 문헌고찰 81. 중년여성의 건강증진행위 82. 중년여성의 건강증진행위에 영향을 미치는 변인 10Ⅲ. 연구의 개념적 기틀 및 가설적 모형 201. 연구의 개념적 기틀 202. 연구의 가설적 모형 243. 연구가설 26Ⅳ. 연구방법 271. 연구설계 272. 연구대상 273. 연구도구 284. 자료수집방법 305. 자료분석 306. 연구의 윤리적 고려 31Ⅴ. 연구결과 321. 대상자의 일반적 특성 322. 측정변인에 대한 서술적 통계 및 정규성 검증 353. 측정모형의 검증 374. 가설모형 검증 495. 수정모형 검증 546. 최종모형의 결정과 가설검증 56Ⅵ. 논의 591. 중년여성의 e-헬스 리터러시와 인터넷 건강정보추구행위를 통한 건강증진행위 구조모형의 타당성 592. 중년여성의 e-헬스 리터러시와 인터넷 건강정보추구행위를 통한 건강증진행위 영향요인603. 간호학적 의의 654. 연구의 제한점 66Ⅶ. 결론 및 제언 671. 결론 672. 제언 68Reference 69부록 80Abstract 90List of TablesTable 1. General Characteristics 33Table 2. Characteristics of Internet Health Information Use 34Table 3. Descriptive Statistics of Observed Variables and Normality Test Results 36Table 4. First Confirmatory Factor Analysis 37Table 5. Second Confirmatory Factor Analysis 40Table 6. Model fit of the Confirmatory Factor Analysis Model 42Table 7. Verification of Convergent Validity 43Table 8. Variance Inflation Factor among the Observed Variables 45Table 9. Correlations among the Variables 46Table 10. Verification of Discriminant Validity 47Table 11. Reliability of Measurement Scales 48Table 12. Model fit of the Hypothetical Model 49Table 13. Parameter Estimates of Variables for the Hypothetical Model 50Table 14. Effects of Predictive Variables on Endogenous Variables in the Model 53Table 15. Modified Indices 54Table 16. Model Fit of the Modified Model 55Table 17. Hypotheses testing for Hypothetical Model 58List of FiguresFigure 1. Pender’s 3rd Health Promotion Model 21Figure 2. Selected Concepts and Pathways from Pender''s Health Promotion Model forthe Study 23Figure 3. Conceptual Framework of the Study 23Figure 4. Hypothetical Model 25Figure 5. Confirmatory Factor Analysis 44Figure 6. Path of Hypothetical Model 51