본 연구는 골프연습장의 참여자들을 대상으로 골프연습장을 선택하는 이유와 속성을 분석하여 소비자들의 추구편익과 지각된 가치, 행동의도 간의 영향관계를 밝히고자 하였으며, 추구편익의 매개효과를 통해 행동의도의 효과적인 경로방안을 모색하고, 나아가 이용객의 지각된 가치를 조절하여 골프연습장의 핵심적인 가치들이 행동의도에 미치는 영향을 조절하고자 하였다. 이에 골프연습장 참여자의 선택 심리에 대하여 파악하고, 골프연습장 시장에 대한 시사점을 제공하였다. 이에 경기도 성남 골프연습장을 방문한 이용객 708명을 대상으로 연구를 실시하였다. 조사 도구로 설문지를 사용하였고, 자료처리방법은 SPSS 26.0, AMOS 22.0 Ver. 프로그램을 사용하여 빈도분석, 탐색적 요인분석 및 확인적 요인분석, 신뢰도분석, 상관관계분석, 구조방정식 모형, 다중회귀분석, 부분분배모형을 적용한 회귀분석을 실시하였다. 연구결과 첫째, 골프연습장 이용객의 선택속성이 행동의도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 다음으로 골프연습장 이용객의 선택속성의 모든 하위요인이 추구편익의 하위요인인 여가활동, 건강증진에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 선택속성의 하위요인인 편의성, 비용, 시설은 추구편익의 하위요인인 사회적활동, 정보와 기술습득에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 다음으로 추구편익의 하위요인인 여가활동, 정보와 기술습득은 행동의도의 하위요인인 재방문의도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 추구편익의 하위요인인 여가활동, 사회적활동, 정보와 기술습득은 행동의도의 하위요인인 구전의도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 골프연습장 이용객이 느끼는 선택속성이 행동의도에 미치는 영향에 있어 추구편익은 부분매개효과가 있는 것으로 나타났다. 셋째, 골프연습장의 선택속성과 이용객의 행동의도 간의 관계에서 지각된 가치의 조절효과는 조건부효과를 통해 존재하는 것으로 나타났다. 넷째, 골프연습장 이용객의 선택속성과 행동의도 간의 관계에서 추구편익의 매개효과에 대한 지각된 가치의 조절된 매개효과는 조건부효과를 통해 존재하는 것으로 나타났다. 본 연구 결과를 통해 골프연습장은 이용객의 선택속성을 파악하여 향후 재방문 및 구전의도에 긍정적 요소를 형성해야 하고, 나아가 이용객이 진정으로 원하는 혜택을 파악한 뒤, 골프연습장의 지각된 가치기준을 조절하여 골프연습장에 적합한 경영전략을 수립해야 할 것으로 판단된다.
This study would reveal the relationship of the impacts among consumers’ sought benefits, perceived value, and behavior intention, analyzing the reasons and properties of choosing the golf driving range with participants in the golf driving range, seek an effective plan for the path of behavior intention through the mediating effect of sought benefits, and to moderate the impact of the core values of the golf driving range on behavior intention by moderating customers’ perceived value. Thus, this study assessed the choice psychology of participants in golf driving ranges, provided implications for the golf driving range market. Thus, this study surveyed 708 customers who visited golf driving ranges in Seongnam, Gyeonggi Province. As a research tool, a questionnaire was used, and as data processing methods, using SPSS 26.0 and AMOS 22.0, this study conducted frequency analysis, exploratory factor analysis, confirmatory factor analysis, reliability analysis, correlation analysis, structural equation model, multiple regression analysis, and regression analysis applying partial distribution model. As a result of the study, first, golf driving range customers’ choice attributes had a significant impact on behavior intention. Next, all sub-factors of the golf driving range customers’ choice attributes had significant impacts on sub-factors of sought benefits, including leisure activities and the promotion of health. Sub-factors of choice attributes, including convenience, cost, and facilities had significant impacts on the sub-factors of sought benefits, including social activity and information and technology acquisition. Next, sub-factors of sought benefits, including leisure activities and information and technology acquisition had significant impacts on revisit intention, a sub-factor of behavior intention. Sub-factors of sought benefits, including leisure activities, social activity, and information and technology acquisition had significant impacts on word-of-mouth intention, a sub-factor of behavior intention. Second, sought benefits had a partial mediating effect in the relationship between choice attributes felt by the golf driving range customers on behavior intention. Third, the moderating effect of the perceived value existed through a conditional effect in the relationship between the golf driving range’s choice attributes and customers’ behavior intention. Fourth, the moderated mediating effect of the perceived value for the mediating effect of sought benefits in the relationship between the golf driving range customers’ choice attributes and behavior intention existed through a conditional effect. Through the results of this study, it is necessary for the golf driving ranges to assess customers’ choice attributes and form the factors positive for revisit intention and word-of-mouth intention, and it is judged that it would be necessary to establish a management strategy appropriate for the golf driving range by moderating the criteria for the perceived value of the golf driving ranges after understanding the benefits customers really want.