1900년대 초반 건축과 디자인은 이전의 모습과는 다르게 기능적이면서 합리적인 양상을 보이면서 과거와는 다른 활동이 펼쳐졌다. 학문의 영향과 시대의 관념을 수용함에 따라 그 내 외부의 형태를 함께하면서 변화해왔으며 근대의 모더니즘과 포스트-모더니즘을 거쳐 현대의 해체주의 건축에 도래하였다. 점차 복잡해지는 사회현상과 건축의 형태는 프랙털의 성질과 닮게 되는데, 이는 필연적이라고 할 수 있다. 건축은 인간의 주 활동환경이 되는 공간으로써 이용자의 행태를 담는 동시에 닮아가며, 건축의 역사는 건축의 한 분야인 동시에 역사학의 한 분야로 불리운다. 따라서 우리의 과거-현재-미래를 설명할 수 있음에 따라서 건축은 우리의 모습 혹은 지금 추구하는 방향을 담고 있다.
많은 현대의 건축 사무소 중 B.I.G(Bjarke Ingels Group)은 독특한 형태와 함께 그들의 철학을 건축 작품에 녹여서 전개시키는 그룹으로 주목받으며 떠오르고 있다. 비야케 잉겔스(Bjarke Ingels)는 2005년에 자신의 사무소를 만들었으며 짧은 시간에 젊은 나이임에도 각종 건축상(Award)을 수상하며 두각을 보였다. 그가 주목을 받는 이유는 발상을 뒤집는 대담한 디자인뿐 만 아니라 사용자를 고려하는 동시에 환경을 파괴하는 건축이 아닌 환경과 어우러지면서 형태적으로도 흥미롭기 때문이다. 그들은 자연과 인간 모두를 수용 가능한 건축을 목표로 하며, 그 목표에 항상 도달한다. 그의 건축 형태는 단순한 유클리드 기하학을 뛰어넘어 독특한 모습으로 우리를 사로잡는다. 따라서 프랙털 기하학은 그의 건축을 이해하는 데에 더 용이하다고 할 수 있다.
본 연구에서는 현재를 대표하는 건축가중 한 명인 B.I.G의 건축에 나타난 프랙털 기하학의 표현 특성을 연구하여 우리가 앞으로 나아가야할 건축의 방향에 대해 알아가고자 한다.
이에 본 연구는 선행연구를 통해 B.I.G그룹과 그들의 철학, 프랙털 기하학과 프랙털 기하학의 특성을 알아본 뒤 프랙털 기하학의 조형적 특성을 분석하여 키워드를 도출한다. 사례는 3장에서 도출한 네 가지의 프랙탈 기하학 특성을 토대로 도출된 키워드를 대입하여 분석한다. 이에 본 논문의 분석사례 대상은 B.I.G의 건축 작품 중 비상설적 건축물과 공원과 같은 평면적 매스를 제외하며 비야케가 설계 사무소를 설립한 이후, 2005년도부터 최근까지 완공된 건축 중에서 그들의 건축 특징이 도드라지는 12가지 작품을 선정하여 오래된 작품부터 최근의 작품의 순서로 분석하며, 프랙털 표현 특성의 키워드를 중심으로 B.I.G 건축에 나타난 프랙털 기하학의 표현 특성 요소를 분석한다.
첫째, 매스들 간의 연관적 표현은 프랙탈 표현 특성에서와 같이 연관된 형태를 건축 공간에 사용하여 같은 형태가 아님에도 불구하고 이용자에게 건축 공간 공간의 경계를 확장감을 가져다주고 수직으로는 중첩이 되었을 때 새로운 모습이면서 동시에 수직적인 확장감을 갖게 한다. 둘째, 자연환경을 더 누리면서 피해를 덜 주는 형태로 만들어진 건축공간은 주어진 환경에 맞추어 적응하는 건축의 모습을 보여준다. 같은 매스를 사용함에도 불가하고 자유로운 방향성을 부여하여 다양한 비선형적 모습을 생성 가능하게 하고 에너지 효율을 효과적으로 이용 가능하게 한다. 따라서 우리가 공간의 사용 목적에 따라 유연하게 대처하면서 삶의 질 또한 높일 수 있음을 알게 한다. 셋째, 주어진 부지의 한계를 뛰어넘기 위해 형태를 이는 자연과 인간 모두를 수용할 수 있는 공간이 되는 것을 보여준다. 이렇게 만들어진 형태는 예측되지 못했기 때문에 시지각적으로 새로운 경험을 주게 될 뿐만 아니라 주변을 함께 수용할 수 있다. 자연을 수용하게 되는 형태는 다채로운 형태를 구성하게 되면서 실용적인 건축공간의 결과라고 말할 수 있다. 넷째, 주변 환경과 함께 어우러지는 탈권위적 표현 특성은 건축이 갖는 단절을 벗어나서 오히려 서로를 연결해 줄수 있는 공간이 될 수 있음을 보여준다. 공원과 같은 공공공간과 같이 사람과 사람의 연결을 만들거나 건축공간을 직접적으로 이용하는 사용자로 하여금 건축과 사람의 연결, 건축공간이 오히려 자연과 사람의 연결점을 만들어 주는 모습을 볼 수 있었다.
결과적으로 본 연구를 통해서 B.I.G 의 건축에서는 연관적 표현, 적응적 표현, 진화적 표현, 탈권위적 표현을 보인다는 것을 알았고, 자연에서 파생된 프랙털 기하학을 보이거나 이를 이용한 건축물은 우리가 자연에 가까워 질수 있는 방법론중 하나가 될 수 있다는 것을 알았다. 현재에도 프랙털 기하학뿐만 아니라 이를 이용한 3d 모델을 현실에서도 가능케 하기위해 많은 연구가 진행 중이며 이를 이용하여 환경과 융합되는 새롭고 다양한 건축을 구축하길 기대한다.
In the early 1900s, architecture and design showed a functional and reasonable aspect unlike previous ones, and activities were different from the past. With the influence of learning and the concept of the times, it has changed through modernism and post-modernism to modern dismantlement architecture. Increasingly complex social phenomena and architectural forms resemble the nature of fractals, which is inevitable. Architecture is a space that becomes the main activity environment of humans, and it resembles the behavior of users at the same time, and the history of architecture is called a field of history at the same time as a field of architecture. Thus, architecture contains the direction we seek now or as we can explain our past-present-future.
Among many modern architectural offices, the B.I.G. has emerged as a group of distinctive forms and developing their philosophy into architectural works. Bjarke ingels established his own office in 2005 and stood out in a short period of time, winning awards for various architectural awards. The reason why he is attracting attention is not only because of his bold design that reverses ideas, but also because he considers users, but also because he blends with the environment, not the environment that destroys the environment. They aim at architecture that is acceptable to both nature and human beings, and they always reach that goal. His architectural style is beyond simple Euclidean geometry and captivates us with its unique look. Therefore, fractal geometry is easier to understand his architecture.
In this study, one of the architects representing the present day, B.I.G. We would like to study the expressive characteristics of fractal geometry in g''s architecture and learn about the direction of architecture that we need to move forward.
Thus, this study was conducted in advance by B.I.G. After identifying the group and their philosophy, the properties of fractal geometry and fractal geometry, we analyze the formative properties of fractal geometry to derive keywords. The examples are analyzed by substituting keywords derived based on the four fractal geometric properties derived in Chapter 3. Thus, the subject of the analysis case in this paper is B.I.G''s architectural works, 12 works that highlight their architectural characteristics from 2005 to recent, excluding non-permanent architecture and park-like flat mass are selected by Bjarke, and elements of fractal geometry are analyzed around keywords of fractal representation characteristics.
First, associated representations among masses use associated forms, such as those in fractal representation properties, to give users a sense of extension of the boundaries of architectural space, even though they are not the same form. Second, the architectural space, which is created in the form of less damage while enjoying the natural environment, shows the architecture that adapts to the given environment. It gives an impossible and free directionality even with the same mass, enabling the generation of various nonlinear features and effectively exploiting energy efficiency. Therefore, we find that we can also improve the quality of life while flexibly responding to the purpose of use of space. Third, to overcome the limitations of a given site, we show that form becomes a space that can accommodate both nature and humans. This form is unpredictable and not only gives a new visual experience, but also accommodates the surroundings together. The acceptance of nature is the result of a practical architectural space as it forms a variety of forms. Fourth, the non-authoritative expression characteristics that blend with the surrounding environment show that it can be a space that can connect to each other beyond the disconnection of architecture. Users who create human-to-human connections, such as public spaces such as parks, or directly use architectural spaces, were able to see architecture and human connections, and architectural spaces rather create a connection between nature and people.
As a result, we found that b.i.g. architecture exhibits associative, adaptive, evolutionary, and decentralized representations, and that structures that exhibit or utilize nature-derived fractal geometry can be one of the methods by which we can get closer to nature. Many studies are still underway to enable 3d models using them in reality as well as fractal geometry, and we hope to use them to build new and diverse architectures that converge with the environment.
목차
1.0 서론 11.1 연구의 배경 및 목적 21.2 연구의 대상 및 방법 41.3 연구 흐름도 51.3.1 선행연구 51.3.2 연구의 흐름도 102.0 이론적 고찰 112.1 B.I.G 122.1.1 비야케 잉겔스의 성장과 B.I.G 설립배경 122.1.2 비야케 잉겔스의 건축 디자인 배경 132.1.3 건축사상 162.2 프랙탈 기하학 182.2.1 프랙탈 기하학의 등장배경과 정의 및 응용분야 182.2.2 프랙탈 기하학의 유형 232.3 프랙탈 기하학의 특성 253.0 건축공간과 프랙탈 특성 요소 303.1 건축과 프랙탈 기하학의 관계 313.2 건축에서 프랙탈의 조형적 특성 323.2.1 프랙탈의 형태관계적 요소 323.2.2 프랙탈의 순환적 요소 363.2.3 프랙탈의 비예측적 요소 393.2.4 프랙탈의 탈경계적 요소 423.3 소결 454.0 B.I.G건축의 프랙털 표현 사례분석 464.1 분석 사례선정 및 분석 기준틀 474.1.1 분석 사례선정 474.1.2 분석 기준틀 484.2 사례분석 514.3 종합분석 및 소결 754.3.1 종합분석 754.3.2 소결 765.0 결론 785.1 결론 및 제언 79참고문헌 81Abstract 83