본 연구는 코로나-19 전담병원 간호사의 코로나-19 감염관리에 대한 지식, 교육요구도 및 수행 정도를 파악하고, 코로나-19 감염관리 지식과 교육요구도가 감염관리 수행도에 미치는 요인을 확인하여 코로나-19 감염관리 교육 개발의 기초자료를 제공하고자 시도된 서술적 조사연구이다. 본 연구는 2021년 9월 13일부터 9월 28일까지 국·공립 병원 S특별시, G광역시, B광역시, D광역시에서 코로나-19 전담병원에서 근무하는 간호사로 본 연구의 목적을 설명하고 연구 참여에 자발적으로 동의한 간호사 212명을 대상으로 자료를 수집하였다. 수집된 자료는 IBM SPSS statistics 26.0 프로그램을 사용하여 빈도, 백분율, 평균, 표준편차, Independent t-test, One-way ANOVA, Scheffe′사후 검정, Pearson’s Correlation Coefficient, 다중회귀분석(Stepwise Multiple Regression Analysis) 방법으로 분석하였다.
본 연구의 결과는 다음과 같다. 1. 대상자의 코로나-19 감염관리 지식은 25점 만점에 평균 17.58±2.60점, 교육요구도는 5점 만점 평균 4.06±0.77점, 감염관리 수행도는 4점 만점 평균 3.58±0.36점이었다. 2. 대상자의 일반적 특성에 따른 코로나-19 감염관리 지식은 연령(F=6.35, p=.002), 결혼 상태(t=-2.33, p=.021), 임상 경력(F=5.05, p=.007), 근무 부서(F=4.00, p=.020), 직위(t=3.44, p=.001)에서 통계적으로 유의한 차이가 있었다. 사후분석한 결과 30세 미만 그룹보다 40세 이상 그룹에서 지식이 높았고, 1년∼5년 미만 그룹보다 5년 이상의 임상 경력을 가진 그룹에서 높은 수준의 지식 정도를 나타났다. 코로나-19 감염관리 교육요구도는 임상 경력(F=4.36 p=.014), 직위(t=2.14, p=.034)에서 통계적으로 유의한 차이가 있었다. 사후분석 결과 임상 경력 1년∼5년 미만 그룹보다 5년 이상 그룹에서 감염관리 교육요구도가 높게 나타났다. 코로나-19 감염관리 수행도는 연령(F=6.81, p=.001), 직위(t=2.58, p=.013)에서 통계적으로 유의한 차이를 나타냈다. 사후분석 결과 30세 미만보다 40세 이상 연령 그룹에서 감염관리 수행도가 높게 나타났다. 3. 대상자의 코로나-19 감염관리 지식, 교육요구도 및 감염관리 수행도와의 상관관계를 분석한 결과 감염관리 수행도는 지식(r=.19, p=.006), 교육요구도(r=.27, p<.001)와 통계적으로 유의한 양의 상관관계가 있었으며, 코로나-19 감염관리 지식과 교육요구도(r=.15, p=.028)는 통계적으로 유의한 양의 상관관계가 있었다. 즉 지식이 향상될수록 감염관리 수행도가 높았고 교육요구도가 높을수록 감염관리 수행도가 높게 나타났다. 4. 대상자의 코로나-19 감염관리 수행도에 영향을 미치는 요인은 교육요구도(β=0.23, p=.001)과 나이군=40대(β=0.23, p=.0.29)로, 양의 상관관계가 있었으며, 회귀모형의 전체 설명력은 11%로 나타났다.
이상의 연구 결과를 바탕으로 코로나-19 확진 환자를 직접적으로 간호하는 전담병원 간호사의 코로나-19 감염관리 교육은 교육요구도에 근거하여 이루어져야 하며 현 상황이 반영된 실제적이며 체계적인 교육이 이루어져야 할 것이다. 국내 코로나-19 대응 전담병원 간호사를 비롯하여 다른 직종의 의료인을 대상으로 반복 연구가 필요할 것이며 또한 코로나-19 유행이 종식된 후 비교 연구와 함께 감염관리 수행도 증진을 위한 다양한 탐색적인 연구가 이루어지길 제언한다.
This is a descriptive study intended to provide basic data on developing COVID-19 infection control education by identifying the following among nurses working in COVID-dedicated hospitals: knowledge, educational needs, level of performance, and how the knowledge and educational needs affect the level of performance. The purpose of this study was explained to the participants before data collection. The participants were 212 nurses working at COVID-dedicated national and public hospitals in S, G, B, and D metropolitan cities from September 13 to September 28, 2021. They agreed to voluntarily participate in the study. The collected data were analyzed using the IBM SPSS Statistics 26.0 program and the following analyses were performed: frequency, percentage, independent t-test, one-way ANOVA, Scheffe''s post-test, Pearson''s correlation coefficient, and stepwise multiple regression analysis.
The results of this study are as follows. 1. The mean participants’ knowledge of COVID-19 infection control was 17.58±2.60 out of 25, educational needs was 4.06±0.77 out of 5, and infection control performance was 3.58±0.36 out of 4. 2. In the data regarding COVID-19 infection control knowledge, according to the general demographics of the participants, a statistically significant difference was found in the following categories: age (F=6.35, p=.002), marital status (t=-2.33, p=.021), clinical experience (F=5.05 p=.007), working department (F=4.00, p=.020), position (t=3.44, p=.001). The post-analysis indicated knowledge was higher in the group over 40 years old than in the group under 30 years old. Moreover, the level of knowledge was higher in the group with clinical experience over five years than in the group with one to five years of clinical experience. For infection control educational needs, a statistically significant difference was found in the clinical experience (F=4.36 p=.014) and position (t=2.14, p=.034) of the participants. The result of the post analysis also revealed that the educational needs were higher in groups with more than five years of clinical experience than in groups with one to five years of clinical experience. For level of COVID-19 infection control performance, a statistically significant difference was found in the demographic variables of age (F=6.81, p=.001), position (t=2.58, p=.013). As a result of the post analysis, we also found that infection control performance was higher in participants over 40 years of age than in those under 30 years of age. 3. Analysis of the correlations between the subject''s COVID-19 infection control knowledge, educational needs, and infection control performance revealed infection control performance was positively related to knowledge (r=.19, p=.006) and educational needs (r=.27, p<.001). There was a statistically significant positive correlation between COVID-19 infection control knowledge and educational needs (r=.15, p=.028). In other words, the greater the knowledge and educational needs, the better the infection control. 4. The factors influencing the participants’ COVID-19 infection control performance include the total educational needs (β=0.23, p=.001) and age group (β=0.23, p=0.29). A positive correlation was found between them, and the overall explanatory power of the regression model was 11%.
Based on the research results, we recommend that COVID-19 infection control education should be conducted based on the educational needs of nurses caring for confirmed patients at COVID-dedicated hospitals. A practical and systematic educational system considering the participants’ realistic situation is necessary, and repeated research is needed for all medical personnel across Korea. In addition, it is suggested that various exploratory studies should be conducted along with comparative studies after the end of the COVID-19 pandemic, to promote more effective infection control measures.