메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

라은희 (영남대학교, 영남대학교 대학원)

지도교수
이지민, 최은실
발행연도
2022
저작권
영남대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

이용수21

표지
AI에게 요청하기
추천
검색

이 논문의 연구 히스토리 (3)

초록· 키워드

오류제보하기
This study was conducted to examine the dual mediated effect of internalized shame and ambivalence emotional expressiveness in the relationship between parental reaction to child’s negative emotions perceived by university students and social anxiety. To that end, an online survey was conducted for male and female university students from colleges in Korea, and a total of 350 answers were used as the final analysis material. The collected materials were analyzed by utilizing SPSS 25.0 and SPSS Macro. The results of this study are as follows.
First of all, internalized shame had a full mediating effect on the relationship between parental reaction to child’s negative emotions and social anxiety. The results indicated that it can be seen that university students who grew up receiving inappropriate responses from their parents to negative emotional expressions experience internalized shame and eventually lead to social anxiety.
Secondly, ambivalence emotional expressiveness had a full mediating effect on the relationship between parental of reaction to child’s negative emotions perceived and social anxiety. These results imply that it can be seen that university students who grew up receiving inappropriate responses from their parents to negative emotional expressions experience ambivalence in emotional expression, which eventually leads to social anxiety.
Lastly, internalized shame and ambivalence emotional expressiveness had a full double mediating effect on the relationship between parental reaction to child’s negative emotions and social anxiety. Such results show that when consulting university students complaining of social anxiety, it is considered necessary to confirm not only social anxiety symptoms but also an individual''s internalized shame and emotional expression ability.
Based on these results, it is anticipated that basic data on possible interventions to alleviate social anxiety in counseling or education in which university students who have experienced inappropriate reaction from their parents to child’s negative emotions in their growth stages complain problems such as social anxiety would be established.

목차

Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 목적 및 필요성 1
2. 연구문제 6
3. 연구모형 6
4. 용어정의 7
1) 사회불안 7
2) 부정적 정서표현에 대한 부모 반응 7
3) 내면화된 수치심 8
4) 정서표현 양가성 8
Ⅱ. 이론적 배경 9
1. 사회불안 9
1) 사회불안의 개념 9
2) 대학생의 사회불안 11
2. 부정적 정서표현에 대한 부모 반응 12
1) 부정적 정서표현에 대한 부모 반응의 개념 12
2) 부정적 정서표현에 대한 부모 반응과 사회불안의 관계 15
3. 내면화된 수치심 16
1) 내면화된 수치심의 개념 16
2) 내면화된 수치심과 사회불안의 관계 18
4. 정서표현 양가성 19
1) 정서표현 양가성의 개념 19
2) 정서표현 양가성과 사회불안의 관계 21
5. 측정 변인 간 관계 22
1) 부정적 정서표현에 대한 부모 반응과 내면화된 수치심의 관계 22
2) 부정적 정서표현에 대한 부모 반응과 정서표현 양가성의 관계 23
3) 내면화된 수치심과 정서표현 양가성의 관계 25
4) 부정적 정서표현에 대한 부모 반응, 내면화된 수치심, 정서표현 양가성, 사회불안의 관계 26
Ⅲ. 연구방법 28
1. 연구대상 28
2. 연구절차 30
3. 측정도구 30
1) 사회불안 30
2) 부정적 정서표현에 대한 부모 반응 31
3) 내면화된 수치심 32
4) 정서표현 양가성 33
4. 자료분석 35
Ⅳ. 연구결과 36
1. 주요 변인들의 기술 통계치 및 변인 간 상관관계 36
2. 부정적 정서표현에 대한 부모 반응과 사회불안 간의 관계에서 내면화된 수치심과 정서표현 양가성의 매개효과 37
1) 부정적 정서표현에 대한 아버지 반응과 사회불안 간의 관계에서 내면화된 수치심의 매개효과 37
2) 부정적 정서표현에 대한 어머니 반응과 사회불안 간의 관계에서 내면화된 수치심의 매개효과 39
3) 부정적 정서표현에 대한 아버지 반응과 사회불안 간의 관계에서 정서표현 양가성의 매개효과 40
4) 부정적 정서표현에 대한 어머니 반응과 사회불안 간의 관계에서 정서표현 양가성의 매개효과 41
3. 부정적 정서표현에 대한 부모 반응과 사회불안 간의 관계에서 내면화된 수치심과 정서표현 양가성의 이중매개효과 43
1) 부정적 정서표현에 대한 아버지 반응과 사회불안 간의 관계에서 내면화된 수치심과 정서표현 양가성의 이중매개효과 43
2) 부정적 정서표현에 대한 어머니 반응과 사회불안 간의 관계에서 내면화된 수치심과 정서표현 양가성의 이중매개효과 46
Ⅴ. 논의 및 결론 49
참고문헌 55
부록 69
Abstract 81

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0