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논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

정인호 (전북대학교, 전북대학교 일반대학원)

지도교수
조해성
발행연도
2022
저작권
전북대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

이용수4

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이 논문의 연구 히스토리 (4)

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When damage occurs to structures, such as an aircraft wing or rotorcraft blades, it is generally initiated locally and spreads to the entire structure. To prevent the destruction of the entire structure due to the damage occurring in a local area, it is important to detect and act on damage at an early stage through real-time monitoring of the entire structure. Techniques for detecting structural damage include modal based detection techniques and strain-based detection techniques. However, these techniques can change the dynamic characteristics of a structure by attaching a sensor to the structure and it may require a large amount of sensor to increase detecting resolution. To compensate for those shortcomings, research on displacement/strain measurement using a non-contact method, Digital Image Correlation(DIC), has been conducted. DIC is a technique to measure the deformation and displacement of a structure using images before and after the deformation of the structure. In addition, it is relatively straightforward to achieve the real-time monitoring of the structures by using the DIC equipment. In this paper, a method for monitoring the presence or absence of damage and the location of the damaged area is developed by using the Class Activation Map(CAM) network, a kind of explainable artificial intelligence technology. To generate training data, the finite element method is used to obtain the displacement/strain of a target structure. The developed CAM network can classify the presence or absence of damage by considering the strain fields. Moreover, the relevant result of the CAM network is the CAM image which indicates a damaged location of the structure. Finally, the present CAM network for damage detection will be validated by considering the DIC experimental data of tensile specimens

목차

제 1 장 서론 1
1.1 논문 배경 1
1.2 선행 연구 현황 3
1.3 연구 목적 및 범위 4
제 2 장 손상 예측 class activation map(CAM) 신경망 5
2.1 평판의 DIC 모사 데이터 7
2.2 CAM 신경망 입력 데이터 전처리 9
2.3 CAM 신경망 구성 11
2.4 CAM 신경망 출력 데이터 후처리 14
제 3 장 CAM 신경망 최적화 15
3.1 부영역의 크기에 따른 비교 16
3.2 필터의 크기에 따른 비교 20
제 4 장 CAM 신경망의 손상 예측 결과 23
4.1 DIC 데이터의 노이즈 모사 23
4.2 실험 모사 데이터의 손상 예측 결과 26
제 5 장 ASTM D638 Type 1 실험 31
5.1 학습 데이터 생성 32
5.2 CAM 신경망 학습 34
5.3 CAM 신경망 수치적 검증 34
5.4 DIC 실험데이터 획득 36
5.5 실험데이터의 손상 예측 결과 40
제 6 장 결론 45
참고문헌 47

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