건강은 사회·경제·문화에 걸쳐 모든 부분에서 영향을 끼치기에 의료자원을 모든 국민에게 공정하고 효율적인 방식으로 배분하는 것은 언제나 중요한 해결 과제이다. 이에, 정부에서는 의료자원 부족 및 지역 간 불균형 문제를 해소하기 위해 필수의료 취약지역을 선정하고, 해당 취약지에 시설 및 인력을 지원하는 등 보건의료 공급이 원활하도록 다양한 지원사업을 수행하고 있다. 그러나, 접근성을 측정하는 데 현실적인 교통상황 등이 반영되지 못하여 의료취약지임에도 지원사업에서 고려되지 못하는 지역이 발생하고 있다. 따라서, 본 연구는 경기도를 사례 지역으로 선정하여 특정 지역의 교통규제나 시간대에 따라 다르게 발생하는 교통 체증 등을 고려한 접근성 측정 방법을 토대로 의료취약지를 분석하고자 하였다. 이를 위한 본 연구의 절차를 간략하게 설명하면 다음과 같다. 첫째, 이론적 고찰 및 선행연구 검토 부문에서는 의료전달체계에 관한 법·제도, 의료 접근성에 관한 선행연구, 지도 서비스의 Open API를 활용한 선행연구 등을 검토하여 본 연구의 필요성을 도출하였다. 둘째, 의료취약지 분석 부문에서는 분석에 필요한 통계 및 공간데이터를 수집하고, 해당 데이터를 바탕으로 지도 서비스의 경로 안내 API를 활용하여 의료시설과 의료 수요자 간의 실시간 교통상 황을 반영한 이동시간을 수집하였다. 이후, 매년 보건복지부와 국립 중앙의료원에서 수행하는 의료취약지 모니터링 연구를 기반으로 의료취약지 지원사업에 근거가 되는 의료취약지를 도출하였다. 다음으로, 2SFCA(Two-Step Floating Catchment Area)를 이용하여 지역간 의료 공급량의 격차를 분석한다. 마지막으로, 본 연구의 결과물과 의료취약지 모니터링 연구의 결과물을 비교·검증하고, 지도 서비스의 Open API를 적용한 의료취약지 분석 방안을 제시하였다. 이러한 결과들은 향후 보건 의료분야 정책 및 의료취약지 지원사 업 수립 시에 정책 입안자 및 의료분야 종사자에게 과학적인 의사 결정을 지원하기 위한 기초자료로 활용될 수 있으며, 의료분야 외에도 여러 시설의 접근성 측정, 공공시설의 취약지, 도시기반시설 입지 계획 등의 다양한 분야에 분석 방법으로 적용될 수 있을 것으로 판단된다.
Distributing medical resources to all the people in fair and efficient method is always an important issue to be resolved since health imparts marked effects on all areas including society, economy and culture. Accordingly, the government is implementing diversified support projects to enable harmonious supply of public health and medical services including designation of regions with vulnerability in essential medical services and provision of supports for facilities and manpower, etc. to resolve the lack of medical resources and inequality thereof between the regions. However, regions that are excluded from considerations for designation for support project although they are medically vulnerable regions due to failure to reflect realistic traffic situations in measuring accessibility. Therefore, This study aims to analyze medically vulnerable regions based on accessibility measurement method that considers traffic congestion occurring differently depending on the traffic control or time sector of specific regions by selecting Gyeonggi-do as the case region. Brief explanation on the procedures of this study for this purpose is as follows. First, need for this study was deduced by reviewing legal system on medical delivery system, preceding studies on the medical accessibility and preceding studies that utilized Open API of map services, etc. in the theoretical consideration and preceding study review section. Second, in the medically vulnerable region analysis section, time taken for transfer that reflected the real-time traffic situation between the medical facilities and users was collected by collecting statistical and spatial data necessary for analysis and by utilizing route guidance API of map services based on the corresponding data collected. Then, medically vulnerable regions, which are the foundation for projects for provision of supports to medically vulnerable regions, based on the medically vulnerable region monitoring researches conducted by the Ministry of Health and Welfare and National Medical Center every year. Then, gap in the extent of medical services provided between the regions is analyzed by using Two-Step Floating Catchment Area (2SFCA). Lastly, comparative verification is made between the outcomes of this study and the results of medically vulnerable region monitoring researches for presentation of the means of analyzing medically vulnerable regions by applying Open API of map services. It is determined that the results of aforementioned approaches can be used as basic data to support to policy makers and workers in medical areas in their scientific decision making at the time of establishment of public health and medical service polices as well as project to provide support to medically vulnerable regions in the future, and be applied as an analytical method in diversified fields including not only medical fields but also in the measurement of accessibility of various facilities, vulnerable regions of public facilities and plan for location of urban infrastructure, etc.