본 연구에서는 경도지적장애 성인을 대상으로 추론능력 발달 수준과 특성을 알아보고, 각 하위 유형별 간의 발달을 분석하여 언어적 중재에 있어 교육자료의 기초자료로 활용하는 데 목적이 있다. 연구 대상은 만 17-22세이면서 언어연령이 6-8;11에 해당하는 경도지적장애 성인 15명과 언어연령을 일치시킨 일반아동 15명으로 총 30명 대상으로 하였으며, 단어유추 추론능력 평가과제, 함축의미 추론능력 평가과제, 상황인과 추론능력 평가과제를 사용하여 진행하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 두 집단 간 추론능력 전체 점수 결과, 경도지적장애 성인 집단보다 언어연령 일치시킨 일반아동 집단의 평균 점수가 더 높은 것으로 나타났다. 둘째, 두 집단 간 단어유추 추론능력, 함축의미 추론능력, 상황인과 추론능력의 평균 점수 결과, 각 유형별 추론능력에서 모두 경도지적장애 성인 집단보다 언어연령 일치시킨 일반아동 집단의 평균 점수가 더 높았다. 셋째, 단어유추 추론능력은 기능, 반대, 범주, 순서 하위 유형별로 나누어 분석하였다. 그 결과, 두 집단 모두 순서, 기능, 반대, 범주 유형 순으로 높은 점수를 나타냈다. 경도 지적장애 성인 집단의 하위 유형별 평균 점수는 언어연령 일치시킨 일반아동 집단 평균 점수보다 모두 낮았으나 그 차이는 유의미하지 않았다. 넷째, 함축의미 추론능력은 어휘, 구문, 맥락 하위 유형별로 나누어 분석하였다. 그 결과, 경도지적장애 성인 집단은 맥락, 구문, 어휘 순으로 높은 점수를 나타냈으며, 언어연령 일치시킨 일반아동 집단은 맥락, 어휘·구문 순으로 높은 점수를 나타냈다. 경도지적장애 성인 집단의 어휘 및 구문 유형 평균 점수는 언어연령 일치시킨 일반아동집단의 평균 점수보다 높았으며 그 차이는 유의미하지 않았다. 하지만, 맥락 유형에서는 경도지적장애 성인 집단은 언어연령 일치시킨 일반아동 집단보다 평균 점수의 점수가 낮았으며 그 차이는 유의미하게 나타났다. 다섯째, 상황인과 추론능력은 원인, 결과 하위 유형별로 나누어 분석하였다. 그 결과, 두 집단 모두 원인, 결과 유형 순으로 높은 점수를 나타냈다. 경도 지적장애 성인 집단의 하위 유형별 평균 점수는 언어연령 일치시킨 일반아동 집단 평균 점수보다 모두 낮았으며 그 차이는 유의미하게 나타났다. 본 연구를 토대로 나아가 장애 및 비장애 집단의 추론능력에 관한 언어적 중재 및 교육적 기초자료로 활용될 수 있기를 기대한다.
This study aims to investigate development level and characteristics of reasoning ability in adults with mild intellectual disability, analyze the development of each subtype, and use the results as basic data for educational materials in linguistic intervention. This study investigated a total of 30 people, including 15 adults with mild intellectual disabilities aged 17-22 and with a language age of 6-8;11 and 15 normally developing children with the matched language age. This study was conducted using word analogy reasoning ability evaluation task, implicit semantic reasoning ability evaluation task, and situational causal reasoning ability evaluation task. The results of this study are as described below. Firstly, when it comes to the total scores of reasoning abilities between the two groups, the average score of the normally developing children with the matched language age was higher than that of the adult group with mild intellectual disability. The average score of the normally developing children group with the matched language age was higher than that of adults with mild intellectual disability. Secondly, when it comes to the average scores of word analogy reasoning ability, implicit meaning reasoning ability, and situational causal reasoning ability between the two groups, for each type of reasoning ability, the average score of the normally developing children group with the matched language age was higher than that of the adult group with mild intellectual disability. Thirdly, word analogy reasoning ability was analyzed by dividing it into subtypes of function, opposition, category, and order. The results showed that the order had the highest scores in the both groups, followed by function, opposition, and category. The average scores of each subtype in the adult group with mild intellectual disability were all lower than the average scores in the normally developing children group with the matched language age, but the differences were not significant. Fourthly, the implicit meaning reasoning ability was analyzed by dividing it into subtypes of vocabulary, syntax, and context. Consequentially, context scored the highest in the adult group with mild intellectual disability, followed by syntax and vocabulary. For the normally developing children group with the matched language age, context scored the highest, followed by vocabulary and syntax. The average scores of vocabulary and phrase types in the adult group with mild intellectual disability were higher than those of the normally developing children group with the matched language age, and the difference was not significant. However, for the context type, the average score in the adult group with mild intellectual disability was lower than that in the normally developing children group with the matched language age, and the difference was significant. Fifthly, the situational causal reasoning ability was analyzed by dividing into subtypes of cause and result. The results showed that cause had the highest score in both groups, followed by result. The average score of each subtype in the adult group with mild intellectual disability was lower than the average score in the normally developing children group with the matched language age, and the difference was significant. It is expected that the results of this study can be further used as linguistic interventions and educational basic data on the reasoning ability of disabled and non-disabled groups.
Ⅰ. 서 론 11. 연구의 필요성 및 목적 12. 연구 문제 4Ⅱ. 이론적 배경 51. 경도지적장애의 언어특성 및 의사소통 능력 52. 경도지적장애의 추론 특성 71) 경도지적장애의 추론 발달 특성 72) 경도지적장애의 단어유추 추론능력 113) 경도지적장애의 함축의미 추론능력 174) 경도지적장애의 상황인과 추론능력 21Ⅲ. 연구 방법 261. 연구 대상 261) 경도지적장애 집단의 선정 기준 262) 언어연령 일치 집단의 선정 기준 262. 연구 도구 281) 연구 대상 선정 도구 282) 본 실험 도구 283. 연구 절차 321) 예비연구 322) 본 연구 324. 내용 타당도 345. 신뢰도 346. 자료 처리 35Ⅳ. 연구 결과 361. 두 집단 간의 추론능력 361) 두 집단의 추론능력 전체 점수 결과 362. 두 집단 간의 단어유추 추론능력(기능/반대/범주/순서)에 따른 차이 361) 두 집단의 단어유추 추론능력 전체 점수 결과 362) 두 집단 간의 단어유추 추론능력 하위 유형별 점수 결과 373. 두 집단 간의 함축의미 추론능력(어휘/구문/맥락)에 따른 차이 381) 두 집단의 함축의미 추론능력 전체 점수 결과 382) 두 집단 간의 함축의미 추론능력 하위 유형별 점수 결과 384. 두 집단 간의 상황인과 추론능력(원인/결과)에 따른 차이 391) 두 집단의 상황인과 추론능력 전체 점수 결과 392) 두 집단 간의 상황인과 추론능력 하위 유형별 점수 결과 40Ⅴ. 논의 및 결론 421. 논의 및 결론 422. 연구의 제한점 및 제언 46참고문헌 47영문초록 55부 록 57부록 Ⅰ. 연구 참여 동의서 58부록 Ⅱ. 단어유추 추론능력 평가과제 59부록 Ⅲ. 단어유추 추론능력 검사지 62부록 Ⅳ. 함축의미 추론능력 평가과제 64부록 Ⅴ. 함축의미 추론능력 검사지 65부록 Ⅵ. 상황인과 추론능력 평가과제 67부록 Ⅶ. 상황인과 추론능력 검사지 71