메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
역사교육연구회 역사교육 역사교육 제92집
발행연도
2004.12
수록면
1 - 27 (27page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
Changing social and political realities have forced historians to rewrite history from the new points of view afforded by the present. They have also required history educators to revise history courses to make them relevant to the social demands of the time. Historians of every generation have asked new questions of the past, have adopted new points of view, and have shifted their foci so as to give meaning to different experiences of their predecessors. Because the world history curriculum has never transcended the conceptual framework of "Asia vs. Europe", Eurocentrism, together with Sino-centrism, continue to influence the conceptualization of world history by visualizing Europe and China as the two principal centers of cultural creation and diffusion. Today, peoples in every corner of the world have, more than ever, interacted with inescapable intensity. This changing world situation points out the limit of the world history conceptual framework of Asia vs. Europe. High school world history courses and textbooks must be unshackled from the old conceptual framework of world history and give attention to new problems and issues created by increasing cultural pluralism and intensified global interdependence in the present world. Students should have an understanding of world history from a global perspective in order to cope with the intensification of global interdependence today.

목차

1. 머리말
2. 내용 선정과 구성 원리로서 상호관련성
3. 상호연결성의 관점에서 본 아프로-유라시아 지역 주민들의 경험
4. 다양한 집단들의 참여와 상호작용의 세계사 내용 구성안
5. 맺음말
Abstract

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2009-374-015494113