메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
역사교육연구회 역사교육 역사교육 제93집
발행연도
2005.3
수록면
109 - 141 (33page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
As world history education is currently facing an extreme crisis, a new strategy is desperately required for the solution. This study compares Korea's world history curriculum and that of overseas countries to derive a few major issues and proposes a new curriculum strategy.
The new curriculum strategy are as follows.
First, certain contents in world history should be explored and contained in elementary school education in order to help students establish fundamental awareness in understanding history and the world.
Second, History subject of junior high schools should be reorganized to interrelate the world history with Korean history. In this case, the contents of the World History subject may be organized according to its historical relationships with Korea or the major issues in it.
Third, world history education of high schools is required to organize the provision of mandatory and optional parts. The mandatory world history subject includes the holistic views (not comprehensive views) and the optional world history contains more varied themes and views.
Thus, world history curriculum can be based on the optimal sequence.

목차

1. 들어가는 말
2. 우리나라 세계사 교육과정의 변천과 연구 경향
3. 각국 역사교육 과정 개요
4. 학교급별 계열화에 따른 세계사 교육과정 방안
5. 맺음말
Abstract

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2009-374-015494299