신라는 935년 고려에 병합되면서 많은 부분이 계승되었다. 그 가운데 사상적 연속성은 가장 두드러진 특징으로, 고려말 조선초의 유불교체와는 전혀 다른 양상이라 할 수 있다. 그렇다면 어떻게 신라와 고려의 사상이 연속되고 있으며, 그 시대적 차이로 인해 드러나는 독자성은 무엇인가 하는 점이다. 본 논문은 신라와 고려의 불교가 국교로서 지니고 있던 특성을 중심으로 그 사상적 연속성과 독자성을 살펴보려 한다. 먼저 국교로서의 공인과 국가적 행사에 관한 내용이다. 신라는 불교의 공인 이후 무속을 극복해 가는 과정이라 할 ‘前佛시대 칠처가람설’을 통해서, 고려는 태조 왕건의 불교통합정책에 의거하여 각각 그 특색을 띠게 되었다. 이들의 시대성을 비교해서 사상적 연속성을 짚어 보았다. 신라의 불교는 신사조로 유입되어 재래의 신앙체계를 극복하고 구유식과 신유식, 화엄종과 법상종, 선종 등이 뿌리내렸다면, 고려는 불교 내에 잡다한 신앙들을 포용해 나간 시대적 간격을 보이고 있다. 특히 불교를 최고의 지위에 두고 이들을 階序的으로 포용하였다. 때문에 고려는 불교국가라기 보다 다종교사회라고 하는 견해까지 있기도 하다. 한편 신라와 고려의 불교는 호국불교라는 공통분모 속에서도 독자성을 보이고 있다는 점이다. 이는 백고좌법회, 팔관회, 연등회와 같은 호국도량법회의 개최를 의미한다. 신라에서 시작된 이 법회들은 고려에서 더욱 심화되었고 그 횟수가 잦아졌다. 또한 신라에서는 몇몇 고승들이 강경하던 행사가 고려에서는 經行과 같이 전 국민이 참여하는 축제로 되었다는 점이다. 그리고 신라불교가 많은 주석서를 낸 학파성을 띤 불교였다면, 고려는 종파성이 강한 종합불교적 성격을 나타내었다. 신라의 사찰은 왕명에 의해 그 소속업이 바뀐 사례가 많지만, 고려는 태조의 유훈으로 이를 금지한 점이 비견된다. 다음으로 신라와 고려의 불교가 가지고 있는 국제교류와 시대성에 관한 문제에 접근해 보았다. 신라와 고려로 유입된 불교경전을 통한 인도불교적 요소와 중국불교의 영향으로 구분해 보았다. 신라불교는 인도불교적 요소로서 『섭대승론』의 유행과 주석, 혜초의 『왕오천축국전』에 나오는 인도의 논서들에서 그 특징을 찾아 보았다. 고려불교는 신라 성덕왕 이래 유행한 중국불교적 요소가 더욱 번성하여 각 종파의 조사설로 나타난 특징이 보이고 있다. 고려는 중국 측의 요청으로 불경을 전해 주는 등 상호교류적인 측면을 보인다는 사실이다. 이를 시대성의 측면에서 보면, 신라의 불교가 고려로 이어져 그 연속성을 보이면서 사상적으로 난숙기를 연 반면에, 고려의 불교는 더 이상의 건강성을 유지하지 못해 주자학의 배불논리에 밀려 주도적 사상체계에서 밀려나게 되었다.
Korye upheld many traditions from Silla when they were united in 935. Among them, the ideological continuation was remarkable. This was absolutely different from the change of leading ideology from Buddhism to Confucianism between the end of Korye and the early stage of Chosun. Thus, I focus my eyes on how Silla's ideology could be continued to Korye and what the ideological peculiarity of the two dynasties was. This study will illustrate the ideological continuity and peculiarity of the two dynasties as the Buddhistic countries. First, I analyzed the official recognition of Buddhism and the national events. The leading ideology of Silla was characterized through "Chilchegaramsul(seven temple story) of Pre-Buddhistic Era" which could be the process to overcome shamanism after official recognition of Buddhism. That of Korye was characterized on the basis of the integration policy of Buddhism. Accordingly, I analyzed the ideological continuity by comparing the indication of time between the two dynasties with each other. For instance, Silla overcame the existing religious system by accepting Buddhism as a new trend of thought; thus, the old-Vijnaptimatrata, the new-Vijnaptimatrata, Whaermjong, Bupsangjong, and Sunjong could be settled down. However, Korye tolerated the various traditional religions which could be survived in the name of Buddhism. Especially, Korye put the Buddhism on the top and recognized other religions hierarchically; therefore, some people argue that Korye allows many different religions. On the other hand, the Buddhism of Silla and Korye had its peculiarity despite the fact that Buddhism of both countries had the Buddhist service meetings, such as "Backgojwabupwhe," "Palgwanwhe," and "Yeondeungwhe," to protect the countries. These kinds of Buddhist meetings which was begun in Silla were more emphasized and frequented in Korye. For instance, the Buddhist lecture meetings directed by a few Buddhist priests in Silla became a festival in which people paraded by putting the Buddhist scriptures on their heads. In addition, the Buddhism of Silla showed an academic trend which produced lots of notes and commentaries about the Buddhist scriptures; however, the Buddhism of Korye showed a character of mixed Buddhism emphasizing the sects. Furthermore, The Buddhist temples in Silla could change their sects by the oder of king; however, this kind of change was prohibited in Korye, according to the first king's the teachings of departed. Finally, I have studied the role of international exchange and the trend of time which we can find in the Buddhism of Silla and Korye In doing so, I mainly focused on the elements of Indian Buddhism and the influences of Chinese Buddhism. I found the main characters of Silla Buddhism in the Buddhist meetings to lecture the "Supdaeseungron," which had the Indian Buddhist elements, including the publication of its notes and the Indian Buddhist books mentioned in Hecho's "Wangochunchukkukjeon". I also found the main character of Korye Buddhism in the fact that the elements of Chinese Buddhism had become popular since the era of the king of Sungduck of Silla and in the tradition which emphasized the succession to the leadership of Buddhist sects influenced by Chinese Buddhism. In fact, Korye exchanged the Buddhist scriptures with China. When we see these characters in terms of the trend of time, Silla Buddhism attained full maturity by continuing its thought to Korye, while Korye Buddhism was begun to be alienated from the leading ideology because of the anti-Buddhistic theory of Juja study, by not keeping its wholesome ideas.