도시철도 신호시스템은 초기 기계식 신호장치(완목식)에서 발리스 형태의 전기/전자식 신호장치인 ATS / ATC를 거쳐 최근에는 경전철 도입과 함께 무선통신기반의 시스템인 CBTC가 사용되고 있다. 동 시스템의 (CBTC) 도입은 도시철도의 완전자동무인운전을 가능하게 하였으며, 이로 인한 시스템의 변화는 기관사, 유지보수인력 및 역사관리인원 등의 인력 최소화로 운영비 절감, 무인운전으로 인한 종합관제실 집중 제어로 다양한 수송수요의 변화에도 탄력적 대응이 가능하게 되는 등, 향후 도시철도 운영에 새로운 트랜드로 자리매김을 할 수 있을 것이다. 그러나 이러한 무인운전의 장점은 사람이 없음으로 인하여 발생할 수 있는 문제점 들을 시스템에서 안전 하도록 보완이 가능하여야만 하지만 도입초기의 시행착오로 인한 몇 가지 문제점들이 발생하고 있다. 본 장에서는 이러한 문제점에 대한 개선방향들에 대하여 논의코자 한다.
Initially, mechanical signal apparatus was used as an Urban Railway Signal System. And recently, CBTC which system is based on radio communication is used with the introduction of Light train through ATS/ATC which is a form of a BALISE of electric/electronic signal apparatus. The introduction of CBTC makes perfect automatic unmanned operation possible. Also this change of system facilitate the reduction of operating expenses through the minimum of manpower such as driver, maintenance manpower and manpower of the station management and enables flexible response though diverse change of transportation demand with center control system of control room through unmanned operation. So, it can turn itself as a new trend of urban railway management henceforth. However, there are several problems which can occur because of a trial and error in the early introduction. The improvement direction of the following problems will be discussed in this chapter.