이 연구의 목적은 중, 고등학생의 방과후 학교체육프로그램 참여 유무, 성별, 학교 급에 따라 신체적 자기개념의 차이가 있는 지를 알아보는데 있다. 이를 위해 중, 고등학교 학생 597명을 편의표본추출법을 이용하여 연구대상자를 선정하였다. 1학기의 방과후 학교체육프로그램 신체활동이 끝날 무렵 신체적 자기개념 척도를 사용하여 연구대상자들을 측정하였다. 측정자료는 기술통계와 두 표본 t 검정을 통해 분석되었으며, 결과는 다음과 같다. 첫째, 참여 유, 무 별로는 참여집단이 비참여 집단보다 자기개념의 모든 요인에서 유의하게 더 높게 나타났다. 둘째, 성별로는 남학생이 여학생보다 스포츠유능 감, 외모, 건강, 신체 활동, 지구력 등의 자기개념 요인에서 더 높게 나타났다. 셋째, 학교 급에서는 고등학생이 중학생보다 지구력, 신체전반 요인 에서 더 높게 나타났다.
The purpose of this study is to see whether there is any difference in self-concept of physical body by participation in the after-school P.E program in middle and high schools, sex, and school level. In order to see the difference in the self-concept of physical body, a survey was carried out targeting 597 middle and high school students by use of the method of sampling at the time when the after-school P.E program for 1st semester. The measured data was analyzed by descriptive statistic and T-test of the two sampling and the results are as followings. First, this study shows that the group of students that participated in the program showed higher significant difference than the groups that did not. Second, this study shows that the male students had the higher level than female students in five factors such as sports competence, health, physical activities, stamina, etc. Third, this study shows that the high school students had higher level than the middle school students in the factors such as appearance, stamina and Whole Body.