국내 커피시장은 지난 10년간 급격하게 성장해왔으며, 커피 시장의 경쟁은 더욱 심화될 것으로 보인다. 이에 본 연구에서는 국내에서 가장 많은 점포를 보유하고 있는 7개 커피 전문점 브랜드를 대상으로 각 브랜드간의 유사성 및 선택속성에 대한 경쟁우위를 다차원척도법을 활용하여 분석하고자한다. 브랜드 유사성 분석 결과, 스타벅스, 이디야커피, 카페베네는 다른 커피 브랜드와 달리 차별화된 이미지를 확보하고 있는 것으로 나타났으며, 탐앤탐스, 커피빈&티리프, 할리스, 엔제리너스는 비교적 고객에게 인식되고 있는 이미지가 차별화되고 있지 못함에 따라 치열한 경쟁관계에 있다고 나타났다. 커피전문점의 선택속성을 커피품질, 메뉴다양성, 실내인테리어, 접근성, 가격적절성, 인적서비스, 위생, 좌석편리성의 8항목으로 구성하여 분석한 결과, 스타벅스는 커피품질, 메뉴 다양성, 인적 서비스 항목에서 가장 높은 수준의 경쟁우위를 확보하고 있는 것으로 나타났으며, 카페베네는 접근성, 메뉴 다양성, 실내 인테리어, 좌석편의성 및 위생 항목에서 가장 높은 것으로 나타났다. 이디야 커피는 가격 적절성 항목에서 다른 경쟁 브랜드보다 비교적 높은 경쟁우위를 나타내고 있는 것을 확인해 볼 수 있었다. 이러한 연구를 바탕으로 본 연구에서는 커피 브랜드에 대해 도움이 될 수 있는 몇 가지 시사점을 제시하였다.
The domestic coffee market has grown rapidly over the past 10 years, competition in the coffee market seems to be deepening. In this study, a coffee shop that has the most stores in the domestic brand and select properties on the similarity between each brand a competitive advantage by using multidimensional scaling to analyze. Brand similarity analysis, Starbucks, Ediya Coffee, Caffe Bene other coffee brands, unlike in gaining a differentiated image showed relatively Tom n Toms, The Coffee Bean & Tea Leaf, Hollys, Angel-in-us Coffee customers to recognize inability to images that are not differentiated and showed that the fierce rivalry. Coffee quality, menu variety, interior, accessibility, affordability, human services, sanitation, seat convenient composed of 8 items by analyzing the properties of the selection of coffee shops, Starbucks coffee quality, menu variety, and human services in the topic showed the highest level and gain a competitive advantage in accessibility, menu variety, interior, seats, convenience and sanitation items from Caffe Bene was the highest. Ediya Coffee was able to see that indicates that the item is relatively higher than other competing brands in the competitive advantage of affordability. Based on these studies, this study presented several suggestions that may be helpful for a coffee brand.