메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
김내리 (서울대학교)
저널정보
한국실내디자인학회 한국실내디자인학회 논문집 한국실내디자인학회 논문집 제24권 제3호
발행연도
2015.6
수록면
205 - 212 (8page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This study starts at the at-risk children(the students in the margins)" needs for the inclusive education environment who increased lately. It is studied in the limited scope, which is about spacially "playground" and "Sensory integrative therapy" in terms of the special education therapy.
The 6 environmental setting principles are suggested, which is redefined in terms of suitable for applying to the environment design based on the training way and arbitration principle of J. Ayres" Sensory integrative therapy. And then various environment design methods are drawn from above-mentioned 6 principles, they are categorized in 4 elements for environmental setting - sensory element, behavior element, mental element and design expression element.
This trial brings daily practice of therapeutic stimulate to sensory integration dysfunction children, and sensory experiential diversity promoting development to general children. Expecially it has some advantage that at-risk children(the students in the margins) feel a sense of belonging as a member of society.

목차

Abstract
1. 서론
2. 통합교육에서의 놀이, 놀이터에서의 통합개념의 재조명
3. 감각통합이론과 중재에 기반을 둔 포용 지향 환경 setting
4. 포용적 환경을 위한 감각통합지원적 환경 setting의 원리 및 환경 setting 요소와 특성
5. 결론
참고문헌

참고문헌 (19)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2016-619-001634464