본 연구의 목적은 스트레스 하위요인과 불안과의 관계에서 성격유형의 조절 효과를 검증하는 데 있다. 이를 위해 서울에 있는 3개 대학의 여자 대학생을 대상으로 불안, 스트레스, 성격 유형 척도로 구성된 설문지 조사가 이루어졌다. 불안을 종속 변인으로 하여 단계별로 스트레스 하위요인과 성격유형을 독립 변인으로 투입하고, 성격유형과 스트레스 하위요인의 상호작용을 독립 변인으로 투입하여 위계적 조절 회기 분석을 하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 스트레스 하위요인 좌절감과 낮은 통제능력은 불안에 정적인 영향을 주는 것으로 나타났고, 조절 변인인 성격유형을 새롭게 추가로 투입한 결과, 통계적으로 유의미하게 설명력이 증가하였다. 독립변수와 조절변수의 상호작용을 투입한 결과, 좌절감은 불안을 설명하는데 주 효과도 유의미하고 성격유형과의 상호작용도 유의미했다. 그러나 통제능력은 주 효과는 유의미하였으나, 성격유형과의 상호작용은 유의미하지 않게 나타나서, 조절 변인으로서 성격유형의 역할은 좌절감을 통해서만 나타났다. 둘째, 스트레스 하위 요인과 성격 유형과의 상호작용에서 불안 수준이 높아지는 상황을 검토한 결과, 좌절감이 높으면서 A 유형 성격일 경우 불안이 가장 높고, 좌절감이 낮으면서 B 유형 성격일 경우 불안이 가장 낮았다. 좌절감 수준이 같더라도 A 유형 성격의 경우 불안 수준이 B 유형 성격보다 더 높게 나타났다. 이는 불안과 좌절감과의 관계에서 성격 유형이 조절 변인으로 작용하고 있다는 것을 의미한다. 본 연구의 의의는 성격 유형의 조절 효과를 살펴봄으로 여자 대학생의 불안을 조망하고, 교육 현장에서의 상담의 효과적 개입에 대한 방향성을 제시했다는 데 있다.
The purpose of this study was that for verifying the moderating effect of personality types in the relationship between anxiety and stress. For this, a questionnaire survey, made up with a scale of anxiety, stress, and personality type was conducted to female university students. The anxiety is in the dependent variables, step by step that is put into sub-factor of stress, and personality type, as an independent variable. Next, put into personality type and interactions of sub-factors of stress, as independent variables, hierarchical regression analyzes were conducted. Results derived from Hierarchical regression analysis are as follows. First, the frustration and low control ability showed that the positive effect on anxiety. When personality type was put into is a moderating variable, the increase of explanatory power was statistically significant. When the interacting variable of the independent variables with the moderating variables was put into, main effects of frustration is significant to describe the anxiety, the interacting variables of frustration and personality type turned out to have a significant impact on anxiety. However, main effect of control ability is significant, but the interaction of control ability with personality type was not significant. The role of personality types as moderating variables were significant through the frustration variable. Second, we examined the situation where is a higher anxiety level in interaction between the stress sub-factors and personality type. As a result, if they have high frustration and A type personality, showed highest anxiety, and if have low frustration and B type personality, showed lowest anxiety. Even if they have a equal level of frustration, showed a high level of anxiety than B type personality when have A type personality. This is means that personality type is acting as a moderating variable in the relationship between anxiety and frustration. This study"s significance is can find in that, it examined the anxiety of female college students through the moderating effects of personality type and proposed a direction to effective counseling intervention.