서울의 정체성을 위한 보행환경 개선 방안을 도출할 목적으로 ‘디자인서울거리’ 중에서 3곳의 물리적 보행환경과 보행자들의 행태를 현지 답사하여 관찰하고, 각 거리의 환경에 대한 보행자들의 만족도와 보완 요구사항을 설문 조사하였다. 대상거리로 자연 및 인문 사회적 환경이 다른 능동로, 왕산로, 서교로가 선정되었고, 이들의 물리적 보행 환경은 여러 논문 및 도서·출판물 등을 근거로 하여 만든 분석틀에 의하여 관찰, 평가되었으며, 보행자의 행태에서는 걷기와 앉기가 중점적으로 조사되었다. 또한, 설문에서는 보행자들을 대상으로 하여 거리의 이용 형태, 접근성, 편의성, 휴식공간, 심미성, 쾌적성, 상징성, 지역 이미지에 대한 만족도와 보완요구 사항들을 조사하였다. 이들의 자료들을 근거로 하여 서울의 정체성을 위하여 더 좋은 보행환경을 구현할 수 있는 방안들을 도출하였다. 분석된 결과를 보면, 이동성, 안전성, 쾌적성 및 심미성 측면의 보행환경은 전반적으로 잘 개선되었으나 더 개선되어야할 부분들이 일부 발견되었고, 휴식 공간은 조성 된 거리도 있고 조성이 되지 않은 거리도 있었다. 보행자들의 만족도는 물리적 보행환경이 우수한 거리에서 더 높고, 휴식 공간, 보행안전시설, 편의 시설 등에 대한 보완 요구는 모든 거리에서 높은 경향이었다. 한편, 상징과 지역적 특성을 지닌 물리적 요소들은 모든 거리에서 거의 찾아 볼 수 없었는데, 이것은 기본적 디자인지침만 정해진 ‘디자인서울가이 드라인’에 근거되었기 때문으로 판단된다. 따라서 서울의 정체성 있는 보행환경을 창출하기 위해서는 첫째, 전체 가로에서 하나의 독특한 이미지를 형성할 수 있는 디자인 방향을 설정하고, 그들에 대한 세부적인 지침을 정한다. 둘째, 일반 가로의 개선은 디자인지침에 근거하여 일관성 있게 추진하고, 특화 가로는 지역특성을 반영한 맞춤식 디자인을 하여 독특하게 개선한다. 셋째, 각 가로는 이동성, 안전성, 편의성, 쾌적성 및 심미성을 지니도록 개선하고, 사업 후 계속 보완, 유지, 관리되어야 한다. 넷째, 특별지역이나 특화거리는 종합적인 계획을 세워서 장기적으로 추진해 가는 정책을 펴야한다.
The purpose of this study is to deduce the improvement plans of pedestrian environments for the identity of Seoul. To do this, we observed the physical pedestrian environments and pedestrian behavior of three ‘Design Seoul Street’. In addition, the levels of satisfaction and demands of the pedestrians on each street were done through surveys. Target streets for this study are ‘Neung Dong Ro’, ‘Wang San Ro’ and Seu Gyo Ro’. which are largely different in natural and human-social environments. The physical pedestrian environments were observed and evaluated by the analysis framework which were made on the basis of various literatures including thesis, books and the other publications. The pedestrian behavior observed in priority the working and the sitting down. In addition, the survey was conducted to walkers about the use behaviour of the streets, the satisfaction on mobility, rest space, comfortable, aesthetic, symbolic and regional images, and the supplementation request. Based on these data, we drew plans that can create the better pedestrian environments for the identity of Seoul. On the whole, mobility, safety, comfortable and aesthetic aspects were well improved, but there is still room for improvement. The rest space for pedestrians was constructed or not according to the streets. The satisfaction levels of pedestrians on these elements were generally higher in the street which has better physical pedestrian environment. The supplementation request of pedestrians on the rest space, safety facilities and convenience facilities was high trend in all streets. On the other hand, the physical elements with symbolic and regional characteristics were not almost found in all streets. This phenomenon is considered to occur because the improvements were based on the ‘Design Seoul Guideline’ with basic design guidelines. To create the pedestrian environments for the identity of Seoul, first, we have to establish the design direction capable of forming a unique image from every streets and determine detailed guidelines on them. Secondly, the improvement of general streets are conducted coherently based on the guidelines, while special streets are improved distinguishingly by customized design. Third, every streets are improved so that they can have better mobility, safety, convenience, comfortable and aesthetic, and should be complemented, maintained and managed after construction. Fourth, the improvements of special area or special streets must be carried out in the long-term by a master plan.