본 연구의 목적은 2015 개정 초등 사회과 교육과정 시안 개발에 참여한 연구진의 자전적 관점에서 개정의 기본 방향과 주요 특징 및 변화 양상을 분석하고, 개정 교육과정 적용과 관련된 후속 대책을 제시함으로써 개정 교육과정 적용 교과서 개발 및 향후 교육과정 개정을 위한 시사점을 제공하는 것이다. 이와 같은 연구 목적을 달성하기 위한 연구 내용을 정리하면 다음과 같다. 첫째, 2015 개정 초등 사회과 교육과정 시안의 기본 방향과 주요 특징을 제시하면 다음과 같다. 우선, 내용 체계 및 성취기준 측면에서 환경 확대법의 탄력적 적용 및 주제 중심의 통합적 구성 지향, 학습량 감축 및 내용 중복 해소를 통한 학습 내용의 적정화 추구, 역사 영역의 주제사적 구성 및 비중 강화, 지리 영역의 장소 및 공간적 맥락과 기능, 그리고 인간-환경 간의 관계 이해 강화, 일반사회 영역의 핵심 주제 초점화를 통한 재구조화 시도, 다양한 방식의 영역 간 통합적·유기적 내용 구성 시도, 국가 사회 요구 차원의 영토 및 통일 교육 강화 등을 추구하였다. 그리고 단원별(성취기준 그룹별) 교수·학습 방법 및 평가 측면에서는 학습 요소, 성취기준 해설, 교수·학습 방법 및 유의 사항, 평가 방법 및 유의 사항 등을 제시하였다. 둘째, 2015 개정 초등 사회과 교육과정 시안의 주요 변화 양상을 내용 구성 체제 및 내용 요소 측면에서 제시하면 다음과 같다. 우선, 3∼4학년군의 주요 변화 양상으로 교통 및 통신 수단의 내용 축소 및 생활과의 연관성 강화, 인간 생활과 환경 간의 관계 이해 강조, 지도 활용 능력 제고와 지역 특성에 대한 종합적 접근, 주민 참여 관련 내용의 간략화, 촌락과 도시의 상호의존적 관계 강조, 지역 간 경제적 상호의존성 강조 등을 제시하였다. 그리고 5∼6학년군의 주요 변화 양상으로 국토의 자연환경과 인문환경의 종합적 이해 강조, 인권 존중 노력에 대한 과거와 현재의 유기적 연계, 독창적 문화 발전 측면에서 고려 문화 소개, 민족 문화 발전 측면에서 조선의 문화 조명, 민주주의와 경제 발전 관련 내용의 영역 간 연계성 강화, 민주주의 원리 적용 범위의 순차적 접근, 세계 지리 학습 대상을 위한 공간 단위의 구체화, 독도와 남북 통일 내용의 통합, 지속 가능한 발전 개념의 관점 확장 등을 제시하였다. 셋째, 교육과정 개정에 따른 후속 대책을 제시하면, 학습량 감축에 따른 수업 운영을 위한 준비, 현장 적합성을 갖춘 교과서 구성 방안 마련, 교과서의 역사 인물 소개 방법에 대한 연구, 교육과정의 현장 적용을 위한 교사의 수업 구현 능력 신장 및 관련 지원 체제 마련, 자기 주도적이고 체험 중심적인 다양한 학습 활동이 가능한 교수·학습 환경 설비 마련 등에 대한 정책 지원이 필요하다.
The purposes of this study were to analyze the basic directions and main characteristics of revision and the patterns of changes in the draft of the 2015 social studies national curriculum for elementary school from the autobiographical viewpoint of the researchers who participated in the revision, to make suggestions for the application of the revised national curriculum, and ultimately to provide implications for the development of textbooks based on the revised national curriculum and for future revisions of the national curriculum. The contents of research conducted for these purposes are summarized as follows. First, the basic directions and main characteristics of the draft of the 2015 social studies national curriculum for elementary school were as follows. First, in the aspect of content structure and achievement standards, the revised curriculum pursued the flexible application of the expanding environment principle, topic oriented integrated composition, optimization of learning contents through reducing the amount of contents and resolving redundancy of contents, topic based composition and reinforcement of the history domain, the place and spatial contexts and functions of the geography domain, reinforced understanding of the human-environment relationship, restructuring of the general social studies domain through the focalization of key themes, various ways of content integration and organization among domains, and reinforcement of territory and unification education in response to national and social needs. In the aspect of teaching learning and assessment methods by unit (by achievement standard group), the revised curriculum presented elements of learning, explanations about achievement standards, teaching learning methods and what to be noted, assessment methods and what to be noted, etc. Second, in the aspect of content structure and elements, the patterns of main changes in the draft of the 2015 social studies national curriculum for elementary school were as follows. First, major changes in the 3rd/4th grade group were the reduction of contents related to transportation and communication means and reinforcement of relevancy to daily living, emphasis on the understanding of human-environment relationship, enhancement of abilities to use maps, comprehensive approaches to the characteristics of regions, simplification of contents related to resident participation, emphasis on interdependency between rural and urban region, emphasis on economic interdependency among regions, etc. In addition, main changes in the 5th/6th grade group were emphasis on the comprehensive understanding of the natural and cultural environment of the national territory, organic connection of efforts for human rights in the past and present, introduction of culture of the Goryeo Dynasty in consideration of the development of original culture, illumination of the culture of the Joseon Dynasty in the aspect of national culture development, reinforcement of linkage among the domains of contents related to democracy and economic development, sequential approaches to the scope of application of democratic principles, specification of space units for the objects of learning of world geography, integration of contents related to the Dok do Island and the unification of South and North Korea, expansion of the viewpoint of the concept of sustainable development, etc. Third, for the future revision of the national curriculum, policy suggestions were made as follows. It is necessary to prepare class operation in response to the reduced amount of contents, to develop textbooks with field relevance, to make research on the methods of introducing historical figures in the textbooks, to enhance teachers’ ability to implement classes for the field application of the curriculum and establish systems for providing related supports, and to prepare teaching learning environment and facilities for various self directed and experience oriented learning activities.