본 연구는 문화관광형시장 육성지원 사업 전반의 효율성 제고에 중요한 기초자료를 제공하여 향후 문화관광형시장 육성사업의 정책결정에 유용한 수단으로 활용하고자 실시된 본 연구의 분석결과에 대한 요약 및 시사점을 제시하면 다음과 같다. 첫째, 문화관광형시장의 효율성을 분석한 결과 상대적 효율성이 높게 평가된 곳은 곡성기차 마을시장, 포항죽도시장, 영해시장, 서귀포매일올레시장, 제주민속오일장, 수원팔달문시장, 자갈치시장이 투입대비 산출의 상대적 효율성이 좋은 곳으로 평가되었다. 이들 시장들은 자원에 대한 가치정도, 볼거리와 즐길거리에 대한만족도도 높게 평가되고 있으며 주변의 관광지와 연계되어 많은 관광객이 방문하고 있어 효율성이 높은 시장으로 나타났다. 반면, 29개의 분석대상이 되는 문화관광형시장의 효율성을 분석한 결과 상대적 효율성이 낮게 평가된 곳은 목포수산시장, 평택국제중앙시장, 약령시장, 양동시장 등이 있다. 둘째, 계속지원 대상 9개 시장 가운데, 서귀포매일올레시장, 수원팔달문시장이 상대적 효율성이 높은 곳으로 나타났다. 계속지원시장 가운데 금산시장이 0.707로 상대적 효율성 점수가 가장 낮은 것으로 파악되었다. 셋째, 단기지원 대상 20개 시장 가운데, 자갈치시장, 곡성기 차마을시장, 포항죽도시장, 영해시장, 제주민속오일장이 상대적 효율성이 높은 시장인 것으로 파악되었다. 단기지원시장 가운데 목포수산시장이 0.525로 상대적 효율성 점수가 가장 낮은 것으로 파악되었다. 전통시장이 살아남기 위해서는 새로운 가치를 창출해야 한다. 즉, 상품만 거래되는 공간이 아니라 서비스가 거래되고 다양한 체험이 가능한 전통시장의 ‘패러다임 시프트’를 통해 시장 자생력을 강화하고 경쟁력을 갖출 수 방안을 찾도록 지속적으로 노력해야 한다.
The purpose of this study tries to analyze the efficiency of promoting cultural tourism markets to provide as a policy-relevant informations. Data envelopment analysis about 29 cultural tourism markets results were as follows; First, the cultural tourism markets where have relative highly efficiency are Gokseong train village market, Pohang bamboo market, Young-hae market, Seogwipo Olle Market, Jeju Folk ohiljang, Suwon paldalmun market. These markets are worth much about the resource, and evaluated to see and enjoy high satisfaction with the street and in conjunction with the sights around there were many tourists visit the market with high efficiency. On the other hand, the cultural tourism markets where relative low evaluated as are Mokpo Fish Market, Central Market Pyeongtaek International, Yakryeong market among the analyzed markets. Second, Among the nine markets which supported continuously, Seogwipo Olle Market, Suwon paldalmun market was relatively high efficiency, Kumsan market was estimated to have the lowest relative efficiency score by 0.707. Third, Among the twenty markets which assisted in short-term, Jagalchi market, Gokseong train village market, Pohang bamboo market, Young-hae market, Jeju Folk ohiljang was identified as a high relative market efficiency, Mokpo fish market was estimated to have the lowest relative efficiency score by 0.525. In order to leave the traditional market alive must create new value. In other words, the product space, not only traded services are self-sustaining strengthen market transactions through the ``paradigm shift`` in a variety of experience as a traditional market and continually strive to find ways to be a competitive advantage.