메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
이종우 (명지대)
저널정보
대한건축학회 대한건축학회 논문집 - 계획계 大韓建築學會論文集 計劃系 第32卷 第5號 (通卷 第331號)
발행연도
2016.5
수록면
117 - 125 (9page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The purpose of this study was to analyze the interdisciplinary project in architectural education done by primary architectural schools in France in the 1970s. In particular we focus on two parisian schools of architecture (UPA8 and UPA3), as they developed a general pedogogical orientation which can be called “critical design” and be situated between conservative educational tradition of Beaux-Arts and extremely radical orientation of other schools. After primary analysis of pedagogical orientations, we focus on the introduction of sociology and other disciplines in architectural education and their integration in architectural design studio. Although, because of the fundamental difference between architectural design and social sciences, interdisciplinary project in architectural schools had significant difficulties, it helped discard an anti-intellectual definition of architecture long defended by the former education system represented by the Ecole des beaux-arts. We hope this research will provide a reference for a development of interdisciplinary education in architecture in Korea which is in intense phase of reorganisation since the early 2000s.

목차

Abstract
1. 서론
2. 보자르학교 건축교육의 폐지와 UPA의 출범
3. 신생 건축학교에서 설계 교육의 재고
4. 대안적 설계교육을 향한 실험
5. 결론
REFERENCES

참고문헌 (16)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2016-540-002898339