Gibrat(1931)은 기업 종업원 수를 기준으로 한 기업의 성장(종업원 수 증가)은 전년도 기업 크기(종업원 수)와 무관하다는 주장을 하였다. 이후 Gibrat를 지지하거나 부정하는 많은 후속연구들이 발표되었다. 특히 최근에 들어서는 종업원 수 이외에 순자산, 매출, 혹은 생산성 등 대안적인 기업의 크기를 측정하는 변수들을 사용한 연구가 증가하였고 종종 Gibrat의 법칙을 거부하는 연구들이 발표되었다. 또한, 그 논문들은 과거의 연구보다 통제변수(산업, 국가 그리고 기업의 규모) 등을 추가하여 변수의 다양성을 증가시키고 있다. 본 연구에서 우리는 중요한 기업성장 요인을 찾아내고 Gibrat의 법칙이 맞는지를 확인한다. 우리는 총자본, 매출 그리고 순이익 등 세 개의 다른 기업성장 대체 변수들을 사용했다. 특히, 기업가치 증가가 기업의 가장 중요한 요인임을 감안해서 기업수익을 기업성장 변수로 추가하였다. 우리는 또한 자료를 제조업과 서비스업 그리고 젊은(young) 기업과 오래된(old) 기업으로 구분하였고, 이들이 기업성장과 기업성장 결정요인에 미치는 영향을 관찰하였다. 본 논문은 각기 다른 기업의 성장 대용변수에 따라서 각기 다른 중요한 성장 결정변수가 있음을 확인하였다. 예를 들어서, 계수의 크기의 관점에서 볼 때 R&D 지출과 ROA가 총자본 증가에 가장 중요한 요인이며 또한, R&D 지출과 투자가 매출증가에 중요한 요소이고, 부채비율이 순이익증가에 가장 중요한 요인임을 확인하였다. 그리고 논쟁의 여지는 있으나 기업이 속한 산업과 기업의 나이 역시 기업성장에 중요한 역할을 하는 것으로 보여 진다. 예를 들어서, 산업더미 변수와 나이변수는 우리가 사용한 세 가지 각기 다른 산업성장 대용치들과 지속적으로 유의한 관계를 보여주었다. 그러나 나이가 기업성장에 미치는 영향이 예상했던 것 보다 제한적으로 보이는데, 그 이유는 기업의 나이 차이에 따라 자료를 분리한 후 실행한 회귀 분석 결과의 계수값의 부호들이 일반적으로 상호간에 차이를 보이지 않은 것으로 나타났기 때문이다. 우리는 비슷한 현상을 제조업과 서비스 산업으로 구분한 후 실행한 회귀분석 결과에서도 발견할 수 있었다. 그리고 우리가 사용하는 세 가지 다른 기업성장 대용변수를 그 크기에 따라서 4분위로 구분한 후 다음기의 기업성장률을 비교해 본 결과, 모든 대용변수에서 전기에 작은 기업이 더 큰 성장을 보이는 것으로 나타났다. 즉, 전기에 적은 총자산, 매출, 혹은 순이익을 보인 기업이 다음해에 보다 커다란 성장을 보이는 것으로 나타났으며 그러한 효과는 상당히 오랫동안 지속되는 것으로 나타났다. 즉 총자산, 매출 그리고 순이익의 1 사분위에 있는 기업이 더 빠른 성장을 보였다. 결론적으로 본 논문은, Gibrat의 법칙을 부정하고 각각의 기업은 자신의 특성에 따라서 각기 다른 성장요소가 있음을 보여주었다.
Since the argument of Gibrat (1931) that firm growth (increasing total employment) is independently decided upon the previous size of firm (the number of employees), much subsequent research tried to reconfirm his argument. A large body of research supports his argument and most of other research disagrees with him. Furthermore, papers which have been recently published use alternative size measures, such as sale, net asset, or productivity and often deny Gibrat’s law; and they also often segregate data with some classification criteria, such as industry, country or firm size. In this paper, we try to find important firm growth determinants and test whether Gibrat’s law is still held or not. We use three different size measures, total asset, the amount of sale, and net income to test a firm’s growth. We, especially, include net income as a new firm’s size measure, as increasing net income is one of the most important matters for firms to achieve. We believe that net income can be a good firm size measure. We also classify our sample based on industries, manufacturing and service firms, and age, young and old firms; and try to investigate whether different industries or age affect firm growth or not. In this paper, we find that there are different important determinants for firm growth in line with different measurements for a firm’s size. For example, in terms of the magnitude of coefficients, R&D expenses and ROA are important determinants for total asset growth; R&D expenses and Investment are important for sale growth; and finally, debt level is important for the growth of earnings. Namely, R&D expenditures increase total assets and the amount of sales for firms. It also shows the importance of capital structure for net income growth. Above all, we cannot forget to emphasise the roles of industry and the age of firms. Arguably, the industry in which a firm operates and its age are important firm growth determinants. For instance, industry dummy variables and a firm’s age in our results show a consistently significant association with a firm’s growth across our three different firm size measures. In addition, using a simple comparison of a firm’s growth after segregating data into quartile in accordance with prior firm size, we also find that small sized firms in the previous year have a fast growth in the next year across all three size measures as seen with regression estimators. In other words, the firms with a small total asset, a small amount of sale, or a small net income in previous years would grow faster in the coming year; and this effect lasts such a long period of time. In other words, firms in the first quartile of total assets or the amount of sales, or the second quartile of net income in the previous years show the fastest growth. The overall conclusion in this paper is that Gibrat’s law does not hold with our data; and therefore, each firm has important firm growth determinants in line with its characteristics.