목적: 병원에서 근무하는 안경사의 직무 및 해당 산업체에서 수행하는 직무에 대한 교육 필요도와 교육 중요도를 분석하여 산업체가 요구하는 직무 능력을 갖춘 안경사 양성을 위한 기초자료를 얻고자 하였다. 방법: 2017년 9월 1일부터 2017년 10월 31일까지 전국의 안과 병·의원에 근무하는 남녀 안경사 73명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 결과: 안경사의 안과로의 취업의 주된 이유는 안경원에 비해 상대적으로 짧은 근무시간 때문이었으며(1일 평균 근무시간 8시간 이하 68.5%, 1주일 평균 근무시간 40시간 이하 41.4%), 또한 이를 안과 근무의 장점으로 여기는 응답도 77.8%로 높게 나타났다. 안과검사 장비를 이용한 눈검사(27.2%), 굴절검사(24.9%), 콘택트렌즈(13.0%), 검사결과에 대한 환자 설명 및 교육(12.3%), 수술상담(11.1%), 수술 및 진료 보조(6.1%), 수술장비 점검(5.4%) 순으로 각각 나타났다. 병원 근무 시 요구되는 가장 큰 직무능력으로 굴절검사능력(38.4%), 안과질환 관련 지식(28.8%), 각종 눈검사 장비를 다룰 수 있는 숙련 기술(27.4%), 콘택트렌즈 관련 지식(2.7%), 의학용어 이해(2.7%) 순으로 각각 나타났다. 안과검사 장비를 이용한 눈검사가 주된 직무인 안경사들은 의학용어(베타 = 0.569), 안과질환(베타 = 0.517), 굴절검사 및 시기능검사(베타 = 0.380), 안과검사 장비를 다루는 기술(베타 = 0.408), 안과수술(베타 = 0.330), 간호조무(베타 = 0.429) 교육에 대해 더 중요하게 생각하고 있는 것으로 나타났다. 콘택트렌즈가 주된 직무인 안경사들이 안과질환(베타 = 0.371)과 굴절검사 및 시기능검사 교육(베타=0.695)에 대해 더 필요하다고 생각하는 것으로 나타났다. 결론: 안과병원으로 취업하는 안경사들의 주된 취업 이유는 짧은 근무시간 때문인 것으로 나타났다. 병원 근무 안경사들의 일반적 특성, 안경원 근무 경력 및 주로 맡고 있는 직무에 따라 직무에 대한 교육 중요도와 교육 필요도에 대한 인식이 달라짐을 확인할 수 있었다.
Purpose: The purpose of this study was to analyze the needs for training and educational importance of the tasks performed by the opticians at hospitals and the tasks in relevant industries in order to obtain the basic data for the training the opticians with the job skills required by the industry. Methods: From September 1st, 2017 to October 31st, 2017, we conducted a questionnaire survey for 73 male and female opticians working in ophthalmologic clinics nationwide. Results: The main reason for opticians to seek a jobs of ophthalmic clinics was relatively the short working hours (68.5% for average working hours less than 8 hours per day, 41.4% for less than 40 hours of average working hours per week), and high number of respondents (77.8%) answered short working hours as the advantage of working at an ophthalmic clinic. For the optician’s tasks, eye examination using ophthalmic examination equipment (27.2%) were the highest followed by refractive examination (24.9%), contact lens related tasks (13.0%), explanation and education on test results for patients (12.3%), surgical consultation (11.1%), surgery and medical care assistance (6.1%), and surgical equipment check (5.4%). The skills required at for the ophthalmic clinics was the highest for refractive examination (38.4%) followed by knowledge on eye diseases (28.8%), skills to handle various eye examination equipments (27.8%), contact lens related knowledge (2.7%) and understanding medical terminology (2.7%). Opticians who are mainly engaged in eye examination using ophthalmologic examination equipments thought the most importance task for on medical terminology (beta = 0.569) followed by ophthalmologic disease (beta = 0.517), refraction and visual function examination (beta = 0.380), skills to handle various eye examination equipments (beta = 0.408), eye surgery (beta = 0.330), and nursing practice (beta = 0.429) trainings. Opticians, whose main job is contact lenses, thought that they need more training in eye disease (beta = 0.371) and refraction and visualization examination (beta = 0.695). Conclusions: The main reason for the opticians seeking to work in ophthalmologic clinics was the short working hours. Awareness of importance of educational, and the need of training were different according to the general characteristics of the opticians working at the hospital, the career of the optician, and the main task of the opticians.