메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
김미영 (신라대학교)
저널정보
새한영어영문학회 새한영어영문학 새한영어영문학 제60권 제1호
발행연도
2018.2
수록면
181 - 206 (26page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This study aims to investigate the relationship between college students’ learner variables and their English speaking strategies and to suggest how to develop English speaking ability. Participants in this survey were 240 college learners and a questionnaire consisted of 30 items concerning English speaking strategies. Reliability, reasonability, factor analysis, descriptive statistics, correlation analysis and regression analysis of the data were processed by the SPSS 24.0. First, there existed six speaking learning strategies: cognitive, memory, metacognitive, compensation, affective, social strategies. Second, compensation and affective strategies appeared to be stronger than cognitive and metacognitive strategies. Third, no significant differences in class satisfaction and speaking learning strategies were found based on gender. Fourth, there were significant differences in all uses of strategies between high and low speaking competence groups. Fifth, all of the factors were related to speaking competence and class satisfaction. In conclusion, professors need to motivate students to use effective speaking learning strategies more and consider their gender, major, and speaking competence.

목차

Ⅰ. 서론
Ⅱ. 이론적 배경
Ⅲ. 연구 방법
Ⅳ. 연구 결과 및 논의
Ⅴ. 결론 및 제언
인용문헌

참고문헌 (44)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0