메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
이혜윤 (티몬) 조일현 (이화여자대학교) 김정현 (이화여자대학교) 박연정 (호남대학교)
저널정보
이화여자대학교 교육과학연구소 교육과학연구 교육과학연구 제49집 제1호
발행연도
2018.3
수록면
127 - 150 (24page)
DOI
10.15854/jes.2018.3.49.1.127

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

이 논문의 연구 히스토리 (2)

초록· 키워드

오류제보하기
The purpose of this study was to analyze learner clusters based on online behavior patterns in university e-learning and investigate learning achievement prediction models. For this purpose, the online behavioral data of 377 college students who registered for a management statistics in both the spring and fall semesters of 2014 were extracted from a Learning Management System(LMS). After that, online behavioral data were converted into nine research variables related to online behavior and these variables were used in cluster analysis for understanding learner characteristics of each group. For the next step, stepwise regression was performed to compare prediction power and explanation ratio by cluster. The results showed that three clusters had different prediction models, implying that instructors should consider each cluster"s different characteristics and provide customized feedback for enhancing learning experiences.

목차

ABSTRACT
Ⅰ. 서론
Ⅱ. 이론적 배경
Ⅲ. 연구방법
Ⅳ. 연구결과
Ⅴ. 논의
Ⅵ. 결론
References

참고문헌 (40)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0