이 연구는 ‘우리들의 공교시 시즌1’ TV프로그램에서 국내 학교스포츠클럽이 어떠한 구조와 방식으로 재현되고 있으며, 시사하는 바가 무엇인지 분석해 보는 것이 연구의 목적이다. 이 연구를 수행하기 위한 연구 방법으로는 내용분석과 해석적 텍스트분석을 사용하였다. TV프로그램으로서 ‘우리들의 공교시 시즌1’이 드러내는 가장 큰 특징은 학교스포츠클럽이라는 소재가 현재 학교에서 실시하고 있는 프로그램을 리얼리티 형식으로 구성하였다는 점이며, 학교스포츠클럽의 주체인 학생에게 프로그램의 초점이 맞춰져 있다는 점이다. 이는 기존의 학교, 스포츠 강사, 체육교사 등 공급자 중심의 연구에서 벗어나 수요자인 학생에게 연구가 집중되었다는 점에서 의미를 찾을 수 있다. 이 연구의 핵심 주장은 학교스포츠클럽 참여 경험에 대한 내용과 학교스포츠클럽과 엘리트스포츠문화의 재현이라는 두 가지 틀 속에서 시작된다. 먼저, 학교스포츠클럽 경험에 대한 의미에서 프로그램 속 학생들은 크게 세 가지 경험을 하고 있었다. 첫째, 학생들은 학교스포츠클럽 참여에 자발성을 부여하였으며, 이는 자발적 결사체로써 학교스포츠클럽의 모습을 보여주었다. 둘째, 학교스포츠클럽 내에서 일어나는 다양한 상황들을 해결하는 과정 속에서 사회성이 함양되는 모습을 보여주었으며, 이는 학생뿐만 아니라 성인 지도자도 함께 사회성이 향상됨을 알 수 있었다. 셋째, 학교스포츠클럽 활동 중, 또는 다른 수업시간에 동료나 타인에 의해 자신들이 부여받은 정체성을 확인하는 장(場)으로써 학교스포츠클럽이 활용된다는 점을 알 수 있었다. 학교스포츠클럽과 엘리트스포츠문화의 재현에서도 세 가지 의미를 도출할 수 있었다. 첫째, 최초 학교스포츠클럽 시행 목적에서 변질된 오직 승리만을 외치는 학교스포츠클럽의 단면을 보여주는 승리지상주의 문화의 전이이다. 둘째, 순수 아마추어 선수들에게 엘리트 출신 지도자가 경직된 조직문화를 강요하면서 나타나는 규율문화의 답습이다. 셋째, 엘리트 출신 지도자가 아마추어 농구를 무시하는데서 나타나는 주변화(marginalization)의 발현이다. 마지막으로 이 프로그램이 주는 의미는 결과에 집착하는 현재 학교스포츠클럽 문화와 구조에서 벗어나 본래의 가치를 찾고, 올바른 사회인으로 성장할 수 있는 기회를 학교스포츠클럽에서도 찾을 수 있어야 한다는 점을 전달하고 있다.
The purpose of this study is to analyze how structures and practices of Korean school sports clubs are represented by the ‘Our Zero Hour Class Season 1’, a TV program, and what suggestions it provides. As methods for this study, a content analysis and an interpretative text analysis were used. The most prominent feature exhibited by the ‘Our Zero Hour Class Season 1’ as a TV program is that the program which is currently conducted in schools is organized in the form of reality through the material of school sports clubs, and that it is focused on students, the subjects of school sports clubs. This study has an implication, in that it concentrates attention on students as customers, different from the existing providers-directed studies: schools, sports instructors and physical education teachers. The key points of this study begin with two frames: contents of participatory experiences in school sports clubs and representation of school sports clubs and elite sports culture. At first, students who participated in the program have three experiences, for the meaning of experiences in school sports clubs. First, they voluntarily participated in school sports clubs, indicating an aspect of the school sports club as a voluntary association. Second, their sociality seemed to be fostered in engaging in various situations, while not only students but also adult instructors were developed together. Third, it could be found that school sports clubs have been used as fields in which their identity endowed by peers or others is verified in activities of school sports clubs or other class hours. Another three meanings could be also drawn from the representation of school sports clubs and elite sports culture. First, transference of the winner-oriented culture showing a slice of school sports clubs which only emphasize winning, which violates against the original objective of school sports clubs. Second, repeats of discipline culture which appears as elite instructors coerce amateur athletes in observing strict organizational culture. Third, manifestation of marginalization occurring when elite instructors ignore amateur basketball. Finally, meaning of this program suggests that it is necessary to find an essential value by escaping from the structure and culture of current sports clubs which are obsessed with outcomes and encourage students to have opportunities to grow as sound members of society in school sports clubs.