본 연구의 목적은 평생학습사회 구축을 위한 타이완의 평생교육정책을 고찰하는 데 있다. 이를 위하여 서론에서 타이완의 평생교육의 발전배경을 살펴보고, 둘째, 타이완의 평생교육 발전과정을 살펴 본 다음 셋째, 타이완의 평생교육정책의 근간이 되는 ``평생교육법`` 과 ``학습사회를 향한 백서`` 그리고 2010년부터 실시하고 있는 ``평생행동의 해`` 추진 내용을 중심으로 한 평생교육정책의 현황을 살펴보고, 마지막으로 타이완 평생교육정책의 특징 및 우리에게 주는 시사점을 고찰함으로써 한국의 평생교육정책의 시사점을 찾고자 한다. 최근 타이완에서 실시하고 있는 평생교육정책을 보면 구호만 외치는 유토피아가 아닌 실현 가능한 정책과 지역사회중심의 학습공동체사회를 지향하고 있음을 알 수 있었다. 2010년을 ``평생학습 행동의 해``로 제정하여 평생학습 행동전략의 목표를 구체적으로 제시하고, 전 국민들이 인생의 세 가지 보물인 ``평생학습, 평생운동, 평생선행``을 실천하여 삶의 질을 제고하도록 하고, 21세기 사회에 적응할 수 있는 민주시민의 양성과 국가경쟁력을 강화함으로써 국민들의 생활을 행복하게 하는데 중점을 두고 있음을 알 수 있었다. 타이완의 평생교육정책이 우리에게 주는 시사점으로는 첫째, 다양한 평생교육기관의 설치, 둘째, 초등, 중등, 고등단계의 완전하고 계속적인 교육체제의 건립, 셋째, 학습조직의 발전, 넷째, 지역사회대학의 설립, 다섯째, 순환교육의 확대추진, 여섯째, 평생학습이념으로서의 고령학습을 들 수 있는데 이는 우리에게 시사하는 바가 적지 않다고 하겠다.
Lifelong education in Taiwan has been flourishing due to the well-developed lifelong education policies. The Lifelong Education Law has been enacted, the Lifelong Education White Paper was published, and the Lifelong Education Year was proclaimed. Taiwan sets the clear goal that lifelong education should accomplish, which is to build a community-based lifelong learning society. Indeed, the Lifelong Education Year emphasized this goal very highly and presented some action strategies, such as practicing lifelong learning and lifelong exercise, and doing good deeds throughout the life. As a result, lifelong education in Taiwan begins to contribute to improving peoples` lives and to bringing more happiness to the people. In this context, it is worthwhile to study lifelong education in Taiwan in depth to see what lessons Korea might learn from its experiences. This study intends to explore the lifelong education policies in Taiwan in detail. In specific, first, the author attempts to find out the background based on which the policies have been developed. Second, the author investigates what policies have been implemented thus far. Third, the author examines what policies the Lifelong Education Law, the Lifelong Education White Paper, and the Lifelong Education Year try to carry out. Lastly, the author tries to identify the main characteristics of the policies and based on them, to make some suggestions. They are as follows: diversification of lifelong education institutes, development of learning organizations, establishment of community colleges, expansion of recurrent education, and emphasis of elderly education.