메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
역사교육연구회 역사교육 歷史敎育 第149輯
발행연도
2019.3
수록면
91 - 124 (34page)
DOI
10.18622/kher.2019.03.149.91

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This study aims to examine the way in which textbook writers perceive history textbook narratives, focusing on the Koryeo dynasty. Five historians and five history teachers, as history textbook writers, participated in the survey conducted in 2015, and all data were collected and analyzed in a confidential way. Analysis results have been presented into three themes: the change of political powers, the foreign relations of Koryeo, and the domination of Mongolia and King Kong-min.
Since the textbook examination has been scrutinized through the lens of the most recent research, the textbook writers criticized factual errors found in textbooks and/or explanatory frameworks. They also argue that heavy reliance on the major political powers and China-centered narratives of foreign relations as well as excessive emphasis on autonomy of King Kongmin policies. While historians and teachers showed some differences in problem recognition and alternative explanation, it seems necessary to try to restructure the learning contents so that students can participate in the learning by doing history with history textbooks.

목차

1. 머리말
2. 고려시대사 교육과정과 교과서 서술
3. 고려시대사 교과서 집필진의 문제의식과 교과서 서술 방향
4. 맺음말
참고문헌

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2019-374-000547008