메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
신혜영 (한양사이버대학교) 김지현 (한양사이버대학교)
저널정보
한국생활과학회 한국생활과학회지 한국생활과학회지 제28권 제4호
발행연도
2019.8
수록면
333 - 343 (11page)
DOI
10.5934/kjhe.2019.28.4.333

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The purpose of this study was to explore the impact of children"s resilience and teacher-student relationship on school adjustment. The subjects were 189 (91 boys, 98 girls/113 4th graders, 76 5th graders) children at one private elementary school in Seoul. The instruments used included Resilience Scale for Children(RSC: Ju & Lee, 2007), Teacher-Student Relationship Scale (TSRS: Yi, 2014), and School Adjustment Scale for Late School-Aged Children (Joe, 2014). The data was analyzed using descriptive statistics, t-test, pearson’s correlation analysis, and hierarchial regression using the SPSS 23.0 software program. The major results were as follows. First, the resilience’s sub-domains(self-efficacy, positive support relationship, and control) and teacher-student relationship’s sub-area (conflict) were found to affect children’s school adjustment. Secondly, there were some significant moderating effects on teacher-student relationship: teacher-student relationship (intimacy, conflict, and dependence) could moderate the impact of resilience (patience of negative emotions and self-efficacy) on children’s school adjustment. Based on the results, the implications of this study were discussed.

목차

Abstract
Ⅰ. 서론
Ⅱ. 연구방법
Ⅲ. 연구결과
Ⅳ. 논의 및 결론
REFERENCES

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2019-590-000981720